Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybörjare med AAC1100A-PTC  (läst 13072 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MulleMeck

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Nybörjare med AAC1100A-PTC
« skrivet: 04 oktober 2008, 10:53:26 »
Ja, sÃ¥ har man för första gÃ¥ngen installerat en luftvärmepump.  Efter att sporadiskt ha läst pÃ¥ forumet sedan förra hösten sÃ¥ kom jag till skott när Cheapy hade rea i sensomras, det var inte "design-modellen" utan den vanliga som man sÃ¥lde för 3900:-.
Moterade upp grejorna själv, innerdelen hörnmonterad i vår lilla stuga på 65kvm och utedelen på markstativ med gummikuddar, (allt efter att ha läst monteringstips här på forumet) sedan vacuumsuget, igångsatt och täthetsprovat av installatör.
Efter några veckors drift tycker jag det verkar funka bra hittills, går tyst och värmer bra, återstår att se hur det blir när det blir lite kallare ute, har inte varit kallare än 4-5 plus ännu här nere i söder.
Ni som har dessa, är det nÃ¥got "trix" för att fÃ¥ loss filtrena? Petar loss dem fram i nederkanten men när man skall dra ut dem sÃ¥ verkar de sitta fast i mitten nÃ¥nstans i bakkant,.  Sc:,h
Manualen kunde ju varit lite bättre faktiskt, instruktioner o symboler stämmer inte helt med verkligheten heller.
(bristfälliga manualer ser man tyvärr allt oftare nuförtiden vad det än gäller)

mvh/ Mange

Utloggad vanders

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare med AAC1100A-PTC
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2008, 21:38:19 »
 a:gl  Hej. Har idag köpt en likadan pump som du har. Kostade 2999 kr pÃ¥ Ceapy. Har tittat lite pÃ¥ den och läst manualen och ser nu ut som ett stort frÃ¥getecken.
Hur får man in 5-ledarkabeln?
Skall rören i innedelen rätas ut i 90 graders vinkel för att föras ut genom hålet i väggen?
Kopplas rören ihop på utsidan väggen?
Om du har lust att svara på mina frågor skulle jag bli hellycklig!

Utloggad many_gren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare med AAC1100A-PTC
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2008, 08:38:51 »
Hej vanders.
Jag har själv inte installerat nÃ¥gon appliancepump, men däremot min toshiba. Rören skall "vikas" ut frÃ¥n innerdelen och föras ut genom hÃ¥let i väggen mot utedelen. Detta förutsätter dock att du för ut rörpaket och kabel i direkt anslutning till placeringen av innerdelen, ibland kan man vilja föra ut paketet vid nÃ¥got annat ställe. Sedan skall du koppla ihop rören pÃ¥ utsidan av väggen. När det gäller din frÃ¥ga om hur du ska fÃ¥ in 5-ledarkabeln, förstÃ¥r jag nog inte riktigt  Sc:,h. Följde det med nÃ¥gon installationsanvisning? Fortsätt frÃ¥ga, sÃ¥ fÃ¥r du svar.

/marcus
Trähus byggt 1986, Emmaboda. 98 kvm + inreder övervåning. Frånluftspump ES270 + direktel, årsförbrukning 9500 kWh.
Installerat toshiba ras b10skvp-e 2008-09-06.

Utloggad ncc1701d

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare med AAC1100A-PTC
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2008, 15:08:21 »
Jag köpte en likadan i går och kommer nog att ha en del frågor jag med.
Den sk 5 ledar kablen existerar inte på min vad jag kan se. Har inte hittat nån med 5 ledare i iallafall.
Däremot en 2 ledare och strömkablen såklart. Men det är klart lägger man ihop strömkablen (jordad) + 2 ledaren så får man ju 5 ledare ;)

Och vad jag förstår så ska inte rören böjas ut från apparaten mer än i ändan på rören då (som ska ut på baksidan).
De är ju fastklämda av en plasthållare så..

