Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Huvudsäkringringen gÃ¥r när det blir varmt ute  (läst 4857 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad turbosaab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Huvudsäkringringen går när det blir varmt ute
« Svar #15 skrivet: 11 januari 2010, 16:12:37 »
Du skriver inte vad för slags säkringar du har, det är skillnad pÃ¥ sk automatsäkringar och "vanliga" rundesäkringar. Den förstagruppen bryter omedelbart oavsett omgivande temperatur, den andra sorten kan acceptera ett visst överförbruk under en tidsperiod.  ( Man köper ju "snabba" eller "lÃ¥ngsamma" säkringar av denna typ.
Det betyder ( enligt vad jag lärde i går av vår nätleverantör som jag kontaktade då min huvudsäkringar gick en efter en med ngra dygns intervall och samtliga i samband med att det blev mildare ute ( utomhus säkringsskåp ) - att vanliga säkringar blir mörna ( slits ) över tid och till slut går. Enligt honom var det typiskt att dom gick när det blev mildare igen, men han kunne inte ge ngn spesifik förklaring till varför dte var så.

Nu har jag samma belastning på huset 3 faser som jag haft hela tiden, och har alltså bytt samtliga huvudsäkringar 1 gång vardera.

Hoppas det håller ett tag nu

Värmeoumpen en 27 år gammal CPH ( byggdes lokalt i Jämtland på tidigt -80-tal, köpte den från konkursboet 1983 för 20 000)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Huvudsäkringringen går när det blir varmt ute
« Svar #16 skrivet: 11 januari 2010, 19:23:15 »
Vi hade en skola med för vek huvudsäkring säkringar gick trots tröga porslinssäkringar.
Matningen klarade heller inte en uppsäkring, det var mitt i vintern.
På vintern räckte det med att köra mätarskåpet öppet..
Inget att rekommendera då nån kanske får för sig att pilla i skåpet!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Huvudsäkringringen går när det blir varmt ute
« Svar #17 skrivet: 11 januari 2010, 21:04:52 »
Turbosaab mig veterligen finns det inga elbolag som acepterar automatsäkringar som huvudsäkring utan det är porslins säkringar som gäller.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Huvudsäkringringen går när det blir varmt ute
« Svar #18 skrivet: 11 januari 2010, 21:17:51 »
Du skriver inte vad för slags säkringar du har, det är skillnad pÃ¥ sk automatsäkringar och "vanliga" rundesäkringar. Den förstagruppen bryter omedelbart oavsett omgivande temperatur, den andra sorten kan acceptera ett visst överförbruk under en tidsperiod.  ( Man köper ju "snabba" eller "lÃ¥ngsamma" säkringar av denna typ.
Det betyder ( enligt vad jag lärde i går av vår nätleverantör som jag kontaktade då min huvudsäkringar gick en efter en med ngra dygns intervall och samtliga i samband med att det blev mildare ute ( utomhus säkringsskåp ) - att vanliga säkringar blir mörna ( slits ) över tid och till slut går. Enligt honom var det typiskt att dom gick när det blev mildare igen, men han kunne inte ge ngn spesifik förklaring till varför dte var så.

Nu har jag samma belastning på huset 3 faser som jag haft hela tiden, och har alltså bytt samtliga huvudsäkringar 1 gång vardera.

Hoppas det håller ett tag nu

Värmeoumpen en 27 år gammal CPH ( byggdes lokalt i Jämtland på tidigt -80-tal, köpte den från konkursboet 1983 för 20 000)

"Det kanske bara är att inse att man får ha ett stort lager med säkringar och byta så fort de går." ::)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!