Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Greenline 4, Pressostat Hög  (läst 11122 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad serpant

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Greenline 4, Pressostat Hög
« skrivet: 10 januari 2009, 19:06:24 »
Hej, jag har en (Alldeles för liten för mina behov) IVT Greenline 4 installerad i mitt hus. Denna är kopplad till en Euronom ackumulatortank med 2 elpatroner  (3kW för  spets samt 6kW som "backup"). Det funkar rätt ok faktiskt även om det nog hade varit mer lagom med en 7-8kW pump för att ge bäst ekonomi.

Jag har ett problem att det löser ut ett larm för "Pressostat hög" lite då och då. Mycket irriterande eftersom man måste manuellt återställa...

Det enda jag har kunnat härleda problemet till är när jag har ställt temperaturen högt. Vad jag vill göra är ju att sätta vredet på 10 dvs att pumpen skall försöka ge 50 gradigt vatten till ack tanken. Men det verkar inte fungera helt klockrent. Ibland måste jag dra ner vredet till 5-6 dvs runt 45grader annars löser pressostat hög larmet ut. Under vintertid nov-april brukar det fungera att ha en högre temperatur satt dvs 48-50 grader. Men under den andra perioden ner på 45grader.

Enligt manualen an det ju hända vid tex:
- luft i radiatorsystemet
- för litet flöde i pumpen
- smutsfiltret på radiatorsidan igensatt
- cirkulationspumpen fungerar inte   

Men det känns inte riktigt som det är något av det (Har haft en IVT tekniker ute som inte kunde hitta något). Någon som har en ide om vad som skulle kunna vara problemet.

mvh
//Anders

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Greenline 4, Pressostat Hög
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2009, 19:43:05 »
Det kan vara själva pressostaten som är felande och löser vid för lågt tryck. Det kan också handla om felaktig tempgivare (temperaturen är högre än vad den visar).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad serpant

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Greenline 4, Pressostat Hög
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2009, 19:57:04 »
Det kan vara själva pressostaten som är felande och löser vid för lågt tryck. Det kan också handla om felaktig tempgivare (temperaturen är högre än vad den visar).

Ok, så jag antar att det bästa är att ta ut en IVT tekniker igen då? Är det något som går att mäta eller måste man byta för att se vad som hjälper?

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Greenline 4, Pressostat Hög
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2009, 22:32:00 »
Är det inte sÃ¥ att du sätter den pÃ¥ ett för högt värde. Min gamla IVT av samma generation har inställning 40-50  ºC för varmvatten. IVT varnar i manualen att "hög pressostat" kan larma om man skruvar upp för högt. Fabriksinställning är 45 ºC Och den larmar om man skruvar upp, jag har testat...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad serpant

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Greenline 4, Pressostat Hög
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2009, 09:29:32 »
Är det inte sÃ¥ att du sätter den pÃ¥ ett för högt värde. Min gamla IVT av samma generation har inställning 40-50  ºC för varmvatten. IVT varnar i manualen att "hög pressostat" kan larma om man skruvar upp för högt. Fabriksinställning är 45 ºC Och den larmar om man skruvar upp, jag har testat...

Ok, tack! Det har jag inte hittat i min manual (verkar endast stÃ¥ att det kan ge "retur hög"  larm om man drar upp för högt).

Men vad innebär det egentligen när man sätter värdet 45 ºC? Betyder det att pumpen stannar när returen har nått 45 ºC eller stannar den tidigare? Har en termometer placerad på retur röret och då ser det ut som pumpen stannar vid strax över 40 ºC.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Greenline 4, Pressostat Hög
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2009, 09:45:34 »
Givarna till pumpen kan visa fel upp till två grader. En termometer placerad på röret visar lätt för låga värden. Tillsammans kan det nog göra att det avviker så mycket.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad serpant

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Greenline 4, Pressostat Hög
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2009, 13:23:13 »
Tack för tipsen! Men tycker ni det är rimligt att det verkar vara beroende av säsong hur högt ställd temperaturen kan vara? Dvs ok att vara satt till 48 ºC på vinter och kanske 45 ºC på sommarhalvåret. Pumpen jobbar ju mot ack tanken för att ge en viss temp som borde vara samma året runt. Enda skillnaden är väl att värmeuttaget ökar under vinterhalvåret.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Greenline 4, Pressostat Hög
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2009, 14:38:05 »
Dvs ok att vara satt till 48 ºC på vinter och kanske 45 ºC på sommarhalvåret. Pumpen jobbar ju mot ack tanken för att ge en viss temp som borde vara samma året runt. Enda skillnaden är väl att värmeuttaget ökar under vinterhalvåret.

