Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilka biffar!!  (läst 8212 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Shadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
Vilka biffar!!
« skrivet: 24 februari 2007, 18:12:55 »
Efter ett besök pÃ¥ Villa mässan i Skövde idag sÃ¥ mÃ¥ste jag bara skriva av mig lite!  8)

Tittade runt på allt möjligt i uppvärmning och hittade givetvis luft/vatten pumparna!
Vilka brutalt fet-stora monster dom är!
Nästan så jag fick köpa mig en på plats..

Har inte kollat upp storleken och det ända jag sett tidigare var dom där små japan L/L pumparna..

Men MY GOD va tuffa och stora dom sÃ¥g ut  8)

L/V-vp må kanske inte vara lika effektiva som V/V-vp men en mesig slang som ligger i berget eller marken är inget man
kan skryta till "boysen" om över ett par öl  ;)

Kan bara rekommendera Euronoms ExoAir Polaris: Stor, Rostfritt stÃ¥l, Kantig med brutal framtoning ... inget att skämmas över pÃ¥ grillfesten  :D


Och nej jag har inte tagit kvällens första grogg  a:gl
/Micke
Huset: 160m2 + 65m2 byggt -78; Värmesystem: Nya: VVM300 + Fighter 2020-8; Gamla: Pulsonex Olja/El ca 25 000 kwh /år; Location: Västragötaland

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilka biffar!!
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2007, 18:39:17 »
Så kostar den därefter också....och antagligen låter den en hel del med.

Stor och tuff är säkert bra men hellre liten och effektiv... ;)
Åtminstone när vi pratar luft/vatten pumpar.
« Senast ändrad: 24 februari 2007, 19:02:26 av ojva »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilka biffar!!
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2007, 18:45:45 »
Jo det är lite skillnad pÃ¥ en L/L Ã¥ t.ex min Airwell L/V, den väger ungefär som 2-3st L/L pumpar  :) L/V är lite mer MAN om man säger sÃ¥  ;D ;D

mvh humlan.

Utloggad Shadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
SV: Vilka biffar!!
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2007, 18:48:08 »
Så kostar den där efter också....och antagligen låter den en hel del med.

Stor och tuff är säkert bra men hellre liten och effektiv... ;)
Åtminstone när vi pratar luft/vatten pumpar.

Ugnifär som att prata med en inbiten raggare att hans cheva -59 som drar 2-3 liter milen
att han skall köpa sig en snÃ¥l japanare  ;)

Dom kostade, helt klart men ljudnivån är faktiskt inte så farlig. Allt är ju relativt men för
mig sÃ¥ har det mindre betydelse, pumpen skall sitta pÃ¥ garageväggen bort frÃ¥n huset.. 10 meter till närmaste rum och detta genom garage-hobbyrum-pannrum-tvättstuga innan det kommer till ett sovrum  8)
Huset: 160m2 + 65m2 byggt -78; Värmesystem: Nya: VVM300 + Fighter 2020-8; Gamla: Pulsonex Olja/El ca 25 000 kwh /år; Location: Västragötaland

Utloggad Shadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
SV: Vilka biffar!!
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2007, 18:49:27 »
Jo det är lite skillnad pÃ¥ en L/L Ã¥ t.ex min Airwell L/V, den väger ungefär som 2-3st L/L pumpar  :) L/V är lite mer MAN om man säger sÃ¥  ;D ;D

mvh humlan.

Med tanke pÃ¥ din placering av den sÃ¥ är väl Airwellen inget du skäms över va humlan  ^-^
Huset: 160m2 + 65m2 byggt -78; Värmesystem: Nya: VVM300 + Fighter 2020-8; Gamla: Pulsonex Olja/El ca 25 000 kwh /år; Location: Västragötaland

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilka biffar!!
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2007, 18:53:38 »
Jo det är lite skillnad pÃ¥ en L/L Ã¥ t.ex min Airwell L/V, den väger ungefär som 2-3st L/L pumpar  :) L/V är lite mer MAN om man säger sÃ¥  ;D ;D

mvh humlan.