I manualen står att man ska plocka av sidolocken på inomhusenheten och dra ut slangarna där, men jag vill ha ut dom direkt bakom enheten, det måste ju gå tycker jag?

a:gl  Hej. Har idag köpt en likadan pump som du har. Kostade 2999 kr pÃ¥ Ceapy. Har tittat lite pÃ¥ den och läst manualen och ser nu ut som ett stort frÃ¥getecken.
Hur får man in 5-ledarkabeln?
Skall rören i innedelen rätas ut i 90 graders vinkel för att föras ut genom hålet i väggen?
Kopplas rören ihop på utsidan väggen?
Om du har lust att svara på mina frågor skulle jag bli hellycklig!


Utloggad vanders

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare med AAC1100A-PTC
« Svar #4 skrivet: 15 oktober 2008, 20:59:53 »
Hej Marcus!    Tack för ditt svar. Jag trodde nog att det var sÃ¥ med rören, men det är alltid skönt att fÃ¥ en bekräftelse. Vad gäller 5-ledaren sÃ¥ är det inga problen var den skall kopplas in, men det är sÃ¥ trÃ¥ngt att jag inte vet hur jag skall fÃ¥ den till plinten. Det kanske var bättre plats i din Toshiba. Till sign. ncc 1701d vill jag säga att du fÃ¥r köpa till en 5x1,5-kabel.
Tack och ha det bra i värmen!
Anders/vanders

Utloggad ncc1701d

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare med AAC1100A-PTC
« Svar #5 skrivet: 15 oktober 2008, 22:02:03 »
Öhh va? Det står ju ingenstans i manualen att man ska behöva nåt mer, o varför sa de inte det i affären heller då?

Som det står i manualen så uppfattar jag det som att den redan sitter i enheten.

Och det nu skulle vara så, så borde det ju stå: samla ihop 5 ledar kabeln, 2 ledar kabeln och alla rör och slangar.

Det följer ju med en lång svart 2 ledar kabel så visst måste det vara den de menar?

Till sign. ncc 1701d vill jag säga att du får köpa till en 5x1,5-kabel.
Tack och ha det bra i värmen!
Anders/vanders
« Senast ändrad: 15 oktober 2008, 22:07:35 av ncc1701d »

Utloggad ncc1701d

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare med AAC1100A-PTC
« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2008, 22:09:33 »
Fick du med en 5 ledar kabel i paketet???

a:gl 
Hur får man in 5-ledarkabeln?


Utloggad ncc1701d

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare med AAC1100A-PTC
« Svar #7 skrivet: 15 oktober 2008, 22:26:04 »
Så nu att tråden är för AAC1100A-PTC, men min heter AAC11000A-PTC.. en nolla extra alltså. Eller det kanske är fel i tråden bara?

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Nybörjare med AAC1100A-PTC
« Svar #8 skrivet: 15 oktober 2008, 22:35:49 »
Hej

Man måste ha en 5 ledare till pumpen, den fick jag köpa till min pump, ingår ej. Tvåledaren är bara till värmeslingan har jag för mig.


Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad ncc1701d

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare med AAC1100A-PTC
« Svar #9 skrivet: 16 oktober 2008, 15:34:15 »
Där ser man. hittade ju anslutningarna. Som tur är har jag en 10m 3fas kabel kvar sen elinstallationen här. Där är ju 5 kraftiga ledare i den, så den använder jag.

Utloggad MulleMeck

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare med AAC1100A-PTC
« Svar #10 skrivet: 19 oktober 2008, 21:59:34 »
Hejsan,

Har inte kunnat/vÃ¥gat gÃ¥ in pÃ¥ forumet pÃ¥ ett tag, fick virus här för nÃ¥n vecka sedan och har haft ett elände att fÃ¥ bort skiten  >:(   

