Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Paxman
« skrivet: 18 december 2014, 15:14:24 »

Jag tror också att en total novis många gånger kan skriva på ett mer lättförståeligt sätt för andra noviser. Experterna här är grymma på att beskriva systemen men ibland är sådant som de tycker är fullständigt självklart långt över novisens kompetens och då fattar denne (läs jag) ingenting.

Vi lämnar den diskussionen eftersom den är rejält OT, och trådens ämne inte är avslutat, men håll utkik så kanske det dyker upp en novistråd snart. Jag kommer behöva hjälp om jag ger mig på att skriva den!  tummenupp
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 18 december 2014, 14:20:43 »

Jag tror att det som var svårast för mig att greppa är att vi jobbar med en vattenmassa med låg temperatur. Allt som förändras i vattenmassan påverkar hela husets uppvärmning.

Tycker du ex att det är för varmt i sovrummet och drar ner termostaten där, så kommer flödet att minska där - men samtidigt så ökar flödet till "alla" andra radiatorer och dom blir varmare. Även små förändringar påverkar.

När jag eldar, så kommer innegivaren säga "Nu är det varmt, sänk framledningen". Det gör att alla rum som inte får värme från kaminen blir kallare.
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 18 december 2014, 14:12:53 »

Gärna för mig, en sådan skulle nog hjälpa oss alla :)

Jag är långt ifrån erfaren i BVP system, började så smått titta på det förra året i augusti instalationen var klar i november, så jag har upplevt en värmesäsong - kanske är det därför jag kan beskriva det i "enklare termer", jag förstår helt enkelt inte de svårare själv ;)

Jag har skrivit på en blogg under hela projekterandet, uppstarten och driften under året som gått, kanske inte ger så mkt men släng ett öga på den om du vill http://bargvarmaren.blogspot.de/ Ps: Jag är inte författare, så.... Ds:
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 18 december 2014, 13:54:26 »

Tommy...

Jag blev nästan lite tårögd nu... :'( Det borde dock finnas en smiley med glad mun och en tår för det är känslan jag skulle vilja förmedla...

Det är tungt för mig att lära/läsa in nya saker och det här med bergvärme är rätt så mastigt att ta in...så din sammanfattning är verkligen precis vad jag behövde just nu!  :) Det finns ju några fina trådar med instruktioner om att ställa in och optimera systemen med de är ganska tekniska...därför funderar jag lite på om jag inte skulle ta och starta en tråd i stil med "Pumpinställning för Dummies" eller kanske "Pumpinställning, lättläst steg-för-steg" kanske är bättre...man är ju inte "Dummie" bara för att man ännu inte tillskansat sig kunskapen.

Jag börjar ju verkligen från noll (jag visste inte ens vad framledning betydde för drygt ett år sedan) så jag skulle ju kunna skriva en steg-för-steg ur totalnovisens perspektiv. Jag slänger ut en fråga om detta kan vara något som det finns intresse för på forumet.

Tack Tommy...det känns lite bättre nu!  :)
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 18 december 2014, 13:27:26 »

Jag justerade in allt själv. Det var inte helt trivialt, men inte allt för svårt heller. Med hjälp härifrån så tror jag att jag kommit ganska nära så bra som jag kan komma. Det finns säkert kvar optimeringar att göra, men nu ha jag kommit så långt som jag kommer med min nuvarande kunskap.
Men i enkla ordalag så gjorde jag som så här.
1: Öppna all strypningar på alla radiatorer och ta bort / öppna eventuella termostater, så att vattnet får fritt flöde. Slå av ev innegivare och styr bara på utegivaren.
2: Vänta..... ett antal timmar.
3: Gå igenom huset, känns det lika varmt överallt? Förmodligen inte, i det rum som är varmast stryper du radiatorn lite.
4: Gå till steg 2 och sedan steg 3 igen. Repetera tills att det är lika varmt  alla rum.
5: Är det för varmt? Sänk kurvan För kallt? Höj kurvan.
6: Vänta igen och gå sedan igenom alla rum igen, justera ev radiatorer igen. Höj/ sänk kurva om det behövs.
7: Nöjd? Låt pumpen jobba på.
8: När utomhus tempen ändras så kan det hända att det blir kallt eller varmt inne igen. Justera då rumbör och ev kurvan.
9: Sen är det bara att repetera stegen tills att tempen blir bra vid alla utomhus temperaturer. Det tar en värmesäsong innan du fått till det vid alla utomhustemperaturer.

Som en genväg så kan du strypa radiatorerna på överplan något steg direkt, dom kommer förmodligen att behöva det ändå.

Att göra första grundjusteringen tar några dagar i anspråk, så ha tålamod.

