Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad betalade du för installationen i Sthlm?  (läst 3181 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KTM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vad betalade du för installationen i Sthlm?
« skrivet: 23 november 2005, 14:52:26 »
I denna trÃ¥d skulle jag vilja höra om vilka priser som gäller pÃ¥ kompletta installationer frÃ¥n olika leverantörer i stockholmsomrÃ¥det. Finns en liknande trÃ¥d men där diskuteras det olika bergarter nu  Sc:,h.


Vi har en villa från 1939 på 180 kvm + 85 källare.

-Offert från Thermia:
Diplomat 8 TWS
150 m borrhål
Borttagning tank
149.000:-

-Offert från IVT:
Greenline HT
150 m borrhål
Borttagning av tank
136.000:-


Skulle vilja slippa ta in fler offerter så jag chansar på genvägen till rätt leverantör via detta forum.




Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad betalade du för installationen i Sthlm?
« Svar #1 skrivet: 23 november 2005, 14:59:32 »
Värmepumpsforum är ingen marknadsplats för värmepumpsförsäljare, den typ av inlägg du nu gjort skulle (om vi tillät det) leda till en massa länkningar, felaktiga påståenden och rena lögner, allt för att på ena eller andra sättet försöka vinna fler kunder till olika leverantörers hemsidor.
(vi skulle drunkna i mer eller mindre seriösa länkar)

I.o.f.s. kanske det skulle kunna fungera, men (det har provats i forumets begynnelse) det skulle till sist fylla hela forumet med mer eller mindre värdelösa länkningar och tips.

Då värmepumpsforum främst finns till för att hjälpa alla att vara så kunniga som möjligt inför sitt köp så har jag/vi satsat mer på kunskap och tips som hjälper forumet besökare att göra en så bra affär som möjligt, givet de förutsättningar som finns.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Micklo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Föllinge
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad betalade du för installationen i Sthlm?
« Svar #2 skrivet: 23 november 2005, 14:59:41 »
Det lät dyrt, men det skiljer sig kanske mycket vart man bor.

Jag betalade för:

Bortagning av gammal kombipanna + 500l actank
Istallation Nibe Fighter 1215-7kw till befintliga radiatorer.
Foderrör 33 m + Berg 127 m
Grävning kalla sidan mm mm

Jag "prutade" sÃ¥ det bara visslade om det och allt som allt slutade pÃ¥ 96 000:- 
Till och med installatören tyckte det var billig...
188m2 Byggår 1912 Torpargrund, egen vatten och avloppsbrunn, Renoverat på -70 talet och 2004-??? Tillägsisolerat med 50mm isover fasadskivor 2005, nytt tak -05, Ny timmerpanel -05 Nibe Fighter 1215 7kw -05 Kwh 21000år
Man kan inte bo billigare!!
Jag önskar mig ett garage i jul klapp =)

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Vad betalade du för installationen i Sthlm?
« Svar #3 skrivet: 23 november 2005, 15:52:13 »
Jag tror nog att du kan pressa priserna liiite till utan att behöva göra avkall på borrhålsdjup.
Alternativt få lite mer för samma pengar, typ en storlek större pump och/eller djupare borra. Känns lite som att dina offererade förslag är lite i klenaste laget.

Jag har en del bekanta som gjort liknande installationer och dom har legat något lägre i pris. Vet en som fick sin TWS 8 med 180m hål för i runda slängar 140kkr. Även dom hade en pann/tank som skulle ut. Dom köpte iofs demonteringen av pannan/tanken separat från annat håll.

Sen kan man spara liite till genom att köpa en delad installation. En som tar ut pannan, en som borrar och en som installerar VP. Finns lite info om det i andra trådar (sök på delad entreprenad)

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad KTM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad betalade du för installationen i Sthlm?
« Svar #4 skrivet: 23 november 2005, 16:10:18 »
Värmepumpsforum är ingen marknadsplats för värmepumpsförsäljare, den typ av inlägg du nu gjort skulle (om vi tillät det) leda till en massa länkningar, felaktiga påståenden och rena lögner, allt för att på ena eller andra sättet försöka vinna fler kunder till olika leverantörers hemsidor.
(vi skulle drunkna i mer eller mindre seriösa länkar)

I.o.f.s. kanske det skulle kunna fungera, men (det har provats i forumets begynnelse) det skulle till sist fylla hela forumet med mer eller mindre värdelösa länkningar och tips.

Då värmepumpsforum främst finns till för att hjälpa alla att vara så kunniga som möjligt inför sitt köp så har jag/vi satsat mer på kunskap och tips som hjälper forumet besökare att göra en så bra affär som möjligt, givet de förutsättningar som finns.