Ja, jag glömde en nolla i modellnumret i ärenderaden, och nÃ¥n 5-ledare följde inte med min heller, fick en bit 5-ledad EKK av elkillen som monterade uttaget som jag använde. Den svarta 2-ledare är ju till "trÃ¥gvärmen".  Behövde inte böja ut mina rör, eftersom jag hörnmonterat min innerdel sÃ¥ passade det perfekt att bara klippa bort den förperforerade fliken i ena gaveln och lÃ¥ta rör&kablar gÃ¥ ut där.  SÃ¥g nu att man som ni säger säljer den ännu billigare, hade gärna köpt en till och satt i garaget men efter vad jag läst pÃ¥ forumet sÃ¥ lär det visst inte funka sÃ¥ bra att ha en sÃ¥n här lvp för att hÃ¥lla underhÃ¥llsvärme pÃ¥ sÃ¥där 10-14°   :-\
Har fortfarande inte fördjupat mig i hur filtrena sitter fast, dammsög dem "pÃ¥ plats" tillsvidare.  NÃ¥n som fortfarande har sin innerdel lös och kan kolla hur man fÃ¥r bort filtrena? (verkar sitta fast i bakkant pÃ¥ nÃ¥t vis, kanske sitter nÃ¥t buntband man skulle klippt bort?)

/Mange

Utloggad ncc1701d

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare med AAC1100A-PTC
« Svar #11 skrivet: 20 oktober 2008, 11:56:59 »
På min är det bara att dra ut filtrena. De är bara instuckna på baksidan.


Utloggad helene

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare med AAC1100A-PTC
« Svar #12 skrivet: 19 november 2008, 13:52:27 »
Den här billiga pumpen som Cheapy säljer funderar jag på att sätta in i en liten lägenhet
pÃ¥ endast 30 m2.  Tror ni det skulle funka eller kommer den att störa för mycket pÃ¥ den lilla ytan.
Vill inte kosta på för mycket här och väljer mellan en pump från Jula eller den här.
Tacksam för råd och om ni ser några för el nackdelar.


Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Nybörjare med AAC1100A-PTC
« Svar #13 skrivet: 19 november 2008, 17:52:50 »
Den här billiga pumpen som Cheapy säljer funderar jag på att sätta in i en liten lägenhet
pÃ¥ endast 30 m2.  Tror ni det skulle funka eller kommer den att störa för mycket pÃ¥ den lilla ytan.
Vill inte kosta på för mycket här och väljer mellan en pump från Jula eller den här.
Tacksam för råd och om ni ser några för el nackdelar.

Hej Helene!  Skippa tanken pÃ¥ de här billigare B eller C-pumparna tycker jag och satsa hellre nÃ¥gra tusenlappar extra pÃ¥ t.ex en Mitsubishi SRK20ZGX-S-pump pÃ¥ ca 4,6 kw. Den har en lägsta avgivna värmeeffekt pÃ¥ ca 500 watt och gÃ¥r dessutom riktigt tyst och fint. En verkligt bra pump alltsÃ¥ även för mindre utrymmen. :)
http://www.nettovarmepumpar.se/Faktablad_MHI_SRK20_25ZGX.pdf

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad liquidoza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SKITKALLT STÄLLE!
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare med AAC1100A-PTC
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2009, 01:28:38 »
Den här billiga pumpen som Cheapy säljer funderar jag på att sätta in i en liten lägenhet
pÃ¥ endast 30 m2.  Tror ni det skulle funka eller kommer den att störa för mycket pÃ¥ den lilla ytan.
Vill inte kosta på för mycket här och väljer mellan en pump från Jula eller den här.
Tacksam för råd och om ni ser några för el nackdelar.

Hej Helene!  Skippa tanken pÃ¥ de här billigare B eller C-pumparna tycker jag och satsa hellre nÃ¥gra tusenlappar extra pÃ¥ t.ex en Mitsubishi SRK20ZGX-S-pump pÃ¥ ca 4,6 kw. Den har en lägsta avgivna värmeeffekt pÃ¥ ca 500 watt och gÃ¥r dessutom riktigt tyst och fint. En verkligt bra pump alltsÃ¥ även för mindre utrymmen. :)
http://www.nettovarmepumpar.se/Faktablad_MHI_SRK20_25ZGX.pdf

Mvh Raffen.
det va ett jävla snack om b o c pumps! pls f-k off!  jag tar min fet-vinst och köper en till ps3 . raffen kan köpa en till pump och köra upp!!! VEM FAN BRYR SIG?!?!?!?!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!