Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny firmware 1245 ?  (läst 6873 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Ny firmware 1245 ?
« Svar #15 skrivet: 05 mars 2014, 12:26:02 »
Som jag menade tidigare så torde Auto motsvara kontinuerlig nu på vintern. Men på sommaren kommer VB-pumpen stängas av när genomsnittstemperaturen ute är större än "stopp av värme"-inställningen.

Det finns ju en Viloläge (tror jag den heter nu, tidigare Ekonomi) -inställning för VB-pumpen i 5.1.10 (tror jag)-menyn. Den hastighet som VB-pumpen går i när kompressorn inte går. Vad är den inställd på?

(Vad är beräknad framledning respektive faktisk framledning? Det är ju dessa temperaturer som avgör om gradminuter räknas ner).
Tack Erik, du har nog helt rätt.  tummenupp Jag talade ju med Nibe supporten igÃ¥r att just kontinuerlig VB var borta och de sa att den skulle dÃ¥ stÃ¥ som intermittent. Det som händer dÃ¥ är att pumpen styrs av kompressorn och stannar sen. Därför blir ju gradminutberäkningen knasig. Ställde den nu pÃ¥ auto och dÃ¥ gÃ¥r den pÃ¥ 70% (som inställt i meny "vänteläge")
Skall följa detta och säkerställa funktion

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ny firmware 1245 ?
« Svar #16 skrivet: 05 mars 2014, 12:29:32 »
Har man inte extern framledningsgivare och cp så ska den stå på auto annars känner inte vp tempen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Ny firmware 1245 ?
« Svar #17 skrivet: 08 mars 2014, 06:13:53 »
Har kört denna ett par dar loggfil kommer, men jsg ser redan att;

färre starter då den samkör vatten och värme
kb pumpen går alltid på 100
vb pumpen ökat upp till 70

hsr haft drygt 3 grader diff ur hÃ¥let, nu är det  över 4!

skall bli kul. att de hur det påverkar prestanda, den har varit felställd i flera år

var väljer jag loggparametrar ?

/Olof
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ny firmware 1245 ?
« Svar #18 skrivet: 08 mars 2014, 08:25:39 »
Man behöver inte välja parametrar gör man inget aktivt val väljer den att logga enligt standard. Vill du logga andra saker kan man göra en egen log.set fil som talar om vad vp ska logga när filen är klar lägger man den på usb minnet och väljer att logga då loggas enligt den filen. Jag gjorde en log.set fil i går som ligger i 1245 tråden om den loggar bland annat cp hastigheterna samt effektvakten och de vanliga temperaturerna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!