Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ingen avfrostning pÃ¥ 1332???  (läst 5662 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Ingen avfrostning på 1332???
« skrivet: 20 december 2011, 05:47:58 »
Har en precis ny 1332. Tog bort hönsnätet då jag läst att den skulle vara ännu mera problem vid isbildning.
Min Zibro har nu gått några dagar och den börjar bli helt genomisad. Inget i vägen i avrinningshålet under den. Trågvärmen är varm och det finns ingen is i botten på den men den isar igen.

Några tips eller är det bara att reklamera innan den fryser sönder?

Edit
SÃ¥ ser det ut nu
« Senast ändrad: 20 december 2011, 07:26:10 av suhagg »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ingen avfrostning på 1332???
« Svar #1 skrivet: 20 december 2011, 08:14:41 »
Det verkar som att avfrostningen inte funkar. Testa att tina av den helt och se om det är nåt tillfälligt, men eftersom den är ny så lutar det åt en reklamation...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Ingen avfrostning på 1332???
« Svar #2 skrivet: 20 december 2011, 08:24:56 »
Det verkar som att avfrostningen inte funkar. Testa att tina av den helt och se om det är nåt tillfälligt, men eftersom den är ny så lutar det åt en reklamation...

:(
Misstänker att det är kört.
Vill inte ha nÃ¥got jag inte kan lita pÃ¥. Hände det en gÃ¥ng finns ju risken att det blir fler gÃ¥nger och säkert dagen efter garantin gÃ¥tt ut  huvuddunk

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Ingen avfrostning på 1332???
« Svar #3 skrivet: 20 december 2011, 10:26:56 »
Fått klart med reklamation. Inga problem än så länge. Bara att ta ner och åka in och lämna in så får jag en ny.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ingen avfrostning på 1332???
« Svar #4 skrivet: 20 december 2011, 11:36:28 »
Kolla för säkerhets skull att inte avfrostningsgivaren (tempgivaren på röret till värmeväxlaren) råkade skadas eller drogs ur när du tog bort hönsnätet. Om jag minns rätt sitter givaren intill den nedre skruven baktill på chassit som lossas för att få bort nätet.

Kör själv läge underhållsvärme i ett mindre garage och då försvinner frosten på lamellerna någon minut efter en värmekörning vid 0-gradigt väder.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roffe1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen avfrostning på 1332???
« Svar #5 skrivet: 20 december 2011, 11:38:12 »
Har du köpt den på Jula eller??

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Ingen avfrostning på 1332???
« Svar #6 skrivet: 20 december 2011, 13:06:49 »
Kolla för säkerhets skull att inte avfrostningsgivaren (tempgivaren på röret till värmeväxlaren) råkade skadas eller drogs ur när du tog bort hönsnätet. Om jag minns rätt sitter givaren intill den nedre skruven baktill på chassit som lossas för att få bort nätet.

Kör själv läge underhållsvärme i ett mindre garage och då försvinner frosten på lamellerna någon minut efter en värmekörning vid 0-gradigt väder.

Ska kolla det.
Kan vara kabeln som lossnat.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Ingen avfrostning på 1332???
« Svar #7 skrivet: 20 december 2011, 13:07:06 »
Har du köpt den på Jula eller??

ja

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Ingen avfrostning på 1332???
« Svar #8 skrivet: 20 december 2011, 21:16:24 »
Kolla för säkerhets skull att inte avfrostningsgivaren (tempgivaren på röret till värmeväxlaren) råkade skadas eller drogs ur när du tog bort hönsnätet. Om jag minns rätt sitter givaren intill den nedre skruven baktill på chassit som lossas för att få bort nätet.

Kör själv läge underhållsvärme i ett mindre garage och då försvinner frosten på lamellerna någon minut efter en värmekörning vid 0-gradigt väder.

Körde värmefläkt nyss så den blev ren. Misstänkte det du sa att när jag tog bort nätet skadade jag något men jag kunde inte se något. Skruvade lös lite plåtar och kollade efter givaren men jag såg den inte. Nu är den nermonterad och ska tillbaka för att få en ny i alla fall.

Utloggad Trixter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen avfrostning på 1332???
« Svar #9 skrivet: 21 december 2011, 08:12:45 »
Blev själv lite orolig igår då jag ändrade från FP till 18 grader och upptäckte att hela baksidan hade isat igen. Då hade den ju dock jobbat ganska hårt under en lång tid med att försöka få upp temperaturen från 8 till 18 i ett hyfsat stort garage. Jag ställde tillbaka den i FP igen och imorse var det isfritt trots 0-gradigt under natten.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ingen avfrostning på 1332???
« Svar #10 skrivet: 21 december 2011, 13:12:37 »
Vet ni om trågvärmen är igång hela tiden under en viss temperatur eller endast i samband med avfrostning?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Ingen avfrostning på 1332???
« Svar #11 skrivet: 21 december 2011, 15:06:58 »
Vet ni om trågvärmen är igång hela tiden under en viss temperatur eller endast i samband med avfrostning?

Min var varm trots att avfrostningen inte fungerade.
Det var 0 grader ute då.

Utloggad Roffe1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen avfrostning på 1332???
« Svar #12 skrivet: 21 december 2011, 15:18:29 »
Ja trågkabeln har ingen betydelse alls i det här fallet när pumpen inte avfrostar riktigt och ser ut som den gör på bilden, utan endast om det skulle frysa igen i tråget i så fall.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Ingen avfrostning på 1332???
« Svar #13 skrivet: 21 december 2011, 16:47:49 »
Virker pumpen på COOL (kjøling) er det ingen feil med 4-veis ventil i alle fall. Da kan det være at kineser som monterte varmekabel har lagt den for nær temperaturføler på register, slik at denne varmes til over -2 grader som er signalet om at det bør defrostes. Sjekk der om varmepumpen aviser etter å ha koblet fra varmekabel.
Defrost bør skje innen den første timen etter en slik test.

« Senast ändrad: 21 december 2011, 16:50:01 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 720
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!