Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia ger dÃ¥lig värme  (läst 6795 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ricka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Thermia ger dålig värme
« skrivet: 01 januari 2013, 15:38:12 »
Hej!
Har en thermiapump som nu är fem år. Den ger dålig värme ut i elementen. Cirkulationspumpen går väldigt kort tid, 1-2 minuter och elementen blir lite varma längst upp bara. Ska cirkulationspumpen inte gå längre? Alla element är luftade och det fanns ingen luft i dem. I källaren blir inte element varma alls.
När pumpen går, går även den bara 1min och det samtidigt som cirkulationspumpen går. Ute temperaturen är +5idag.
Jag har alltså två frågor.
Är det ok att cirkulationspumpen går så kort tid eller kan det vara det som gör att elementen inte blir varma?
Varför får jag ingen värme i källaren där även pumpen står?
Pumpen har fungerat klanderfritt fram till nu.
Tacksam för tips från detta eminenta forum.
/Martin

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia ger dålig värme
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2013, 15:51:47 »
Hej låter som den bryter på hög retur.Står det hög retur på displayen.Förmodligen växelventilen som felar.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad ricka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Thermia ger dålig värme
« Svar #2 skrivet: 01 januari 2013, 16:25:48 »
Nej, pumpen ger inga felmeddelanden. Integral står på -660 när pumpen startar och går sedan från det till 0 på kort tid. Har lyft bort plåten för att se cirk.pump. Den snurrar, men om densnurrar tillräckligt vet jag inte. När jag känner på returledningarna är de inte alls varma med till ledningarna är varma.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia ger dålig värme
« Svar #3 skrivet: 01 januari 2013, 16:35:04 »
Nej, pumpen ger inga felmeddelanden. Integral står på -660 när pumpen startar och går sedan från det till 0 på kort tid. Har lyft bort plåten för att se cirk.pump. Den snurrar, men om densnurrar tillräckligt vet jag inte. När jag känner på returledningarna är de inte alls varma med till ledningarna är varma.
Okej Är det en diplomat tws du har?
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad ricka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Thermia ger dålig värme
« Svar #4 skrivet: 01 januari 2013, 16:37:36 »
Det är en 6kw optimum.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia ger dålig värme
« Svar #5 skrivet: 01 januari 2013, 16:42:56 »
Det är en 6kw optimum.
Okej Testa att slå av den på arbetsbrytaren och starta igen för det kan hända att cpn har hängt sig utan att du får larm.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad ricka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Thermia ger dålig värme
« Svar #6 skrivet: 01 januari 2013, 17:05:14 »
Har testat det nu.
Kompressorn gick i 2 minuter och cp i ytterligare 1 minut. När pumpen stannat står det 14min till start. På cp står det 36 i displayen när den går och 14 när den slutar skicka ut varmvatten i slingan.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia ger dålig värme
« Svar #7 skrivet: 01 januari 2013, 17:27:24 »
Har testat det nu.
Kompressorn gick i 2 minuter och cp i ytterligare 1 minut. När pumpen stannat står det 14min till start. På cp står det 36 i displayen när den går och 14 när den slutar skicka ut varmvatten i slingan.
Okej den kanske är på väg att ge upp.Vet du om det sitter en filterball på returen(smutsfilter).
« Senast ändrad: 01 januari 2013, 17:37:58 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad ricka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Thermia ger dålig värme
« Svar #8 skrivet: 01 januari 2013, 17:52:21 »
Hej! Nej det vet jag inte, hur ser ett sådant ut? Och vad kan en sådan hjälpa mig med. Kranen på returen ser ut att vara något mer än en kran kan det vara något? Vad börjar ge upp kompressor eller cp?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia ger dålig värme
« Svar #9 skrivet: 01 januari 2013, 18:06:14 »
Inte kan man väl se om cirkpumpen surrar pÃ¥ en optimum  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Thermia ger dålig värme
« Svar #10 skrivet: 01 januari 2013, 18:24:06 »
Kranen på returen ser ut att vara något mer än en kran kan det vara något?

Har du inte rengjort silen på fem år, så är det nog dags att göra det. Är det dåligt flöde genom silen, så kan den tvinga kompressorn att stoppa på grund av för hög diff mellan värmebärarens ärvärde och börvärde.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia ger dålig värme
« Svar #11 skrivet: 01 januari 2013, 18:32:35 »
Hej! Nej det vet jag inte, hur ser ett sådant ut? Och vad kan en sådan hjälpa mig med. Kranen på returen ser ut att vara något mer än en kran kan det vara något? Vad börjar ge upp kompressor eller cp?
Det är cpn jag tänker på men dom är lite känsliga mot skit dom där och tyvärr kostar dom en slant.Det ser ut som en stor mutter filterballen och det brukar stå filterball på kulventilen(handtaget) och har du tur så sitter det en sådan på din retur och då behöver du inte tappa systemet utan bara stänga vpn och stänga kulventilen men du måste ha tillgång till en låsringstång.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad ricka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Thermia ger dålig värme
« Svar #12 skrivet: 01 januari 2013, 18:50:27 »
Får undersöka saken under kvällen. Och nej jag har inte rengjort något filter. Får hoppas att det är problemet. En cp bör väl hålla mer än fem år?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia ger dålig värme
« Svar #13 skrivet: 01 januari 2013, 18:57:48 »
Får undersöka saken under kvällen. Och nej jag har inte rengjort något filter. Får hoppas att det är problemet. En cp bör väl hålla mer än fem år?
Hej Har man otur så går dom sönder(min höll 5 år) så det händer men din cp har en inbyggd skakfuktion som upprepas men lyckas den inte starta så får du "larm cirkulationspump" men det verkar inte ha hänt så testa filtret.En fråga när kompressorn startar låter det som cirkulationspumpen varvar upp innan den stannar.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad ricka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Thermia ger dålig värme
« Svar #14 skrivet: 01 januari 2013, 20:18:03 »
Ja det låter som den cpn till markslingan varvar upp. Även cp till radiatorerna ökar varvtalet. Problemet är att den går så kort tid.

Har nu provat att köra med enbart tillsats ett tag. Då går cp hela tiden med varvtal 36x100. Dock väser den en del som om vatten skvalpar i den. Efter som den nu går under en längre tid blir även elementen varmare även i källaren. Varför vill den inte cirkulera varmvatten när den går med kompressorn?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!