Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem- för varmt-för kallt  (läst 5943 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kejro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem- för varmt-för kallt
« skrivet: 03 januari 2015, 15:14:32 »
Hej
vi har problem med våran Daikin Caldo 25X.Vi har den i vårat garage för två bilar, 50 kvm
det började direkt.
-ställer in den på 10 grader och tempen i garaget går bara ner till 13-15 grader. utetempen under oktober är ca -3 till + 6
- sen då det är 15 och kallare ner till -28 så blir tempen bara +9 i garaget och sjunkande.startade då annan värme .startade om den och då håller den ca 13-15 grader
- körde den på +30 i ca 2 timmar ,tempen höjdes rejält.sänker den till 15 och morgonen efter så är det 24 grader varmt i garaget och den värmer på fastän fjärrkontrollen står på 15.
Den är monterad i oktorber och jag har varit i kontakt med Ã¥terförsäljren/montören under denna tid. nu efter helgerna ska jag be dom komma hit . 
Men är ändå tacksam på tips .och frågor jag kan ställa till dom
Har läst på massor och varit på mässor ,lyssnat .och kommit fram till att Daikin ska vi ha .Det är extremt tråkigt att det blir problem .hoppas att dom byter ut den till en ny.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Problem- för varmt-för kallt
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2015, 15:51:53 »
Hvordan er det med isolasjonen av garasje, vegger, tak og porter?
Hvor står inndelen i forhold til evt kaldras fra vinduer, porter som trekker?
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: Problem- för varmt-för kallt
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2015, 16:48:28 »
Kontrollera så att hålet i väggen är ordentligt tätat. Har du luftspalt i väggen ska det tätas inifrån och utifrån. Om det drar tjuvluft genom hålet kan givaren påverkas.
prova också att köra fläkten på fast läge. (Tror inte det påverkar, men prova i alla fall.)
Daikin, vad annars?

Utloggad Kejro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem- för varmt-för kallt
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2015, 20:31:26 »
Det är 25cm isolering i väggar. 50 cm lösull på taket . två Lindab portar och en gångdörr. inga fönster ,inneenheten sitter i ena hörnet längst från dörr och portar

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem- för varmt-för kallt
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2015, 20:53:39 »
Som tidigare talare ,kör ej fläkten på inne delen i Auto ,prova 75% eller mer.
Prova även att ställa/vinkla upp vingarna så den varma luften hamnar längre bort.
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem- för varmt-för kallt
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2015, 20:59:19 »
Kontrollera så att hålet i väggen är ordentligt tätat. Har du luftspalt i väggen ska det tätas inifrån och utifrån. Om det drar tjuvluft genom hålet kan givaren påverkas.
prova också att köra fläkten på fast läge. (Tror inte det påverkar, men prova i alla fall.)

Vanligt installationsfel kan det vara.
Då temp givaren på Daikin sitter i närheten av rören så kan det komma tjuvluft som gör att maskinen fortsätter att producera värme.
Säkerställ (med installatören) att hålet är tätat från insidan också.

99 % att detta är felet.

Häls
D

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Problem- för varmt-för kallt
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2015, 21:08:31 »
Godt isolert, men to store porter (5cm?) har sÃ¥ og si samme varmetap som resten av garasjen med 25-50 cm isolasjon.  NÃ¥r det er -15 og helt ned mot -30 sÃ¥ leverer kanskje pumpen fra noe under 3 kW til ned mot 2 kW. At det blir hardt Ã¥ holde 10 grader inne nÃ¥r det er -28 ute er Ã¥ forvente tenker jeg.
Det med at det blir for "varmt" når det er lite varmebehov og maskinen har mer enn nok effekt kommer nok av det som allerede er foreslått, å røre rundt mer på luften, og å forsikre om at det er tett i rørgjennomføringen så ikke noe kald luft kommer til utenfra.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem- för varmt-för kallt
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2015, 23:22:57 »
Som jag ser det så har du 2 problem:
1. för hög temp i garaget än inställt värde. Jag tror att det är hålgenomförngen igenom väggen som inte är tillräckligt tätad.
2. Lite klen effekt vid kall väderlek (-15 till -28 °C)
Jag tror att ett garage med 2 bilar som kör in betyder 3 ton kallt stål som kyler på, finns inte många maskiner som orkar hålla temp. konstant. När bilarna värms upp så kommer effekten från maskinen att räcka till. Oftast i garage som används som bruksgarage så försvinner all värme ut när bilarna körs in/ut. Du kan nog inte förgäta dig så mycket mer i värmeväg då.
Caldo X25 ger 4.1 kW vid -15 °C och 3.8 kW vid -20 °C

Börja med att säkerställa att hålet är tätt.

