Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Intrimning ny pump  (läst 9261 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: Intrimning ny pump
« Svar #15 skrivet: 04 oktober 2015, 13:21:29 »
Tack Roland, jag hittade på vart jag kör köldpumpen kontinuerligt. När jag kört några min sjunk givar värden till 5,3 på både in o ut. Då jag kör med kompressor på blir värden +3,4 in och -1,8 ut. Är diffen ok? Eller vad kan jag göra? Verkar som givare är ganska exakta, men att diff lite hög ca 5,3 eller? Tänker om typ hål kan frysa??
Morton
« Senast ändrad: 04 oktober 2015, 18:13:59 av Morton »
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: Intrimning ny pump
« Svar #16 skrivet: 05 oktober 2015, 19:40:55 »
Nu har jag kollat diff igen. Det är 10 gr ute, och köldbärar temp in är 1,5 och ut -3,4... diff 4,9.  Om det blir jäkligt kallt typ 20 minus ute, hur mycket kan ändras dÃ¥ pÃ¥ köldbärartemperaturerna. Tänker pÃ¥ om hÃ¥let kan frysa? Givarna gÃ¥r ju rätt, kan man ändra nÃ¥got annat pÃ¥ köldbärarpumpen? Eller kommer jag fÃ¥ bättre värden när det blir kallare?
« Senast ändrad: 07 oktober 2015, 16:26:53 av Morton »
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: Intrimning ny pump
« Svar #17 skrivet: 07 oktober 2015, 16:36:10 »
Återkommer här igen ang köldbärarpump. Vad är bästa läget att ha Max eller ska den stå lägre. Samt man kan korrigera givarna på ett ställe i menyn, men jag hade ju lika på dom, så det går inte. Känns som jag inte kan justera något mer men man är ju orolig för frysning i hålet när jag har runt 4 till 5 ca på diff ,och så pass mycket minus på ut sidan nästan 4 minus.
Morton
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Intrimning ny pump
« Svar #18 skrivet: 09 oktober 2015, 15:40:32 »
Med tanke på differensen kan det vara läge att ställa upp farten på pumpen ett snäpp. För att hålet ska frysa igen helt krävs det i normalfallet flera minusgrader på ingående köldbärare då bergväggen är varmare än köldbäraren.

Frysning i borrhÃ¥let kan bli ett problem om grundvattenytan stÃ¥r över bergets nivÃ¥ och berget är tätt. Jord och lera leder värme sämre. Det gör att borrhÃ¥let först fryser igen där. Om berget är tätt sÃ¥ att vattnet, som trängs undan av volymökningen när vattnet fryser, inte kan tränga ut i berget kan slangarna pressas ihop. Finns det uppgift i borrprotokollet att det kom vatten under borrningen, att borrhÃ¥let fungerar som brunn ocksÃ¥, ska man inte behöva oroa sig. DÃ¥ finns det ju sprickor i berget.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: Intrimning ny pump
« Svar #19 skrivet: 10 oktober 2015, 08:11:11 »
Ok köldbärar pump kollade jag och den står på max. Samt skickar med en bild då dom borra hålet verkar ju vara bra flöde i hålet? Om nu diff ökar, hur göra även om inte frysning är någon fara? Larm diff värde är ju 6 och känns lite nära, är det dumt att öka diff larm värdet? Såg i menyn att det går.
Kolla även givarna igen, när jag bara körde köldbärarpumpen visa det 2,3 både in o ut ? Är det tempen i hålet? Tycker det ändras snabbt eller är det för först nu börjar man se förändringar när det blir kallare ute?

Blir många funderingar en sak till. Har ju givare i hallen, igår när tempen var 23gr i hallen och börvärdet hade jag ställt på 21,5 gr förra veckan. Då kalla pumpen på värme fast jag hade ställt på 21,5 gr? Borde inte innegivare säga att jag inte vill ha mer värme? Kanske ändra rumstemperaturpåverkan ?

Morton

« Senast ändrad: 10 oktober 2015, 16:09:27 av Morton »
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Intrimning ny pump
« Svar #20 skrivet: 12 oktober 2015, 09:37:17 »
Det verkar inte finnas någon anledning för oro över att borrhålet fryser. Det var gott om vatten vid borrningen (=sprickor) och det är inte långt ner till berget.