/Rickard


Jag vill veta om jag är blåst om jag betalar 140-150.000 för en installation. Det kan jag inte läsa mig till någonstans på detta forum så jag tyckte att denna tråd behövdes. Om ni inte vill tillåta detta så.. ja ni bestämmer.
Helt klart fyller detta forum en stor funktion med en mängd info hit och dit men jag har själv varken tid eller intresse att lära mig något om allt detta, därav mitt försök att bara snabbt ta reda på om jag ska köra på en av mina offerter eller om någon 08:a här kunde skrika till och säga att det är brukligt att pruta 20% först.


Utloggad jwallen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar "vindkraft"
SV: Vad betalade du för installationen i Sthlm?
« Svar #5 skrivet: 23 november 2005, 17:10:24 »
Jag tror nog att du kan pressa priserna liiite till utan att behöva göra avkall på borrhålsdjup.
Alternativt få lite mer för samma pengar, typ en storlek större pump och/eller djupare borra. Känns lite som att dina offererade förslag är lite i klenaste laget.

Jag har en del bekanta som gjort liknande installationer och dom har legat något lägre i pris. Vet en som fick sin TWS 8 med 180m hål för i runda slängar 140kkr. Även dom hade en pann/tank som skulle ut. Dom köpte iofs demonteringen av pannan/tanken separat från annat håll.

Sen kan man spara liite till genom att köpa en delad installation. En som tar ut pannan, en som borrar och en som installerar VP. Finns lite info om det i andra trådar (sök på delad entreprenad)

/Johan

Jag håller med Johan, du borde få mer för dessa priser. För egen del till samma pris fick jag 30 m djupare hål, fläktkonvektor inkl installation och givetvis såg jag till att innegivaren var med.

/Jonas
Thermia D8 TWS driftsatt 2005-06-08. Gamla vvb 300l som acktank. Aktivt hål ~ 165 m .
2-plans trähus byggt 1947, ca: 175m², tilläggsisolerat, 2-glas fönster. Golvvärme i bottenplan + 1 fläktkonvektor, orginalraditorer på övervåning.
Total årsförbrukning med elpanna ~28Mwh. Ny förbr. ~13Mwh??? Vi får se om ett år!!!

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Vad betalade du för installationen i Sthlm?
« Svar #6 skrivet: 23 november 2005, 17:57:02 »
undrar bara, hur mycke kostar de över disk? (enbart pumparna komplett) har en bekant som pröjsade 164 lakan för en ivt, och det var inte i stockholm.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad betalade du för installationen i Sthlm?
« Svar #7 skrivet: 23 november 2005, 19:57:02 »
De kostar ca 40-60000 kr, borran 40-60000, installationen 10-20000 kr. Bortforsling av tanken 5-10000 kr.

I runda slängar, hittar man den som ligger på den låga marginalen så blir det billigt, hittar man den som ligger på den höga marginalen blir det dyrt.

För de som vill ha tips om billigast möjliga installatör finns det andra värmepumpsforum, prova där. (T.ex. SVT/plus)

Även om jag tappar besökare vill jag inte ha den röra det blir med den typen av inlägg, varenda svensk ställer sig den frågan. :'( Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Vad betalade du för installationen i Sthlm?
« Svar #8 skrivet: 23 november 2005, 21:32:23 »
KTM: Jag skrev ett privat PM till dig så kan du få mina erfarenheter och upplevelser av den bistra verkligeheten i Stockholm
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Vad betalade du för installationen i Sthlm?
« Svar #9 skrivet: 24 november 2005, 09:27:23 »
Det finns inte två installationer som är lika.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Vad betalade du för installationen i Sthlm?
« Svar #10 skrivet: 24 november 2005, 09:33:02 »
Det finns inte två installationer som är lika.

Det är ju sant men skillnaden mellan installationerna är oftast väldigt liten.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad KTM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad betalade du för installationen i Sthlm?
« Svar #11 skrivet: 24 november 2005, 11:43:36 »
KTM: Jag skrev ett privat PM till dig så kan du få mina erfarenheter och upplevelser av den bistra verkligeheten i Stockholm

Tack det tar jag gärna del av, tyvärr hittar jag inte var mina PM finns någonstans..?

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Vad betalade du för installationen i Sthlm?
« Svar #12 skrivet: 24 november 2005, 11:46:26 »
Finns en lämk högst upp på sidan under användarinformation

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=pm

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad KTM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad betalade du för installationen i Sthlm?
« Svar #13 skrivet: 24 november 2005, 15:30:03 »
KTM: Jag skrev ett privat PM till dig så kan du få mina erfarenheter och upplevelser av den bistra verkligeheten i Stockholm

Tack för infon!

För övrigt har thermiakillen krypit ner ett par tusen men inte mer för han "vill ju inte gÃ¥ back"  8)
Bestämmer mig inom en vecka även om detta börjar kännas som en rymdpromenad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!