Med tanke pÃ¥ din placering av den sÃ¥ är väl Airwellen inget du skäms över va humlan  ^-^

Nää, inte det minsta. Å ljudnivån, har jag förstått över andras klagomål på sina pumpar, måste vara riktigt låg. Eller i vart fall frekvensmässigt, nåt som inte irriterar nämnvärt.

mvh humlan.

Utloggad Shadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
SV: Vilka biffar!!
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2007, 19:02:40 »
Nää, inte det minsta. Å ljudnivån, har jag förstått över andras klagomål på sina pumpar, måste vara riktigt låg. Eller i vart fall frekvensmässigt, nåt som inte irriterar nämnvärt.

mvh humlan.

Bara att gratulera  *vinkar*

Känns som jag bara står o stampar i mitt hus och väntar på våren! För att hålla nere kostnaden hos rörkrökaren så
skall jag kasta ut befintlig utrustning själv och ev. gjuta fundament om det blir en L/V pump.. någon som sett våren någonstans???
Huset: 160m2 + 65m2 byggt -78; Värmesystem: Nya: VVM300 + Fighter 2020-8; Gamla: Pulsonex Olja/El ca 25 000 kwh /år; Location: Västragötaland

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilka biffar!!
« Svar #7 skrivet: 24 februari 2007, 19:06:41 »
Saxat från ett annat inlägg:

"Om ni bor i Stockholm och vill komma och lyssna pÃ¥ vÃ¥r pump (Euronom Exoair 7,5) kan ni komma förbi oss. Räcker med om ni stÃ¥r 5 tomter bort sÃ¥ hör ni den väldigt väl. Mätte upp ljudet 1m ifrÃ¥n fläkten 64 dB (a). Ni som läst pÃ¥ lite kanske vet att dB kurvan inte är speciellt linjär (läs: logaritmisk) och att skillnaden mellan 55 och 64 dB e ganska stooor  . Jämfört med CTC och Autotherm som jag lyssnat pÃ¥ i omrÃ¥det är vÃ¥r pump ett rent skämt"

Apropå att ljudnivån "inte är så farlig"... Har inte hört den själv så jag vet inte, men låter den som han beskriver så vill jag inte höra den heller.. ;)

Utloggad Shadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
SV: Vilka biffar!!
« Svar #8 skrivet: 24 februari 2007, 19:10:39 »
Saxat från ett annat inlägg:

"Om ni bor i Stockholm och vill komma och lyssna pÃ¥ vÃ¥r pump (Euronom Exoair 7,5) kan ni komma förbi oss. Räcker med om ni stÃ¥r 5 tomter bort sÃ¥ hör ni den väldigt väl. Mätte upp ljudet 1m ifrÃ¥n fläkten 64 dB (a). Ni som läst pÃ¥ lite kanske vet att dB kurvan inte är speciellt linjär (läs: logaritmisk) och att skillnaden mellan 55 och 64 dB e ganska stooor  . Jämfört med CTC och Autotherm som jag lyssnat pÃ¥ i omrÃ¥det är vÃ¥r pump ett rent skämt"

Apropå att ljudnivån "inte är så farlig"... Har inte hört den själv så jag vet inte, men låter den som han beskriver så vill jag inte höra den heller.. ;)

HAHA!
Okey om den lÃ¥ter sÃ¥ mycket kanske det sänker tuffhetsfaktorn med ett par pinnar... men den ser onekligen ball ut  studs
Huset: 160m2 + 65m2 byggt -78; Värmesystem: Nya: VVM300 + Fighter 2020-8; Gamla: Pulsonex Olja/El ca 25 000 kwh /år; Location: Västragötaland

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilka biffar!!
« Svar #9 skrivet: 24 februari 2007, 19:14:12 »
Nää, inte det minsta. Å ljudnivån, har jag förstått över andras klagomål på sina pumpar, måste vara riktigt låg. Eller i vart fall frekvensmässigt, nåt som inte irriterar nämnvärt.

mvh humlan.

