Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP Thermia TSW 8 som gÃ¥r konstant  (läst 15385 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #15 skrivet: 22 januari 2014, 18:03:25 »
Det ser man i servicemenyn och dit kommer du genom att trycka in höge och vänster pil samtidigt i ca 7-10 sek. när du kommer dit knappar du ner till menyraden TILLSATS. där trycker du pil höger och ser pÃ¥ översta raden INTEGRAL A2     sist pÃ¥ den raden ser du hur mÃ¥nga gradminuter med underskott det ska bli innan tillskottet gÃ¥r in. När pilen pekar pÃ¥ integral trycker du pil höger sÃ¥ "markeras" hela raden och du kan dÃ¥ ändra inställningen med pil uppÃ¥t eller pil nedÃ¥t. För att komma ut ur servicemenyn trycker du pil vänster och backar. Vilket värde du ska har kan jag inte säga men jag har 750 och det fungerar bra i min anläggning. Men alla har vi olika förutsättningar, en del vill ha tillskottet tidigare för det blir kallt inne innan tillskottet hinner hjälpa till.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #16 skrivet: 22 januari 2014, 18:19:09 »
Hej! Tror inte du har problem med tillskottet eftersom du har väldigt lite tillskott tidigare och ditt värde på brine +2 så borde den klara av att komma över ÄR-värdet utan problem utan borde vara flödesproblem någonstans.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad jehn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #17 skrivet: 22 januari 2014, 19:29:18 »
Okej!Då tror jag att du har bara mycket luft kvar i systemet och det är viktigt att man får ut all luft efter man bytt växelventilen.Lyssna om det låter som luft efter den gjort klart varmvattenproduktionen och testa lufta genom att lätta på säkerhetsventilen när den tillverkar varmvatten och spottar den och fräser.Om du tittar på ditt BÖR-värde så ser du att den inte kommer över ÄR-värdet och då faller integralvärdet och det är det som har hänt med (-760).

Hur har du det med vatten i systemet?
Jo jag har luftat flera ggr och vatten finns i systemet.
För en stund sedan stängde jag ventilerna till garage slingan men pumpen tuffar på oabrutet fast integralen har ju sjunkit.
Nu har jag följande siffror på displayen:

Ute            -4
Rum          20
Framl.       43 (38)
Retur        38 (50)
VV            54
Integral   -337
Brine in     1
Brine ut   -2

Utloggad jehn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #18 skrivet: 22 januari 2014, 19:36:53 »
Det ser man i servicemenyn och dit kommer du genom att trycka in höge och vänster pil samtidigt i ca 7-10 sek. när du kommer dit knappar du ner till menyraden TILLSATS. där trycker du pil höger och ser pÃ¥ översta raden INTEGRAL A2     sist pÃ¥ den raden ser du hur mÃ¥nga gradminuter med underskott det ska bli innan tillskottet gÃ¥r in. När pilen pekar pÃ¥ integral trycker du pil höger sÃ¥ "markeras" hela raden och du kan dÃ¥ ändra inställningen med pil uppÃ¥t eller pil nedÃ¥t. För att komma ut ur servicemenyn trycker du pil vänster och backar. Vilket värde du ska har kan jag inte säga men jag har 750 och det fungerar bra i min anläggning. Men alla har vi olika förutsättningar, en del vill ha tillskottet tidigare för det blir kallt inne innan tillskottet hinner hjälpa till.
Tack för den upplysningen men jag är lite tveksam till att ändra beträffande tillskottet när det alltid fungerat tidigare med de fabriksinställda värdena och som sagt tillsatsel har bara varit inkopplad 118 h på 8 år.
Fast de kanske ska prövas ändå att ändra i servicemenyn som du säger.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #19 skrivet: 22 januari 2014, 19:38:17 »
Jo jag har luftat flera ggr och vatten finns i systemet.
För en stund sedan stängde jag ventilerna till garage slingan men pumpen tuffar på oabrutet fast integralen har ju sjunkit.
Nu har jag följande siffror på displayen:

Ute            -4
Rum          20
Framl.       43 (38)
Retur        38 (50)
VV            54
Integral   -337
Brine in     1
Brine ut   -2
Ser det bättre ut och integralen räknar ner tummenupp
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad jehn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #20 skrivet: 22 januari 2014, 19:39:25 »
Hej! Tror inte du har problem med tillskottet eftersom du har väldigt lite tillskott tidigare och ditt värde på brine +2 så borde den klara av att komma över ÄR-värdet utan problem utan borde vara flödesproblem någonstans.
Menar du då flödesproblem i radiatorkretsen?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #21 skrivet: 22 januari 2014, 19:45:34 »
Menar du då flödesproblem i radiatorkretsen?
Ja.Men luft i systemet är rätt så vanligt när man bytt växelventil.Men avvakta nu till integralen räknar ner till 0 och se vad som händer.Bytte ni till en LK-525 eller bytte ni bara insattsventilen på vävelventilen.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad jehn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #22 skrivet: 22 januari 2014, 19:48:24 »
Ja.Men luft i systemet är rätt så vanligt när man bytt växelventil.Men avvakta nu till integralen räknar ner till 0 och se vad som händer.Bytte ni till en LK-525 eller bytte ni bara insattsventilen på vävelventilen.
Bara insatsen är bytt.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #23 skrivet: 22 januari 2014, 19:50:11 »
Bara insatsen är bytt.
Okej.Kom det någon luft eller för nu ser det okej ut eller är det garaget som slukar så mycket energi.
« Senast ändrad: 22 januari 2014, 19:52:13 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad jehn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #24 skrivet: 22 januari 2014, 20:11:40 »
Okej.Kom det någon luft eller för nu ser det okej ut eller är det garaget som slukar så mycket energi.
Det verkar ju som garaget (som är hopbyggt med huset) tar en del men termostaterna är ställda så att man får c:a 12 grader där när man har 20 grader i huset.
Det är 3 radiatorer i garaget och dessa har inte varit med från början vilket nog inte nämnts tidigare.
Dom ligger på en egen slinga i tvårörssystem som i sin tur är kopplade till husets enrörssystem, alltså inkopplade på de "grova" rören för fram- respektive returledning.