Differensen kommer att minska när det blir kallare ute och det behövs högre temperatur på värmebäraren. Pumpens kapacitet kommer att minska då vilket betyder mindre värmeuttag från berget. Tycker 6 grader kan stå kvar. Blir det en differens på 6 grader är det något fel.

Om givarna visar rätt (de visar ju lika i alla fall) är temperaturen i borrhålet 2,3 grader.

Innegivaren justerar bara börvärdet, den kan inte ställa in det pÃ¥ rätt värde. I det här fallet verkar det vara  fel värde inställt pÃ¥ värmekurvan. Börja med att ändra rumsgivarpÃ¥verkan till noll och justera sedan fram ett värde pÃ¥ värmekurvan som ger önskad innetemperatur. Det är en process som tar rätt lÃ¥ng tid, man bör vänta nÃ¥got dygn mellan varje ändring av inställningen. Det bör helst inte vara solinstrÃ¥lning, värme frÃ¥n öppna spisar och annat som stör. November är faktiskt en bra mÃ¥nad för det, mulet väder med hyfsat jämn temperatur över dygnet och ingen solinstrÃ¥lning som stör. När man har hittat rätt värmekurva kan man koppla in rumsgivaren.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: Intrimning ny pump
« Svar #21 skrivet: 12 oktober 2015, 10:12:39 »
 Bra dÃ¥ borde ju hÃ¥let räcka till för vÃ¥r nya pump.Samt när det behövs högre värme pÃ¥ värmebäraren sen, är det nÃ¥got jag mÃ¥ste ändra sen när diff blir mindre?  Hur ser diff ut sen om den minskar i mitt fall HE C7?
Ok glömde säga att jag hade knäckt kurvan vid 5 resp 10 gr. Nu börjar jag om, ställer kurvan fabriksinställd 22/60, och ändrar rumspåverkan till 0 Ok. Sen väntar jag och ser vad temp på givare visar. Om det blir kallare än 21,5 som jag vill ha, ökar jag då hela kurvan lite då först, eller sänker om det blir varmare än 21,5? Sen när temp ligger ok på givare 21,5, då ökar jag rumspåverkan? Är det rätt? Förstår inte riktigt vad den gör för nytta? Om den står på 0 är innegivare avstängd då? Den står ju inställd på 3 rumspåverkan.Ursäkta min tröga skalle, men man vill ju lära sig.

Mvh Morton
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Intrimning ny pump
« Svar #22 skrivet: 12 oktober 2015, 11:02:26 »
Ska det vara 21,5 inne och det är radiatorer som värmer huset skulle jag börja med att prova 24/60. Är det golvvärme i hela huset 24/40. Är det blandat med en separat shuntkrets för golvvärmen är det radiatorernas behov av framledningstemperatur som bestämmer värmekurvan.

Utan innegivare är man tvungen att knäcka kurvan nedåt vid låga utetemperaturer då värmeavgivningen ökar snabbare än temperaturskillnaden radiator-rum. Det blir då för varmt inne när det är riktigt kallt ute. Har man hittat någorlunda rätt värmekurva brukar innegivaren kunna kompensera för det.

Innegivaren kompenserar för avvikelser frÃ¥n önskad inomhustemperatur. Är rumspÃ¥verkan = 3, innetemperaturen 23 och önskad innetemperatur 21,5 kommer innegivaren att minska börvärdestemperaturen pÃ¥ värmebäraren med 3 x (23-21,5) = 4,5 grader. DÃ¥ det ändÃ¥ är för varmt inne tolkar jag det som om det är alldeles för hög värmekurva inställd. 

Om rumspåverkan är inställd på noll har den ingen inverkan alls, den existerar inte sett ur reglersystemet synvinkel. Det ska vara så när man trimmar in systemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: Intrimning ny pump
« Svar #23 skrivet: 12 oktober 2015, 12:38:52 »
Ok om nu innegivare verkar stabil på 21,5 gr efter justering av värmekurva ca 24/60 och ställt temperaturpåverkan på 0, vad är då bäst att ställa temperaturpåverkan på sen för att få så jämn värme som möjligt? Fabriksinställning är 3..

Tänkte på det här med diffen på köldbärarpump, du sa den blir mindre. Hur mycket mindre typ? Om jag har ca +0.5 in och -4,5 ut nu ca.Samt det här med Värmebäraren som kommer att öka,ställer det in sig själv då?