När du kör fast och inte vet åt vilket håll du ska skruva, så skriv hit och fråga :)

Att röris gör en grundjustering och ser till att inga radiatorer är stängda kan jag tycka borde ingå - tyvärr gjorde dom inte det hos mig heller, men dom hade antagit att radiatorerna var grundjusterade från fabrik. Sen fick jag tjata en hel del innan jag fick nyckeln så jag kunde justera dom själv - den borde också ingå tycker jag.
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 18 december 2014, 12:41:49 »

Dags att uppdatera den här tråden lite.

Jag har pratat med Thermia och enligt dem är det inga problem att byta återförsäljare efter att installationen är gjord, vad detta innebär i praktiken återstår dock att se. En ÅF som inte fått betalt för att installera ett system är kanske inte så intresserad av att ge support till det. Vi har dock tagit beslutet att så fort som möjligt bryta med den återförsäljare som gjorde installationen av vår pump eftersom han lämnat oss helt vind för våg utan att visa något som helst intresse för ifall vårt system fungerar som det ska.

Som exempel kan jag nämna att jag tidigt misstänkte att en av våra radiatorer var strypt. Jag fick tjata på ÅFs röris för att han skulle kolla upp det och mycket riktigt var radiatorn helt strypt (troligen pga av att tidigare ägare installerat el-golvvärme i badrummet där radiatorn sitter). Nu har vi varmt och gott i detta badrum mha bergvärme istället för att behöva tokköra värmegolvet.

Nu kämpar jag med, via detta eminenta forum, att själv lära mig hur systemet fungerar och hur det ska optimeras. Detta har lett till att jag nu misstänker att även radiatorn i sovrummet är strypt... >:(

Borde det inte ingå i en bergvärmeinstallation att installatören kontrollerar att alla radiatorer är inställda som de ska eller är det verkligen meningen att man som kund måste plöja igenom massor trådar på ett nätforum för att få ett hum om att något eventuellt inte är som det ska?

Jag känner mig helt vilsen när det gäller vår bergvärme. Jag läser så mycket jag orkar här på forumet och andra ställen men har svårt att tillgodogöra mig informationen eftersom det är så mycket avancerade termer/uttryck och inställningar. Därför hade det varit skönt med en återförsäljare som visade lite intresse för hur det han installerat fungerar och som man kunde ringa till om man har frågor.

Så här ensam har jag aldrig känt mig när jag köpt något värt mer än 1000 spänn... :-\
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 16 oktober 2014, 20:41:15 »

Du får se det positivt ändå, angående dina inlägg om Thermia Online.
Jag hade kanske kunnat lösa internetfrågan men det känns inte så viktigt pga dina inlägg över hur det där fungerar.. Tack.. tummenupp
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 16 oktober 2014, 17:04:23 »

Lite avundsjuk på dig Tågråttan... :-\

Usch, jag känner nu att jag är så negativ på det här forumet...ni får inte tro att jag är en gnällspik, för det är jag inte. Jag är otroligt entusiastisk när jag får ny teknik och så fort alla negativa saker med den här installationen är lösta alternativt jag kommit över dem mentalt så kommer det bli annat ljud i skällan. Om Thermia följer säljsnacket i Thermia Trygg och tar sitt ansvar, jag blivit av med "Thermia Offline" och fått igång ThermIQ så tror jag att det kommer kännas helt annorlunda!  tummenupp
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 16 oktober 2014, 16:43:57 »

Jag vet att Thermia har (eller i vart fall nyligen haft) en expert i landets mellersta delar som är deras "kan-allt-man" som åker runt och löser svårlösta problem.
Så det finns resurser för särskilt svåra fall, har det mer med installation/utseende att göra är det väl kanske inte hans specialitet, men om pumpen inte levererar som utlovat så löser han det mesta.
Minns inte vad han hette dock.

Men det finns ju inget problem ännu.  Sc:,h

Självklart ska jag kontakta Thermia i frågan...jag ville bara kolla av läget först så jag vet hur jag ska lägga upp min strategi.

Intressant! För mig handlar dock det här inte i första hand om att lösa ett akut problem utan mer att jag trodde jag skulle kunna känna mig trygg med att ha support och stöd från min återförsäljare.

En bergvärmepump är ju en komplex maskin och om man som jag inte bara är intresserad av att få ut värme av den, utan också är vetgirig, nyfiken, tekniskt intresserad och vill lära mig optimera pumpen så vill man ju gärna ha en kontaktperson som inte är motvillig att svara på alla frågor som dyker upp.

Denna person måste ju också ha en väldigt hög kompetensnivå för hur systemet fungerar. Just dessa saker känner jag saknas hos min återförsäljare...han svarar på frågor men istället för att säga att han inte vet så hittar han på grejer som inte känns trovärdiga. Han har dessutom uttryckt att "det där med datorer är inte min grej, jag är ju rörmokare" och då kände jag att han kanske skulle sluta sälja högteknologiska värmepumpar.

