Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?  (läst 12934 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #45 skrivet: 28 januari 2007, 11:56:36 »
Hej !
La märke till att du säger att CTC räknar med en konstant på 2,2 kwh. Har du skrivit rätt?

En Ecoheat 8,5 har en beräkningskonstant på 2,6 eller 2,7. Du ser ju den konstanten när kompressorn går.

Kollade en gång extra när jag skrev inlägget, men skall kolla igen när vi kommer hem i kväll !

MVH,
/Erland
Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #46 skrivet: 28 januari 2007, 17:58:21 »
CTC 8.5 har 2,2 kw som konstant, i alla fall på den äldre versionen för det har jag.
däremot 10.5 har det du säger 2.6 eller 2.7 kw
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #47 skrivet: 28 januari 2007, 18:49:02 »
Min 8,5, som är från sept 2005, har en konstant på 2,6. Den säger alltså att förbrukningen vid kompressordrift är 2,6 kwh.
Det skedde en förändring under sommaren 2005 då Ctc:s program uppdaterades vad avser kompressorer och avgiven effekt mm.
Samma kompressorprogram sitter nu i V3-modellerna.
Eftersom Snoopys Ecoheat driftsattes i dec 2005 borde han rimligen ha en av "ny" modell. Jag kan naturligtvis ha fel men i så fall har han haft den stående lång tid innan installation.
Den enklaste att kolla- och för att vara säker- är att titta efter Rsk-nummer.
"Gammal" Ecoheat 8,5    624 63 39
"Ny" Ecoheat 8,5           624 63 62
"Gammal" Ecoheat 7       624 63 36
"Ny" Ecoheat 7,5           624 63 56
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #48 skrivet: 28 januari 2007, 19:26:36 »
Sen vet ni väl att ibland drar den ca 2 kw och ibland ca 3,5 kw.. detta beroende på drifttemp och temp på kalla sidan! Detta bara som ett exempel.

Det kan man mäta antingen med en effektelmätare, eller med en tångampéremätare.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #49 skrivet: 28 januari 2007, 19:49:40 »
Absolut medvetna om.
Min erfarenhet, som har sep elmätare, är den att felvisningen minskar ju hårdare VPn belastas, medan felvisningen är ganska betydande- procentuellt- vid dellast, dvs då kompressorn bara kör ett fåtal timmar.
Värst är det procentuellt vid sommardrift. Displayen visar en dygnsförbrukning om 3 kwh medan den separata elmätaren visar 4,8 kwh. Detta har mätts upp under juni, juli och aug, så det får nog anses vara säkerställt.

Å andra sidan, jag kan leva med att betala 4,80 kr istället för 3 kr/dag för att få massor med varmvatten ^-^

Verkligheten är ju den att jag och andra VP-innehavare har en veritabel sedelpress att tillgå.

Frågan är om detta innehav inte är att betrakta som SKATTEFUSK >:D. Jag menar hur mycket energiskatt och moms undanhåller vi inte statskassan. Något borde göras och förmodligen finns det färdiga förslag hos finansdepartementet om hur man skall beskatta oss och tex sådana som eldar egen ved.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #50 skrivet: 28 januari 2007, 19:58:23 »
Schhhhh dom tar iofs in en del redan via taxeringsvärdet

Cirkpumparna antagligen på sommaren och detta tillsammans med att den alltid fullkondenserar( bara vv behov ingen värme)

Fattar inte varför dom ska envisas med att räkna kwh ingen anna har valt det.
En del kan ju tom tro att det stämmer!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #51 skrivet: 28 januari 2007, 20:33:20 »
Min 8,5, som är från sept 2005, har en konstant på 2,6. Den säger alltså att förbrukningen vid kompressordrift är 2,6 kwh.
Det skedde en förändring under sommaren 2005 då Ctc:s program uppdaterades vad avser kompressorer och avgiven effekt mm.
Samma kompressorprogram sitter nu i V3-modellerna.
ah, det är v2 vi pratar om eller kanske v2.5 den som fick kompressor "ZH" iställer för "ZR" samma som första thermia diplomat hade (har?). eller har det kommit ut en ny ??

Själv har jag den äldre modellen, men uppgraderat till ZH.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #52 skrivet: 28 januari 2007, 21:19:28 »
Hej !

Har nu kommit hem och kontrollerat...
Det står 2.2kW i displayen !

Jag har dock för mig som någon nämt att det tidigare stod 2.6 !!!!!
Att det ändrat sig kan ha en naturlig förklaring.
I slutet av januari 2006 fick jag styrkortet utbytt, efter att jag klagat tillräckligt mycket på att styret uppträdde konstigt.
Jag skrev om detta även här på forumet.
Problemet var att tempen från inomhusgivaren emellanåt "fladdrade" 0.1 ºC. Detta gjorde den när innetemp. steg eller sjönk, dvs. i övergången mellan tex. 20.7 och 20.8 ºC.

Styret i CTC-pannan verkar vara så urbota korkat (dvs. felkonstruerat !!) så att detta inte filtreras !
Detta "fladder" vid 0.1 ºC förändring i rapporterad inomhus-temp, tilläts i styret att omedelbart slÃ¥ igenom i en 2 ºC förändrad framlednings-bör.  huvuddunk huvuddunk huvuddunk
Detta förändrade framlednings-bör ledde till ett omedelbart förändrat VP-"bör"  huvuddunk huvuddunk

Slutresultatet av denna kedja blev att skillnaden, hysteresen, för VP-stopp och VP-start blev 3 ºC i stället för de 5 ºC det skall vara  :D :D
Detta gav i sin tur iderliga start-stopp.