Mvh
Daikin

Utloggad Kejro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem- för varmt-för kallt
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2015, 07:14:21 »
Hej
Vid dom exempel jag skrivit om har bilarna inte körts ut eller in. Säljaren lovade att den skulle hålla värmen i garaget ner till -25.
Och det var en säljare på noliamässan i Piteå i somras. Vi får se hur den fungerar när montören varit här och felsökt

Utloggad Kejro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem- för varmt-för kallt
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2015, 21:33:50 »
Hej
Det var förarfel som orsakade de problem jag haft.
ställt in temp tex +30 och dÃ¥ har enheten gett ifrÃ¥n sig ett litet pip för varje grad jag höjt ,sedan dÃ¥ jag sänkt till tex 15 sÃ¥ har jag bara lÃ¥tit fjärren sitta i hÃ¥llaren pÃ¥ väggen och se dÃ¥ piper den inte (mÃ¥ste rikta fjärren mot inne-enheten ) sÃ¥ det stÃ¥r dÃ¥ 15 grader i fjärren men den tror fortfarande att den ska hÃ¥lla 30 grader. Det som jag trycker är extra dÃ¥ligt är att om jag tar fjärren och riktar den som man ska och sänker tempen till 14 pÃ¥ fjärren sÃ¥ sänks tempen till 29 pÃ¥ inne-enheten  ??? . om man hamnat i detta läge ,att man inte vet vilken temp som egentligen är inställd sÃ¥ ska man , enl montören sänka tempen till 10 (med pipljud) och sedan slÃ¥ av den och slÃ¥ pÃ¥ den igen .DÃ¥ tar den rätt temp. Har gjort sÃ¥ och efter det har den fungerat perfekt hÃ¥ller 14 grader i garaget även nu det har varit ca -20 till -25 i nÃ¥gra dagar.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Problem- för varmt-för kallt
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2015, 23:15:53 »
Hm, det var en "ny feil". En liten rettledning ved installasjon fra montør til kunde om akkurat dette vil garantert heve opplevelsen av Daikin-maskinene. Kan ikke tro du er den eneste eier av slik vp med den her opplevelsen.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem- för varmt-för kallt
« Svar #11 skrivet: 15 januari 2015, 17:05:30 »
Det som jag trycker är extra dÃ¥ligt är att om jag tar fjärren och riktar den som man ska och sänker tempen till 14 pÃ¥ fjärren sÃ¥ sänks tempen till 29 pÃ¥ inne-enheten  ??? . om man hamnat i detta läge ,att man inte vet vilken temp som egentligen är inställd sÃ¥ ska man , enl montören sänka tempen till 10 (med pipljud) och sedan slÃ¥ av den och slÃ¥ pÃ¥ den igen .DÃ¥ tar den rätt temp. Har gjort sÃ¥ och efter det har den fungerat perfekt hÃ¥ller 14 grader i garaget även nu det har varit ca -20 till -25 i nÃ¥gra dagar.
Denna information stämmer inte.
Vid tryck på fjärrkontrollen så skickas en hel datasträng med information om alla inställningarna I fjärren.
Däremot om du har försökt att ändra temperature med fjärren utan att den har haft kontakt med maskinen så att pipet uteblir då vet inte maskinen om detta nya kommando.
Så fort du sedan får kontakt mellan fjärr och maskin så att ett pip hörs så kommer den ta emot den informationen du ser I fjärrens fönster.
Detta gäller för alla mig veterligen värmepumpar som säljs I Sverige.

Mvh
Daikin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!