Det är superbra att du är intresserad det kommer att göra att du får en kanonanläggning, hade önskat att jag var det med min första bergvärmeanläggning, förstod att den var helt värdelös först 10år efter villan var såld.
Det är ingen raketforskning på hur en pump ska ställas in och är långt ifrån så avancerad som en dator, det gäller ändå att ha lite tur att träffa rätt representant.
Det finns inte inräknat i priset att kunna avsätta all tid som en eventuell vetgirig person vill veta, därför är det här forumet GUUUUULD..

Själv hade jag förmånen att få 9 timmar helt ensam med en Thermia representant ner till bonushuset i Småland, han fullkomligt sprutade ut siffror och värden. När jag inte förstod drog han linjer och förklarade hiten å diten mm, var helt slut i huvudet och tvärsomnade när jag kom hem. Jag skulle önskat att jag kom ihåg vartenda ord han sa, det bästa var iallafall att han såg till att allt var rätt inställt.

Jag har iallafall hittat mannen i mitt liv då det gäller bergvärmelösningar, skulle ALDRIG köpa en anläggning utan att han är inblandad på ett eller annat sätt.. 
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 16 oktober 2014, 15:26:03 »

Tror du din ÅF skulle vara intresserad av en kund i fjollträsk?  *roflmao*
Skämt åsido, min ÅF har inte hörts av sen fakturan betalades...han har inte ens svarat på ett mail där jag beskriver att jag är missnöjd med hur Online fungerar...hans röris var här igår för att rätta till en av de saker vi var missnöjda med i installationen...får se ifall ÅF hör av sig efter detta för att se ifall vi nu blivit nöjda.
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 16 oktober 2014, 14:55:09 »

och jag håller med dig Paxman, givet ska dom kunna det mesta, fasiken dom ska med all sin utbildning vara riktiga proffs som slår oss hemmapulare på fingrarna vid varje tillfälle, om det är något dom inte vet själva så ska dom ha en backup att ringa och fråga. Dom har ju ändå byggt pumparna och måste veta exakt hur allt fungerar och ska justeras på bästa sätt <- Det kanske låter som ironi? men det är det inte.

Men det är inte riktigt det iaf jag har upplevt, min ÅF är riktigt trevlig och vi tar gärna en kopp kaffe och snackar lite vid de tillfällen han kommer förbi, under lång tid efter drifttagningen så kom han förbi och tittade att allt fungerade som de ska och kollade att jag var nöjd, det blir allt längre mellan besöken nu när det börjar närma sig ett år. Jag rekommenderar alla i närheten som funderar på BV att ta kontakt med honom just för hans intresse av nyinstallerade anläggningar... Även när det gäller optimering så kan han en del - men tyvärr inte lika mycket som forumet.

Men inlägget var eg mest för att ge beröm åt alla dom på forumet som lägger ner så mkt energi på att hjälpa oss som behöver det :)
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 16 oktober 2014, 14:38:32 »

Jag är fortfarande enig med dig Tommy MEN, här på forumet gissar jag att det inte finns så många som gått Thermias dyra och uppenbarligen skrytvärdiga (om det ens är ett ord) utbildningar som enligt egen utsaga gör att deras återförsäljare är så otroligt kunniga. Jag förväntar mig dock att min återförsäljare som gått dessa kursen ska kunna svara på enkla frågor om pumpen och han inte ska komma med hittepå-svar när han inte vet hur det ligger till. Sen är jag övertygad om att många här på forumet sitter på kunskaper som sträcker sig långt bortom Thermias egna utbildningar men det hör liksom inte riktigt till sakfrågan i denna tråd.
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 16 oktober 2014, 14:30:55 »

Jag håller med, ÅF ska kunna ge svar på det mesta. Men vill man ha bra svar på "är vetgirig, nyfiken, tekniskt intresserad och vill lära mig optimera pumpen" så finns det nog inget bättre ställe att vända sig till än forumet :)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 16 oktober 2014, 13:56:11 »

Vi har vänt oss till forumet med våra frågor och funderingar, här finns all kunskap och vilja att hjälpa som man kan önska sig  tummenupp

Jo, visst är det så. Men frågan är ändå befogad - Vilket ansvar har Thermia (och hur tar dom ansvar) om man är missnöjd med en av deras leverantörer?
Enda sättet att få veta det är väl att fråga Thermia och ställa lite krav?
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 16 oktober 2014, 13:55:04 »

Ja, och det är ju toppen, jag ämnar göra det samma framöver när det gäller att "nerda" ned mig riktigt ordentligt!  tummenupp