Efter att ha "bråkat" ett tag om detta fick jag styrkortet utbytt !
Jag konstaterar dock att det nya kortet har samma egenhet som det gamla samt dessutom, att samma sak ocksÃ¥ händer när schunten gÃ¥r...  huvuddunk huvuddunk huvuddunk

Ursäkta denna långa upprepning... men jag är fortfarande ganska "trött" över CTC felkonstruerade styrlogik samt deras oförmåga att rätta till detta med en enkel uppdatering !! fiR: fiR:

MVH,
/Erland
« Senast ändrad: 28 januari 2007, 21:21:22 av Snoopy32 »
Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #53 skrivet: 28 januari 2007, 21:50:13 »
Frågan är ju vilken pump du har, en 7,5 eller en 8,5?

Det du säger om styr osv har jag väl inget direkt att säga om men själv har jag upplevt följande.
Ctc har allmänt sett ganska många starter, förmodligen fler än övriga märken, beroende på systemuppbyggnaden.
Själv har jag svårt att komma under 30 starter per dygn. Om det är bra eller dåligt återstår väl att se.
Min VP upplever jag som väldigt stark. När den ska värma frÃ¥n  tex 37 till 44 grader sÃ¥ gÃ¥r det pÃ¥ mindre än 5 minuter. Det är bara vid fullkondensering till 55 gr som den kör ett längre pass. Det brukar ta ca 50 minuter som max.
På något sätt känns det som om jag skulle behöva värma mot större volym för att få ned antalet starter. Och då har jag ändå ett som jag tror förhållandevis väldimensionerat 2-rörssystem.

I ditt fall tycker jag mkt är oklart. Men det mesta tyder väl ändå på att radiatorsystemet är boven i dramat. För små, för få, för liten vattenvolym etc. Det ena leder till det andra.

Själv är jag kollosalt nöjd med min CTC
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #54 skrivet: 28 januari 2007, 22:32:01 »
Ta bort nedre luckan som täcker kompressor utrymmet och kolla på lappen som sitter på kompressorn och leta efter en rad som borjar med ZR eller ZH.... skriv upp nummret så är det bara att leta vilen storlek du har, du kan söka på nätet eller så kan vi kolla mot de vi har
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #55 skrivet: 29 januari 2007, 00:43:57 »
Hej !

Numret som står är: ZR34K3E-TFD-522.
På Copeland's hemsida så framgår det att deras kompressor med denna typbeteckning har:
HP: 2.8
Displacement: 8.0

Vad nu det betyder i detta sammanhang, 8.0kW ??????
Detta kan ju förståss lätt bli 8.5kW med bra marknadsföring, och inte 7.0kW, med ärlig marknadsföring. (även om ärlig och marknadsföring inte är förenliga begrepp ?)

PÃ¥ en annan skylt stÃ¥r det VP-MODUL,   TYP: MODUL 8.5

Den sista beteckningen tyder väl på att det är en 8.5kW om det sitter rätt kompressor i pannan ??


För övrigt så håller jag med om att jag nog har för lite radiatorer (-effekt) vilket mina beräkningar visat (om de stämmer)

MVH,
/Erland
« Senast ändrad: 29 januari 2007, 00:51:01 av Snoopy32 »
Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #56 skrivet: 29 januari 2007, 08:30:32 »
34K i typbeteckningen skall stå för 34000 BTU/h vid 60 Hz och det blir 8,3 kW vid 50 Hz om jag har räknat rätt. Om det är kyleffekt eller värmeeffekt vet jag inte. Siffran borde dessutom variera med typ av köldmedium men kompressorn är kanske öronmärkt för ett visst medium.

HP kan stÃ¥ för horse power. Displacement är slagvolym. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #57 skrivet: 29 januari 2007, 08:42:08 »
För övrigt så håller jag med om att jag nog har för lite radiatorer (-effekt) vilket mina beräkningar visat (om de stämmer)
Japp, det är nog så att dina element är för klena.... Och då är nästa fråga är det ngt du skall åtgärde, dvs byt till större efektivare element eller om det är tilläggs isolering som behövs. Det är bara att undersöka ....

(Kommer dock inte ihåg on du har ett enrörs eller tvårörs värme system ?)
« Senast ändrad: 29 januari 2007, 08:44:12 av ME »
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #58 skrivet: 29 januari 2007, 10:10:58 »
Min beteckning är ZH 26K4E TFD 524. Som jag förstått detta är det samma kompressor som sitter i Thermias maskiner och som är bättre anpassade till värmeproduktion än ZR-serien.

Borde inte Snoopy ha en sådan kompressor när han kört igång den i dec 2005?

Nåväl, du tycks ha en 8,5, så nu är det väl "bara" att fixa radiatorerna ;)
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #59 skrivet: 29 januari 2007, 11:50:43 »
Hej !

Känns som frågan är utredd nu !

Jag har "rätt" pump och den borde vara "lagom" stor.
Har beställt ett par större/effektivare radiatorer.

Återkommer med rapport när radiatorerna anlänt och jag har monterat dem !

MVH,
/Erland

P.S. Jag har 2-rörs system. D.S.
Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!