Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Expansions/avluftningskärls placering i höjdled  (läst 793 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag var betänksam när jag såg att det skulle bli omöjligt att få in expansionskärlet för köldbäraren som högsta punkt på ledningssystemet. Installatören sa att det går bra ändå och det har det gjort. En och annan bubbla som just befinner sig vid kärlet slinker upp och ersätts med vätskan.

Nu fyllde jag på en liter för första ggn på 5 år. Om det skulle vara mycket luft i systemet kanske det skulle bli problem.

Jag antar att fler har samma förhållande då slangarna kommer i till en källare som helt ligger under jord. I vårt fall skulle man behöva sätta det i vardagsrummet eller dra rör till köket eller liknande.

Funkar det så funkar det och då ska man inte röra det har jag lärt mig. Så så får det fortfara att vara.
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!