Dock tycker jag att återförsäljaren bär ett ansvar att ta hand om efterförsäljningen. Det kan ju inte vara så att så fort kunden betalat fakturan på 100.000+ kr så släpps h*n vind för våg. Lite på samma sätt som om man köper en ny bil och har frågor/problem den första tiden, då måste man ju kunna lita på att bilförsäljarfirman hjälper till utan att konstra. Sen när man vill sätta igång och trimma eller stajla bilen så vänder man sig till ett märkesspecifikt forum.
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 16 oktober 2014, 13:14:54 »

Vi har vänt oss till forumet med våra frågor och funderingar, här finns all kunskap och vilja att hjälpa som man kan önska sig  tummenupp
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 16 oktober 2014, 11:16:47 »

Testa här, kanske dom kan hjälpa dig?
http://www.thermia.se/varmepump-dokumentation/thermias-kundcenter.asp

Självklart ska jag kontakta Thermia i frågan...jag ville bara kolla av läget först så jag vet hur jag ska lägga upp min strategi.

Jag vet att Thermia har (eller i vart fall nyligen haft) en expert i landets mellersta delar som är deras "kan-allt-man" som åker runt och löser svårlösta problem.
Så det finns resurser för särskilt svåra fall, har det mer med installation/utseende att göra är det väl kanske inte hans specialitet, men om pumpen inte levererar som utlovat så löser han det mesta.
Minns inte vad han hette dock.

Intressant! För mig handlar dock det här inte i första hand om att lösa ett akut problem utan mer att jag trodde jag skulle kunna känna mig trygg med att ha support och stöd från min återförsäljare.

En bergvärmepump är ju en komplex maskin och om man som jag inte bara är intresserad av att få ut värme av den, utan också är vetgirig, nyfiken, tekniskt intresserad och vill lära mig optimera pumpen så vill man ju gärna ha en kontaktperson som inte är motvillig att svara på alla frågor som dyker upp. Denna person måste ju också ha en väldigt hög kompetensnivå för hur systemet fungerar. Just dessa saker känner jag saknas hos min återförsäljare...han svarar på frågor men istället för att säga att han inte vet så hittar han på grejer som inte känns trovärdiga. Han har dessutom uttryckt att "det där med datorer är inte min grej, jag är ju rörmokare" och då kände jag att han kanske skulle sluta sälja högteknologiska värmepumpar.

Med tanke på det skrala gensvaret i den här tråden så verkar det som att de flesta är/har varit nöjda med sina återförsäljare (vilket ju är glädjande) så jag får ta mig an detta efter bästa förmåga på egen hand.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 oktober 2014, 10:04:21 »

Jag vet att Thermia har (eller i vart fall nyligen haft) en expert i landets mellersta delar som är deras "kan-allt-man" som åker runt och löser svårlösta problem.
Så det finns resurser för särskilt svåra fall, har det mer med installation/utseende att göra är det väl kanske inte hans specialitet, men om pumpen inte levererar som utlovat så löser han det mesta.
Minns inte vad han hette dock.
Skrivet av: Hjälpande hand
« skrivet: 16 oktober 2014, 09:23:47 »

Skrivet av: Paxman
« skrivet: 13 oktober 2014, 15:16:29 »

Thermia hänvisar ju hårdnackat till kundens återförsäljare när det gäller support och dyl. Men hur gör man om man som kund tappat förtroendet för sin återförsäljare efter strul med installation etc? Kan man be att få kontakt med en ny återförsäljare då? Thermia skryter ju med sitt "Thermia Trygg" med följande text:

I Thermia Trygg ingår

Hjälp med hela installationen via en certifierad återförsäljare
Installation - kvalitetssäkrad av Thermia
- rätt dimensionering
- korrekt inmontering och snyggt utförande
- driftsättning och injustering för optimal besparing och funktion
- överlämning och tydlig introduktion för dig som användare
Support - om något mot förmodan skulle krångla får du hjälp av Sveriges bästa återförsäljarnät
3 års produktgaranti
10 års garanti på varmvattenberedaren (gäller Thermias alla villavärmepumpar med enkelmantlad varmvattenberedare, producerade från och med februari 2013)
14-årig trygghetsförsäkring som täcker hela värmepumpen, de sex första åren är kostnadsfria och du väljer sedan årsvis om du vill förlänga ytterligare åtta år.
Via våra utbildningar på Thermiaskolan ser vi till att alla våra återförsäljare upprätthåller den kunskapsnivå som krävs för att bli certifierad Thermia-installatör.


I mitt fall är det flera punkter i ovanstående som inte uppfyllts av återförsäljaren samt att saker han säger inte känns trovärdiga.

Är det någon som varit i kontakt med Thermia i ett liknande fall och kan redogöra för hur de hanterade det?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!