Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥tt offert pÃ¥ bergvärmepump (nibe)  (läst 3357 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jumjum

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SollefteÃ¥ omr
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fått offert på bergvärmepump (nibe)
« skrivet: 18 juli 2004, 22:29:50 »
Hejsan!

Är det nån som kan kasta ett öga på denna offert & se om det verkar ok?

Lite fakta:

Huset ligger i västernorrland (utanför Sollefteå)
Är ett 2vånings hus med källare som är tvättstuga, pannrum & ett litet garage.
Det är byggt på 30-40 talet och är brädfodrat & isolerat ca15cm.
 Det har 3glas fönster & hÃ¥ller värmen ganska sÃ¥ bra.
Har mätat upp alla rum, källare & garage ganska så exakt & då blev det 222 m2. (gjorde en amatör ritning på detta &så som finns som jpg)

Har inte så stor koll på hur mkt energi huset tar pga att jag kör med olja på vintern & eldar med ved på senvår/sommar & lite på hösten.
men ca 2,5-max 3 m3 olja kanske det går. Firman har räknat på 4 m3/år

SÃ¥ till offerten:

1st NIBE fighter 1215-7Kw, ink mjukstart
Energiborrhål 150 m (aktivt 140 m)
Expansionskärl 25 l
Rör & delar för inkoppling mot bef värmesystem
isolering kallsida
elarbete
grävning till hus samt håltagning för kollektorslang.
rör samt rördrivning 6m
Sade till om rumsgivare, men den måste han ha glömt..

PRIS: 109000:-

Den här firman rekomenderade att jag skulle ha en 7kw
pga för många start stopp med 8,5 kw, men tog offert på den med och då vart det en merkostnad på 8000:-Borrdjupet är då 162m (aktivt)

Så vad säger ni som kan? vilken skall jag ta?
vill inte att det skall bli för klent tilltaget heller,  för det kan ju krypa ned pÃ¥ -30 ett tag här pÃ¥ vintern.

Och 8000:- till tycker inte jag är farligt men man vill ju att det skall fungera bra &så..
Har energiberäkningskalkylerna med om ni undrar nått.

Mvh JJ

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Fått offert på bergvärmepump (nibe)
« Svar #1 skrivet: 18 juli 2004, 22:58:50 »
Priset verkar väl rätt ok, pruta åt dig rumsgivaren. Du får bju på en rumsgivare annars blir det inget (den är toppen)
Har du kolla på framledningstempen vid svinkyla?? klarar du dig med ca 55 fram vid säg minus 30 grader?

Har du tilläggsisolerat 15 cm? total vägg ??

Har du kvar ett gammalt radiatorsystem, dom har stor vattenvolym?

Jag har nåt liknande 115 mm tilläggsisolerad vägg, 100 på källaryttervägg. 150 på vindan.
"bara" kopplade" fönster. Ytan är lite större än din.
Jag kör ut ca 42 grader vid -20 ute. (50 tals radiatorer.)
7 kw pump, 160 meter borra 155 m aktivt. (Jämtland)
Det funkar helt topp, men dÃ¥ har jag mycket liten vv Ã¥tgÃ¥ng, är ni flera i hushÃ¥llet har stor volym i radiatorerna (kamfläns) dÃ¥ tjänar du igen dom 8´kronorna snabbt  8) 8)
utan problem med mycke start o stopp.

det är absolut inga problem med antalet start o stopp, om du nu inte har nyare radiatorer med liten volym!
DÃ¥ kan det va bra med en liten ack 100 l duger gott.
Sen kan man minska start o stopp i styren Rickard här har lyckats riktigt bra.
 Det fÃ¥r du tips om sen i vinter av oss.
När du fÃ¥tt in maskinen ska du logga div uppgifter riktigt frekvent, sen kan vi hjälpa dig med att minska start o stopp utan nÃ¥gra problem i övrigt  8) 8) vi lovar  ;D
Läs om loggning här på forumet (bra oxå om du får problem med pumpen).