Bara att gratulera  *vinkar*

Känns som jag bara står o stampar i mitt hus och väntar på våren! För att hålla nere kostnaden hos rörkrökaren så
skall jag kasta ut befintlig utrustning själv och ev. gjuta fundament om det blir en L/V pump.. någon som sett våren någonstans???

Ja häng inget på husväggen, om det går att unvika. Med lite otur, så kan det bli en del extrajobb, för att få bort störande stomljud. Å glöm inte att rören genom väggen inte ska ligga stumt, så ta upp ett stooort hål, å täta sen med skum.

mvh humlan.

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilka biffar!!
« Svar #10 skrivet: 24 februari 2007, 19:16:07 »
HÃ¥ller väggen för de där klumparna...?  ;) :D

Utloggad Shadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
SV: Vilka biffar!!
« Svar #11 skrivet: 24 februari 2007, 19:19:38 »
HAHAH!

Skrev ju att det skulle gjutas fundament!!
Hänga den stora bjässen på min extremt klena garagevägg skulle nog sluta i katastrof!
Den kommer dock att bli förankrad i väggen men det är ju en annan historia  :o
Huset: 160m2 + 65m2 byggt -78; Värmesystem: Nya: VVM300 + Fighter 2020-8; Gamla: Pulsonex Olja/El ca 25 000 kwh /år; Location: Västragötaland

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilka biffar!!
« Svar #12 skrivet: 24 februari 2007, 19:19:57 »
Saxat från ett annat inlägg:

"Om ni bor i Stockholm och vill komma och lyssna pÃ¥ vÃ¥r pump (Euronom Exoair 7,5) kan ni komma förbi oss. Räcker med om ni stÃ¥r 5 tomter bort sÃ¥ hör ni den väldigt väl. Mätte upp ljudet 1m ifrÃ¥n fläkten 64 dB (a). Ni som läst pÃ¥ lite kanske vet att dB kurvan inte är speciellt linjär (läs: logaritmisk) och att skillnaden mellan 55 och 64 dB e ganska stooor  . Jämfört med CTC och Autotherm som jag lyssnat pÃ¥ i omrÃ¥det är vÃ¥r pump ett rent skämt"

Apropå att ljudnivån "inte är så farlig"... Har inte hört den själv så jag vet inte, men låter den som han beskriver så vill jag inte höra den heller.. ;)

Allt oönskat ljud, är troligen bland det mest irriterande som gÃ¥r att rÃ¥ka ut för. Det behöver inte lÃ¥ta högt, utan att jag ska bli vansinnig pÃ¥ det. Förresten, hur mÃ¥nga har inte haft nÃ¥t "skrammel" i bilen  knUp, som man förtvivlat försökt lokalisera. Bara en sÃ¥n bagatell, kan göra att Ã¥tminstone jag, börjar överväga ett bilbyte  ;D ;D För att inte tala om en sketen mygga, när man ska till Ã¥ sova  _/- _/-

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilka biffar!!
« Svar #13 skrivet: 24 februari 2007, 19:21:01 »
HÃ¥ller väggen för de där klumparna...?  ;) :D

Hos mig skulle den ha gjort det, hela stommen är i grovt timmer  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad Shadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
SV: Vilka biffar!!
« Svar #14 skrivet: 24 februari 2007, 19:47:25 »
Mitt garage/hobby/pannrum är i vekaste laget.. skulle det blåsa kraftigt och jag skulle sparka lite strategiskt rasar nog hela
konstruktionen  ;D Kan kännas sÃ¥ iaf.. tur att allt är ihop byggt med huset  a:gl
Huset: 160m2 + 65m2 byggt -78; Värmesystem: Nya: VVM300 + Fighter 2020-8; Gamla: Pulsonex Olja/El ca 25 000 kwh /år; Location: Västragötaland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!