Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: varvtals styrning av kompressor  (läst 29895 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:varvtals styrning av kompressor
« Svar #15 skrivet: 27 januari 2005, 23:08:37 »
Till PerF:
Jag kan väl dock avslöja att jag representerar en av världens största kompressor tillverkare (inte Europeisk, inte Amerikansk).

Vad förvÃ¥nad jag blir!  ::)

Citera
Jag har mätdata på Copeland Digital Scroll jämfört med andra kompressor fabrikat, därav viss fakta.
Copeland själva vet att de inte har en chans mot en "riktig" Inverter kompressor med sin digitala scroll.

SÃ¥ upp till bevis dÃ¥! Eller är vi för korkade (vad har jag hört det förut?  ::) ) för att förstÃ¥ annat än en massa svammel?
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re:varvtals styrning av kompressor
« Svar #16 skrivet: 27 januari 2005, 23:11:42 »
Håller till viss del med, vi är nog ganska många här som kan ta till oss den tekniska information som finns i ämnet.

Skulle vara intressant att ta del av den infon.

(Skönt med ett oberoende forum) :)

/Rickard

Kompressor Experten

  • Gäst
Kompressor Experten
Re:varvtals styrning av kompressor
« Svar #17 skrivet: 28 januari 2005, 09:52:23 »
Ni är inte korkade utan väldigt insatta och pålästa
(Förmodligen stort intresse eller....)

Visst skulle det vara kul att lägga ut dessa mätdata här officiellt på forumet, Jag ska fundera lite på detta. Jag kan tyvärr inte bara lägga ut en hel rapport på nätet av vissa skäl. Ni kan däremot komma förbi så kan ni få titta på det om ni nu har möjlighet eller om jag skalar bort viss (kommersiell) information. (Nu lär jag väl få höra av er att jag bara bluffar bla bla ......).

Jag hoppas att ni förstår.

Om jag nu ska publicera vissa delar, hur skall jag gå till väga. Jag är inget IT proffs. Kan man bifoga en xls fil eller doc fil exempelvis till texten man skriver på forumet.

MVH
Kompressor Experten

 


Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Re:varvtals styrning av kompressor
« Svar #18 skrivet: 28 januari 2005, 09:59:51 »
Kommer gärna förbi..vart ska jag Ã¥ka  ;D
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:varvtals styrning av kompressor
« Svar #19 skrivet: 28 januari 2005, 10:00:24 »
Skicka det till Rickards mail så lägger han in det.
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:varvtals styrning av kompressor
« Svar #20 skrivet: 28 januari 2005, 10:01:10 »
Kommer gärna förbi..vart ska jag Ã¥ka  ;D

Misstänker TranÃ¥s?  :-\
« Senast ändrad: 28 januari 2005, 10:01:42 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:varvtals styrning av kompressor
« Svar #21 skrivet: 28 januari 2005, 10:10:06 »
Visst skulle det vara kul att lägga ut dessa mätdata här officiellt på forumet, Jag ska fundera lite på detta. Jag kan tyvärr inte bara lägga ut en hel rapport på nätet av vissa skäl. Ni kan däremot komma förbi så kan ni få titta på det om ni nu har möjlighet eller om jag skalar bort viss (kommersiell) information. (Nu lär jag väl få höra av er att jag bara bluffar bla bla ......).

Jag hoppas att ni förstår.

Skälet till att du inte kan lägga ut rapporten är väl att tillverkaren du representerar är japansk, eller däromkring?

Jag är sÃ¥ trött pÃ¥ alla japanska, koreanska, .., företag som ta mig fasen betraktar morgonavföringens konsistens som affärshemligheter  >:(

Det är ta mig fasen fullständigt omöjligt att få ut specar över nånting de gör, även fast det i slutänden skulle innebära att de får sälja mera. Jag har försökt få ta på manualer med kommandouppsättningen till en japansk cd-brännare, det krävdes NDA:er av min chef, och massor av hysh-hysh. Samma information kan man bara surfa in på HP:s hemsida och tanka ner.

Samma sak med diverse kontrollerkort som jag skulle vilja skriva drivrutiner till. Helt omöjligt. "Det finns ju drivrutiner till windows, vad är problemet?" Problemet är att jag skulle vilja skriva dem till Solaris, och det kan innebära att ni får sälja mera kort, ärthjärnor!

Morr >:( >:( >:(
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Kompressor Experten

  • Gäst
Kompressor Experten
Re:varvtals styrning av kompressor
« Svar #22 skrivet: 28 januari 2005, 10:19:52 »
OK!

Jag mailar till Rickard!
Skall bara fixa ett e-mail konto

Till Karl N:
Vill bara förtydliga att jag har inget med Tranås (du syftar kanske på IVT) att göra.

Till Tipo874:
Acceptera andra kulturer och affärstänkande!
Varför tror du att exempelvis Japan, Korea var/är så framgångsrikt teknologi mässigt under flera decennium.

MVH
Kompressor Exeperten



Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:varvtals styrning av kompressor
« Svar #23 skrivet: 28 januari 2005, 11:28:25 »
Till Tipo874:
Acceptera andra kulturer och affärstänkande!
Varför tror du att exempelvis Japan, Korea var/är så framgångsrikt teknologi mässigt under flera decennium.