Lycka till


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Jumjum

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SollefteÃ¥ omr
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Fått offert på bergvärmepump (nibe)
« Svar #2 skrivet: 18 juli 2004, 23:57:07 »
Grovt räknat, är den 35cm, & jag vet inte framledningstempen, har alldrig kollat den faktiskt.
Men pannan går nog aldrig upp till mer än 50-55 grader när det är kallt..
Det beror nog på att jag har en rumsgivare inne så jag har 22-22,5 grader, för jag har stora gamla radiatorer med flänsar, utan termostat som vissa ej går att stänga av.. & då blir det varmt inne.
När rörmokaren satt in brännaren här för mÃ¥nga Ã¥r sedan sÃ¥ ställde han in den sÃ¥ att den skulle gÃ¥ till ca 70 grader & sedan slÃ¥ pÃ¥ vid  60-65grader
(kommer ej ihåg nu) Han kopplade in det på kvällen..
på morgonen när jag for på jobbet så tyckte jag att det var varmt...
sedan när jag kom hem på efterm & öppnade dörren så var det som att gå in i en bastu.. tror det var närmare 40 grader inne!! 38 om jag inte minns fel.

Så gammalt radiatorsystem har jag men volymen vet jag inte. har 10 större radiatorer samt ett mindre platt på toan så ganska stort tror jag att det är .

Jag bor här med min dotter 7½ år som jag har vv vecka.
Sedan har jag en sambo/särbo som pendlar i mellan (bor här vv vecka.. ) som har 2 barn.  3, 15 Ã¥r. sÃ¥ lite vv kommer det nog att gÃ¥, men dÃ¥ kan man väl kanske skaffa en vv beredare sen om det inte skulle räcka.

Men du tycker då att jag ska köra på den större då och justera start & stopp?

Mvh JJ

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Fått offert på bergvärmepump (nibe)
« Svar #3 skrivet: 19 juli 2004, 10:49:13 »
vattenvolymen är toppen på äldre radiatorer mycket bra kombination med VP!! särskilt kamflänsradiatorerna har stor vattenvolym. jag skulle välja den "större" pumpen.

Du kommer att ha stor vv förbrukning, mycket av drifttiden gÃ¥r Ã¥t till vv-produktion.  Vid vv produktion "stängs värmen av" och radiatorerna kallnar en hel del, det fÃ¥r inte ta för lÃ¥ng tid för vp att höja tempen i rad.systemet när den är klar med varmvattnet.
För då blir det dyr elpatrondrift som stöd.
Tror nog att du klarar varmvattenkapaciteten, men precis som du säger om det blir problem kan man senare sätta in en spetsberedare (elberedare).
men eftersom du har ojämn förbrukning ska du isÃ¥fall koppla den sÃ¥ att du kan köra den som spets men även en förbikoppling sÃ¥ du kan köra med enbart VP´s beredare.  Det behövs bara en kort stump rör och tvÃ¥ kulventiler.

Justeringen i styrdatorn är inget att oroa sig för det går ut på att fördröja starten av värmepumpen. Jag har gjort det i mitt äldre värmesystem och det funkar mycket bra.
Har man välisolerat hus och stor vattenvolym funkar det jättebra.
Justeringen i korthet::: start av VP vid -60 gradminuter (fabriksinst) höjs till minst -100 gradminuter.
Thermia har samma typ av styr i deras info framgår att har man golvvärme eller stor vattenvolym ska man höja från -60 till minst -100.
Start av varmvattenproduktion kan oxå ändras en del, fabriksinställning för start 44 grader kan sänkas några grader. (stopp av vv-produktion sker alltid vid uppnådd maxtemp ca 55 grader).
Du hittar nog info om gradminutersstyrning här nånstans i forumet, det är toppenbra styrning särklass bäst/enklast av det som finns på marknaden.
med denna manöver minskar du antalet starter rejält.

