Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kort frÃ¥ga om tillskott.  (läst 1344 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kyrkskolan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Kort fråga om tillskott.
« skrivet: 22 mars 2007, 18:05:28 »
Hej, har för mig att Bertil talat om detta bland annat.
Men är det inte så att när tillskottet går in när det är som kallast så skall vp gå konstant.

Alltså inte stoppa vp när tempen går över bör-värdet för en stund så kb får vila, som min installatör säger.
Han påstår att jag har kall kb pga att jag kört för lite med oljan.
Struntade i oljan i februari pga av olika orsaker.

Har någon en synpunkt?
Mvh Oskar
IVT Greenline 26 1700 m slang. 100 år gammal tegelskola på 900 m2. Misstänker att jag har lite injusteringar att göra nu när pumpen vart i drift ett par veckor.
Huset är två plan med källare. Kommunen ägde det innan och gjorde av med 19 kbm olja!!

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Kort fråga om tillskott.
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2007, 18:31:11 »
Visst nyttjar du värmepumpen mer och lÃ¥ter tillskottet dröja sÃ¥ blir kb kallare, kolla pÃ¥ vad man har för kb pÃ¥ en installation om värmepumpen är för liten    kallt.
Då är det bara att hoppas på att man har ett bra borrhål som orkar återhämta sig någorlunda
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kort fråga om tillskott.
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2007, 19:07:01 »
kolla pÃ¥ vad man har för kb pÃ¥ en installation om värmepumpen är för liten    kallt.

Det tror jag inte alls på. Om KB är för kallt så beror det på för klen borra/ytjordkollektor. Om man tar ut 10kW med 50% drifttid eller 5kW med 100% drifttid spelar väl ingen roll?

Man skall inte behöva köra tillskott för att få upp KB-temp, då är kollektorn rejält underdimensionerad.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kort fråga om tillskott.
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2007, 19:16:17 »
Om det är nygrävt så kan temperaturen på brine bli lite högre nästa år då jorden packat sig lite bättre runt kollektorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Kort fråga om tillskott.
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2007, 19:16:31 »
Hur blir kb dÃ¥ om man har ett hus som behöver 14 kw och man bara har 11 kw    varmare??
Nej, man har ju borrat för 11 kw men behöver 14 vilket medför att värmepumpen går mkt mer timmar och man belastar borran mer och om sen fastighetsägaren fixat med tillskottsfördröjning så kanske man ligger på - på inkommande redan innan vintern kommit...
Så med mer tillskott eller större vp så blir kb varmare
Mest kyla men lite värme också

Utloggad -Lo-

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Kort fråga om tillskott.
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2007, 19:19:57 »
Det viktiga är ju att kollektorn dimensionerats rätt. Ett hus med liten topplast men procentuellt sett hög kontinuerlig last behöver kanske inte så stor värmepump för att klara hela behovet, men den behöver en kollektor som kan tillgodose den totala kyleffekten. Det går ju inte att säga att en viss storlek värmepump alltid ska ha en viss slanglängd, utan den måste baseras på vilket totalt effektbehov man har.

Sen kan man ju avlasta kollektorn genom att stoppa värmepumpen, men då känns det som man försöker behandla symtomen istället för det bakomliggande problemet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!