Jag har inget bra svar. Jag har ingen erfaremhet att köra fast kondensering mot tank på detta sätt. Men det är ju så att VP får jobba hårdare och drar mera ström ju högre temperatur du vill ha. Därför kan det nog vara vettigt att dra ner på sommaren när det inte går år så mycket värme/varmvatten.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Greenline 4, Pressostat Hög
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2009, 14:42:12 »
Tack för tipsen! Men tycker ni det är rimligt att det verkar vara beroende av säsong hur högt ställd temperaturen kan vara? Dvs ok att vara satt till 48 ºC på vinter och kanske 45 ºC på sommarhalvåret. Pumpen jobbar ju mot ack tanken för att ge en viss temp som borde vara samma året runt. Enda skillnaden är väl att värmeuttaget ökar under vinterhalvåret.

På sommaren är borrhålstemperaturen hög och pumpen ger betydligt högre effekt så även om temperaturen i tanken är densamma så kommer det att vara varmare i kondensorn = högre tryck.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad serpant

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Greenline 4, Pressostat Hög
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2009, 15:46:25 »
På sommaren är borrhålstemperaturen hög och pumpen ger betydligt högre effekt så även om temperaturen i tanken är densamma så kommer det att vara varmare i kondensorn = högre tryck.
[/quote]

Aha, tack!!!  *vinkar*

Utloggad serpant

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Greenline 4, Pressostat Hög
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2009, 13:59:46 »
Hej, igen

Problemet har ökat och nu stÃ¥r pumpen still... >:(  med pressostat hög. Har varit pÃ¥ IVT att komma och titta pÃ¥ den men de verkar vara chokade för tillfället (Och jag fÃ¥r nästan känslan att de nästan suckar när jag nämner att det är en Greenline 4. Är det en strulbenägen pump mÃ¥nne?).

Nu räcker det med att ställa temeraturen på så lågt som 42 ºC och då lägger den ändå av. Om jag startar igång pumpen med en retur temp på 20 ºC så jobbar den upp till strax under 40 ºC och lägger då av (Med larm alltså).

Det känns som det blev gradvis sämre och sämre precis om det skulle vara något filter som var igensatt. Har dock inte hittat något filter. Någon som vet?

Kan en trasig pressostat bli gradvis sämre tror ni?

//Anders

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Greenline 4, Pressostat Hög
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2009, 15:30:51 »
Det bör finnas ett filter på inloppssidan om installationen är gjord på rätt sätt. Filtret kan förväxlas med en ventil, det kan se ut så här:

http://handla.onninen.se/Themes/preview/36714.jpg

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad serpant

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Greenline 4, Pressostat Hög
« Svar #12 skrivet: 25 januari 2009, 19:03:15 »
Det bör finnas ett filter på inloppssidan om installationen är gjord på rätt sätt. Filtret kan förväxlas med en ventil, det kan se ut så här:

http://handla.onninen.se/Themes/preview/36714.jpg



Ah tack, ja det står ju faktiskt "filterball på den". Är det bara till att stänga av pumpen (Så att inte cirkulations pumpen går), stänga av ventilen och sedan skruva av filtret med en skiftnyckel eller? Så det inte bara sprutar vatten överallt om man gör fel ;)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Greenline 4, Pressostat Hög
« Svar #13 skrivet: 25 januari 2009, 21:20:06 »
Det är riktigt, stäng av pumpen, vrid ventilvredet 90 grader och lossa locket till filtret. Det kan komma ett par matskedar vatten. På min pump sitter filterinsatsen fast med en låsring så man kan behöva en tång för sådana.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad serpant

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Greenline 4, Pressostat Hög
« Svar #14 skrivet: 26 januari 2009, 21:00:48 »
Tack Roland! Nu tuffar pumpen pÃ¥ igen. Vad lycklig man kan bli över att höra det svaga surret när värme skapas igen  ;D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!