Jag kör helt utan termostater och med rumsgivare det ger bästa komforten och billigaste driften!! Får du övertemp nånstans kan du strypa där.
Du har nog oxå "gammaldags" källare antar jag? Där ska man ha ganska svalt (oisolerade golv o väggar) kör man på hög värme på vintern kan fukten leta sig in på våren/sommarn!! har man lite fuktigt är det bätre med en avfuktare (som även funkar som klädtork) i källaren än att höja tempen.

Du ska först hitta rätt kurva till utegivaren, du kanske kan klara dig med 30-32 grader framledningstemp vid +-0 grader ute. Sen du hittat rätt kurva då aktiverar man rumsgivaren, den finjusterar rumstempen genom att paralellförflytta värmekurvan som utegivaren får fram.
ex. om du har +-0 ute och det ger en framledningstemp pÃ¥ säg 32 grader.  Men har du dÃ¥ övertemp inne pga solinstrÃ¥lning alt mycket folk i huset sänks det värdet nÃ¥gra grader.  Man kan justera hur känslig rumsgivaren ska va men rekommendationen brukar va ok.
 I höst när kylan kommer det är dÃ¥ det gÃ¥r att justera in kurvorna!!

Mycket på en gång kanske men hoppas du hänger med.



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Fått offert på bergvärmepump (nibe)
« Svar #4 skrivet: 20 juli 2004, 03:07:32 »
En nackdel som finns med att köpa den större pumpen är att du får en något lägre verkningsgrad på anläggningen under normal drift.

Värmepumparna ger alltid full effekt, (när den går) och om du har en VP som ger högre uteffekt så kommer ditt radiatorsystem att bli varmare när den går. Eftersom verkningsgraden avtar med ökad temperatur i radiatorkretsen så innebär detta att COP försämras med en större VP.

Dessutom tvingas VP:n arbeta mot högre tryck när det råder höga temperaturer i radiatorkretsen, vilket medför ett något högre slitage på kompressorn...

Den minskade mängden eltillskott som du får tack vare en större VP bör dock kompensera för den något lägre verkningsgrad som ges.

Antalet start och stopp är inget problem att begränsa.

Om du hade möjlighet att testköra ditt system med 6/8 kW elpatron under någon/några timmar skulle du kunna se vilken framledningstemp som uppnås med de olika effekterna tillförda och på så sätt lättare kunna fatta ett beslut angående hur stor VP som är lämplig i ditt fall.

Ett pristilläg på 5-6000 kr borde kunna vara möjligt att uppnå för att gå från 7:an till 8,5:an, du kan ju alltid fråga om han inte tagit i lite väl mycket...

Rumsgivaren skall du antingen tigga till dig eller köpa, det gör att anläggningen fungerar bättre.

Prisbilden i övrigt tycker jag ser bra ut.

Tycker du att mina förklaringar är ofullständiga får du gärna kommentera, så skall jag försöka förklara bättre!

/Rickard

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Fått offert på bergvärmepump (nibe)
« Svar #5 skrivet: 20 juli 2004, 13:28:06 »
Rickard
Du måste besöka en anläggning med stor vattenvolym.
Ta dÃ¥ med kronometern  8)

Hos mig tar det nog 10 minuter innan returtempen börjar stiga sen stiger den med en grad kanske var 5´e
minut högst. Med ett snäpp större pump skulle det va helt marginell skillnad, men du har ändå en poäng vid samma flöde blir ju automatiskt stigen lite varmare vid drift med större vp, mina 5-6 grader mellan stig o retur skulle öka till 7-8 grader med ett snäpp större pump.

