Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Injustering av NIBE 2010 - SMO10 med ACC tank-pool  (läst 9932 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Re:NIBE 2010A - SMO10 o ACC tank "effektivt system"..?
« Svar #15 skrivet: 13 januari 2005, 20:18:36 »
Citera
author=Jan 2010A
Jag har ett annat problem. Jag provade att skicka värme till min pool via inbyggd kulvertslinga slinga i min ACC tank.
Det gick åt skogen. jag hade kopplat det så att SMO skall styra när inget VV ell värme behov finns startar poolvärmen genom att poolpumpen startar och kör vatten via min slinga.

Jag skall ringa dem och se om det går att få dem att ändra deras program. Vid pool uppvärning växlas over till ACC när inget värmebehov finns.
Hej igen

Jag har pratat med NIBE. Det var "enkelt" löst. Bygla VXV för VVL/RAD växl med POOL växelventil så att ACC tank ladd kommer vid pool uppvärmn.
Jag var tvungen att skapa reläkoppling för dett annars blev det alldrig stopp av POOL värme laddning.

Sen har det fungerat med automatik. Så att först tillgodosätts VV och radiator värme. när inget behov finns startar pool uppvärmning efter dess gina temp intervall.
Detta var en test förberedelse inför vår och sommar för min del.
Det kan vara svÃ¥rt att fÃ¥ allt att fungera direkt när man bygger pÃ¥ flera funktioner och villkor och man ej vet´hela programmet funktion. Nibe och andra VP programmerare  fär svÃ¥rt att fÃ¥ ut av dem hela sanningen.

FÅTT SVAR ATT OM VI LÄMNAR UT HELA SANNINGEN FÅR VI MER PROBLEM MED ALLA FRÅGOR ETC.

Folk som mig försöker och provar sig fram.

Hälsn

janne
« Senast ändrad: 16 januari 2005, 15:44:34 av Janne Staffanstorp »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 730
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!