Efter många timmars gång stoppade pumpen nyss.
Siffrorna på displayen visade då:

Ute          -4
Rum         20
Framl.      55(70)
Retur        51(50)
VV            53
Integral     0
Brine in     1
Brine ut   -2
« Senast ändrad: 22 januari 2014, 20:35:48 av jehn »

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #25 skrivet: 22 januari 2014, 20:37:35 »
Det verkar ju som garaget (som är hopbyggt med huset) tar en del men termostaterna är ställda så att man får c:a 12 grader där när man har 20 grader i huset.
Det är 3 radiatorer i garaget och dessa har inte varit med från början vilket nog inte nämnts tidigare.
Dom ligger på en egen slinga i tvårörssystem som i sin tur är kopplade till husets enrörssystem, alltså inkopplade på de "grova" rören för fram- respektive returledning.
Okej men avvakta ett tag och se för jag har bytt ett antal insatsventiler och det det brukar bli en dipp på integralen (värmeunderskott) innan den brukar hämta hem igen och den brukar starta med tillskott redan från början för att sedan köra med kompressorn så du kanske inte var hemma men den brukar alltid starta på steg 2 innan kompressorn drar igång.Men som det ser ut nu så är det okej.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad jehn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #26 skrivet: 22 januari 2014, 20:48:56 »
Okej men avvakta ett tag och se för jag har bytt ett antal insatsventiler och det det brukar bli en dipp på integralen (värmeunderskott) innan den brukar hämta hem igen och den brukar starta med tillskott redan från början för att sedan köra med kompressorn så du kanske inte var hemma men den brukar alltid starta på steg 2 innan kompressorn drar igång.Men som det ser ut nu så är det okej.

Ventilen byttes för 3-4 dagar sedan så de borde väl hunnit hämta sig men jag vet ju inte.

Jag funderar på om det inte är garageslingan som spökar för med den avstängd stannar ju pumpen även om det tog lång tid.
Garageslingan har ju inte varit installerad så länge och kanske har driftproblemet funnits ända sedan dess fast jag inte märkt det.
Det är ju först på senare tid jag mer eller mindre lever mitt liv nära värmepumpen.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #27 skrivet: 22 januari 2014, 20:52:06 »
Ventilen byttes för 3-4 dagar sedan så de borde väl hunnit hämta sig men jag vet ju inte.

Jag funderar på om det inte är garageslingan som spökar för med den avstängd stannar ju pumpen även om det tog lång tid.
Garageslingan har ju inte varit installerad så länge och kanske har driftproblemet funnits ända sedan dess fast jag inte märkt det.
Det är ju först på senare tid jag mer eller mindre lever mitt liv nära värmepumpen.
Ja missade att det är ganska nydraget  till garaget och misstänkte att det var nÃ¥got lurt eftersom du hade fina värden annars.Ta en bild pÃ¥ slingan för det verkar vara nÃ¥got knas där.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #28 skrivet: 22 januari 2014, 21:16:52 »
Jag skulle rekommendera att strypa in grundflödet på ventilerna till radiatorerna i garaget rätt hårt.
Själv har jag ställt ner grundflödet till källardel/garage i mitt hus för att dessa radiatorer inte ska kunna "stjäla" för mycket flöde om termostaterna öppnar max.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jehn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #29 skrivet: 22 januari 2014, 21:55:20 »
Jag skulle rekommendera att strypa in grundflödet på ventilerna till radiatorerna i garaget rätt hårt.
Själv har jag ställt ner grundflödet till källardel/garage i mitt hus för att dessa radiatorer inte ska kunna "stjäla" för mycket flöde om termostaterna öppnar max.
Ja med min lilla kunskap misstänker jag också att det har med flödet till garaget att göra eftersom pumpen nu verkar arbeta mera normalt när garageslingan är stängd.
Det är ju moderna Danfoss-koppel med inställningsområde 1-7 och ett läge N.
Frågan är bara vilket värde man skall ställa flödet på? Pröva sig fram och ha samma inställning på alla radiatorer eller?
Har också funderat på om pumpens kapacitet inte klarar de nyare radiatorerna i garaget. Men bedömningen vid installationen var den att det inte skulle vara några problem då pumpen fungerat bra och aldrig ens krävt tillsatsel under sina 8 år.
« Senast ändrad: 22 januari 2014, 22:03:35 av jehn »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!