Men då ska man komma ihåg att jag har ju redan en alldeles för stor pump enligt alla i branschen, jag hade ju 5 timmars tillskot totalt under 2003. (enbart Legionelladrift)
Min vp jobbar aldrig med vatten temp över 42 grader och för att uppnÃ¥ det mÃ¥ste den gÃ¥ kontinuerligt i flera timmar!!! (behövs bara om det är kallar än -20 grader ute)  jumjum har nog oxÃ¥ liknande radiatorytor och rejäl tilläggsisolering som ytterligare sänker behovet av hög framledning.
Så låg temp tror jag nog Jumjum oxå får. Därmed superlåg årsförbrukning.
Jag har ju 10.000 kwh/år inkl hushållsel boyta ca 180 kvm och hel källare. Det med 4 frysar igång!! och eget vattenpump tillsammans med grannen, där jag håller elen till pumpen 6 personer totalt.
Här dras vi inte med dÃ¥lig verkninsggrad  8) 8) ;D trots alldeles för stor pump.

Däremot om jag hade haft en 6 kw värmepump istället för 7,5 hade jag nog haft tillskotts el för minst
1500 kr/Ã¥r.

Men har man liten vattenvolym (moderna radiatorer) då kanske man tom når maxtemp vid varje driftcykel om man har för "stor" pump det ger ju dålig COP och högt slitage på pumpen.

Dom jag berättat om som hade 10.5 kw till ca 50 kvm boyta (utbyggnad pågår) där bröt pumpen på hög temp vid varje driftcykel innan värmebalans uppnåtts. pumpen gick mindre än 5 minuter vid kyla så stod den kanske 5 minuter!!!!
Dom frös trots så stor pump, körde man elpatronen blev det ändå kallare!! returtemepn börja stiga efter några sekunder bara!!
Dom satte pÃ¥ min inrÃ¥dan in en gammal VVB som ack, nu hinner inte returtemepn stiga alls innan värmebalans uppnÃ¥s  :o :o  trots att jag ställt upp startvärdet maximalt  :P
Efter pumpstopp ligger framledningen kring börvärdet 30-40 minuter sen sjunker det sakta.
det tycker jag bevisar det fina med stor volym eller hur!!
Samma hos mig returtempen ligger konstant mycket lång tid efter pumspstopp sen sjunker det sakta.

Som vanligt tyckte installatören att det var både en konstig lösning och onödigt eftersom utbyggnaden skulle komma efter "bara" 2 vintrar.
Men han hade inget förslag till lösning själv o kunde inte förstÃ¥ att dom kunde frysa med sååå stor pump  ::)

Summa summarum det är grislungt med för stor pump bara man har vattenvolym, och rejält flöde  8)



Som jag ser det är en 7á ok men en 8,5 vore mitt val.

Rickards tips ang start av elpatron, är smart ( om du nu har elpatron) testa det  ta  tid och mät även stig o returtempen.
Har du inga termometrar köp då 2 digitala med utegivare klissa på lite pasta tex kopparpasta på rör och givare sen lite tejp utanpå (helst armaflex) då ser du hur snabbt tempen stiger och vilken maxtemp som uppnås med viss effekt.
Även med oljepannan går det få en "hint" om detta men då måste man räkna på mynstycksstorlek mm (storleken på mynstycket finns instansat).
Effekten på din oljebrännare gissart jag ligger på 15-20 kw!!!

Jumjum vi rör väl till det för dig utav helvete  :-[ hoppas du kan ha överseende  :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Jumjum

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SollefteÃ¥ omr
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Fått offert på bergvärmepump (nibe)
« Svar #6 skrivet: 20 juli 2004, 22:16:16 »
 :D :D ;D Ja, nu fick jag lite att tänka pÃ¥ .. hehe..
Men som sagt, jag kan inte nått alls om detta, bara det som jag har snappat upp här då.
Är lite kluven nu..

BERTIL: du & jag har liknade bo yta, jag har 160 m2 boyta & 62 m2 i källare/garage.. du hade 180 & en 7kw som funkar bra för dig. skulle det funka bättre om du haft en 8,5 kw då?