Morton
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Intrimning ny pump
« Svar #24 skrivet: 12 oktober 2015, 13:04:14 »
Lämpligt värde pÃ¥ rumsgivarpÃ¥verkan beror pÃ¥ hur givaren sitter. Sitter den pÃ¥ ett ställe där temperaturen kan variera kan ett högt värde ge onödigt onödigt mÃ¥nga start och stopp pÃ¥ pumpen. Det finns ingen anledning att gÃ¥ över 5 till 6 om rätt värmekurva är injusterad. 

Köldbärardifferensen kommer att bli en halv till en grad mindre, det beror på om det är golvvärme eller radiatorer i huset. Det blir också lägre köldbärardifferens när pumpen gör varmvatten i och med att den arbetar mot hög temperatur då. Värmebärartemperaturen ökas automatiskt av reglersystemet, värmekurvan bestämmer sambandet mellan värmebärartemperatur och utetemperatur
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: Intrimning ny pump
« Svar #25 skrivet: 12 oktober 2015, 20:05:59 »
Ok jag provar att köra 24/60 och ställer givar påverkan på 0. Samt inne temp på 21,5 så får jag se hur pass det räcker till. Givaren sitter i hallen ganska små temp skillnader,där sitter den bra tycker jag. Det som kan hända är att det ökar något ibland då vi eldar braskamin i vardags rummet. Men nu när jag trimmar in blir ingen eldning så länge. Vet ej vad jag ska ställa temppåverkan på sen typ 2 kanske?
Såg i larmlogg att att det stod kontrollera kontakten med givare förlorad har skett vid fyra tillfällen sen installation 1juli. Hm jag har inte kvitterat något larm, eller blir det så vid ändringar?

Morton
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: Intrimning ny pump
« Svar #26 skrivet: 14 oktober 2015, 08:14:45 »
Hej igen! Som jag förstått så är givaren i hallen ur funktion om temp påverkan står på 0. Då spelar det ingen roll om jag har mitt börvärde står kvar 21,5? Den funkar bara då som inne temp mätare? Bör jag stänga givare?

Nu när jag har ställt kurva 24/60 och temp pÃ¥verkan pÃ¥ 0,tycker jag pumpen gÃ¥r mindre? Men fÃ¥r svÃ¥rt att fÃ¥ temp till 21,5  stÃ¥r runt 23 hela tiden hm varmt

Morton
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Intrimning ny pump
« Svar #27 skrivet: 14 oktober 2015, 19:46:00 »
Med rumsgivarpåverkan 0 fungerar givaren bara som termometer. Den behöver inte stängas av.

Prova med 22/55. Hurdant är huset, är det radiatorer i hela huset eller golvvärme pÃ¥ undervÃ¥ning och radiatorer uppe?  Gör ni av med mycket hushÃ¥llsel, den värmer ocksÃ¥?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: Intrimning ny pump
« Svar #28 skrivet: 14 oktober 2015, 21:14:50 »
Huset är 1 plan med källare, radiatorer både källare och i boplanet. Badrummet i boplan har golvvärme med en upnor pump. Typ normalt ang el, lampor i fönster med typ led överallt nästan.
Ok kanske prova 22/55? Faktiskt tänkt på det också..

Ang starter verkar det som kompressor går mindre när innegivare inte är inkopplad.

När jag hittar lämplig temp inne sen, vad ställa temp påverkan på då, prova typ 2 kanske? Lite ovan då vi ej hade innegivare med förra pumpen.

Morton
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Intrimning ny pump
« Svar #29 skrivet: 15 oktober 2015, 09:32:32 »
Frågan är om hallen är lämplig placering men det beror på om det är öppen planlösning eller ej. Är hallen ett litet avgränsat utrymme finns det risk att pumpen går igång när ytterdörren öppnas vintertid och bara går en kortare tid.

När du har hittat en värmekurva som ger rätt innetemperatur vid noll grader ute tror jag att en inställning på 3 till 5 ska fungera bra. För högt värde kan ge onödigt många starter. När det blir riktigt kallt ute kommer det förmodligen att bli lite varmare ute då en perfekt reglerkurva inte är rak. Sänk då inte hela reglerkurvan utan knäck den nedåt med t.ex. 1 grad vid -10, 2 grader vid -15 och 3 grader vid -20.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!