MVH
Kompressor Exeperten

Därför att de snott och vidareutvecklat alla bra idéer från västerlandet, vilket är helt ok. Det jag retar mig på är att de aldrig någonsin frivilligt lämnar nån information tillbaka, vilket skulle kunna skapa en symbios mellan världsdelarna och utvecklingen skulle kunna gå framåt ännu snabbare.

Jag jobbar i en global serviceorganisation, och det är *väldigt* svårt ibland att acceptera "affärstänkandet" från många ställen i asien. Jag är väldigt glad att jag inte behöver ha direktkontakt med kunderna utan att vi har lokal personal som sköter detta som kan filtrera information så att den blir kulturellt korrekt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

san

  • Gäst
san
Re:varvtals styrning av kompressor
« Svar #24 skrivet: 28 januari 2005, 12:28:05 »
Till PerF:

Till San:
Jag håller med dig att en Inverter kompressor kan ge vissa vibrationer vid vissa frekvenser. Det kallas för egenfrekvens. Dessa egenfrekvenser blockeras lätt ut via styrningen (mjukvaran) av t.ex. en VP. Det handlar framförallt om hur man designar sin kylkrets samt rörsystem. Gör man detta på rätt sätt så får man inga större problem med ljud, även vid hög frekvens som 100Hz och upp.

Man får ännu mer nytta med en Inverter kompressor på en frånlufts VP jämfört med en berg/mark VP.
Det beror pÃ¥ att man kan utnyttja förÃ¥ngnings sidan (Temp diff= stor)  mer än pÃ¥ en berg/mark VP (Temp diff= liten). Genom att ha en bra styrning (samt mjukvara) kan man maximera effekt uttaget frÃ¥n frÃ¥nluften samtidigt som effekten anpassas efter behovet. Kompressorn varvar upp samt ner (behöver aldrig stoppa) vilket minimerar slitaget jämfört med on/off.

Ang Autoterm, så kan jag inte riktigt uttala mig.
Förstår inte din fråga, är den varvtalsstyrd eller?

MVH
Kompressor Experten


Den varvtalstyrd skroll kompressorn som jag pratatde om tidigare gällde en Copeland kompressor i en frånluftsvärmepump. Man fick byta "expansions ventil" till en mindre stor sort för att bli av med ringande oljud. Det var fel dimensionerad helt enkelt. Men problem med vibration och oljud fortsatt på andra frekvens nivår. Det kan hända att Copeland kompressorer är inte riktigt kända för tysthet. Sedan var det frågan om start stopp flera gånger om dygn pga avfrostnings läge som pumpen gick på då och då. Det var konstigt att programmen stängde av kompressorn totalt vid avfrostning. Enligt din beskrivning det räcker med att kompressorn bara går ner i varvtal vid avfrostning men så var det inte.
Den andra exempel som jag tog upp var en granne som har precis installerad en Autoterm max bergvärmepump med scroll kompressor. Jag tror inte att den är varvtalstyrd. Han är mkt missnöjd med ljud trots att den står i källaren, i en gammal byggnad. Det stör honom för mkt. Han har även bytt kompressor på den men det hjälper inte säger han. Nu förstår du hur jag har blivit lite anti scroll kompressor. Bara att det är en ny teknologi betyder inte att det är bra. Det är helheten som räknas! Daremot, har jag ingenting emot Japanska produkter. De är pålitliga. Om Mitsubishi, Panasonic, Toshiba eller Sanyo kommer ut med en frånluftsvärmepump, jag skulle köpa den!

admin

  • Gäst
admin
Re:varvtals styrning av kompressor
« Svar #25 skrivet: 28 januari 2005, 14:02:36 »
Så kom då mailet!

Jag har lagt upp dokumentet på denna plats:

www.varmepumpsforum.com/bilder/Copeland Digital Scroll explanation.xls

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:varvtals styrning av kompressor
« Svar #26 skrivet: 29 januari 2005, 11:20:12 »
vad jag har för mig så kan man inte ha en inverter styrning på en kolvkompresson och att problemet också är 3-fas då du ej använder nolla.
Din vän i nöden.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:varvtals styrning av kompressor
« Svar #27 skrivet: 29 januari 2005, 12:03:08 »
Det finns ju trefas frekvensomriktare, så det skall väl inte vara nåt problem? Nollan kommer väl överhuvud taget inte in i bilden?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Re:varvtals styrning av kompressor
« Svar #28 skrivet: 30 januari 2005, 11:09:06 »
Hej!
Förstår inte varför man inte tar fram en frekvensstyrd bergvärmepump, kostnaden är ju i det hela försumbar, jag skulle direkt allvarligt fundera på en.
3-fas frekvensstyrning är lättare än en-fas
men hur det påverkar kompressorn vet jag ej, borde inte vara något större problem att lösa för en kvalicifierad ingenjör.
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
Re:varvtals styrning av kompressor
« Svar #29 skrivet: 30 januari 2005, 17:26:13 »

(Skönt med ett oberoende forum) :)

/Rickard

Man undrar hur oberoende "Experten" är... :-\
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 592
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!