Det jag var rädd för var att jag skulle ta en för klen vp & elen skulle få jobba som busen..
MEN, om jag tar en för kraftig sÃ¥ kan det bli att framledningstempen blir för hög  & vp slÃ¥r av.
(om jag har för litet system då..)

Nu blev det lite att klura pÃ¥..  :-\

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Fått offert på bergvärmepump (nibe)
« Svar #7 skrivet: 20 juli 2004, 23:46:20 »
Min är en thermia på 7,5 kw men jag skulle ändå gärna haft en lite större, för nu blir det mera folk i huset, det är 2 lägenheter. det ökar från 2 pers till 5 personer.
Jag gissar att det kommer att bli en hel del tillskott i vinter.

Jag kan lova dig att har du som jag rejäla äldre radiatorer ( bäst med kamflänsmodellen) blir det inga som helst problem.
Nibe´s 7 kw  eller 8,5 är bÃ¥da ok för dig, men som sagt jag lovar inga problem om du väljer den större.
Fördelen blir att du slipper nästan all tillskottsel.

jag har joxat friskt för att få bort tillskottet, utan jox skulle det bli ett antal timmar!!!
Jag  stänger värmen i källaren vid svinkyla!! (rek. ej pga frysrisk), jag har lÃ¥g temp i källaren, ca +14grader pÃ¥ vintern!!! Jag stryper värmen rejält i det gemensamma trapphuset vid stark kyla
En separat varmvattenberedare fixar ALLT varmvatten vid sträng kyla. DÃ¥ kan pumpen jobba 24t/dygn med värmen!!  vid lÃ¥nga perioder har tempen ibland fÃ¥tt sjunka ned mot 18-19 gradert. Allt för att undvika tillskott.  En gammaldags källare tar jättemycket energi om man vill ha varmt i den!!!!

Nu i vinter med 5 personer i huset och säkert krav på varmare i källaren då kommer det att bli en hel del eltillskott gissar jag.

Thermia´s nästa i storlek är på ca 10 kw, den hade jag valt idag, helt säkert.

Kul att höra sen vad du väljer och vilken utetemp du klarar utan tillskott.
kör hårt.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Jumjum

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SollefteÃ¥ omr
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Fått offert på bergvärmepump (nibe)
« Svar #8 skrivet: 12 augusti 2004, 14:18:25 »
Hejsan Hoppsan!!

Nu har jag fÃ¥tt ur tummen ur .... & bestämt mig!  :)
Det blev en nibe 8,5Kw.
Efter mkt velande (& olika rÃ¥d) sÃ¥ ringde jag direkt till nibe & fick prata med en välkdigt trevlig kille som räknade & kom fram till att det var en självklar 7:a om jag bott mer söderut.  men han tyckte att jag skulle ta en 8,5 (han räknade upp massa om klimat samt 56-60w/m2 & dylikt som jag fattade inte sÃ¥ mkt av..)

Rumsgivaren hade röris glömt bort men den fick jag gratis av firman, jag frågade inte ens utan han sa att de stog de för.

Så borrning är nu beställd, kunde i värsta fall ta upp till 1,5 månad. Tur man ved samt 700L olja kvar :)
Men jag återkommer sedan med mer info.

Vill även passa på att tacka alla här på forumet för all hjälp samt info!!!

Mvh Jim

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Fått offert på bergvärmepump (nibe)
« Svar #9 skrivet: 12 augusti 2004, 23:04:22 »
Grattis till den "större" pumpen det kommer du aldrig att ångra!!
till vintern kan du logga lite siffror, så kan vi kanske hjälpa dig med några tips.
Absolut ingen fara med antalet starter med ett så stort hus, det är bara nåt man kastar ur sig.
Kul oxå att få höra sen hur mycket elpatrontid et blir o vilken temp den klarar utan tillskott.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!