0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man ser inte där hur kallt det varit, en sak kom jag att tänka på. Det kanske är elpatronen som gått in och spetsat då och då???Ivt funkar lite så om inte kompressorn riktigt orkar, då går elpannan in inom ett visst spann.Om inte då kan inte jag förklara
Det som dock förbryllar mig är att mina temperaturer svajar (GT1, GT8 och GT9) när pumpen går kan man se att helt plötsligt sätter alla temperaturer igång och sjunker en aning för att sedan stiga igen.
Jag frågade dig om du har en fläktkonvektor som stör systemet.Du svarade:"Konvektorerna styrde förrut allt per temperatur (även fläktshastigheten) men nu har jag satt den på lägsta fläkthastighet för att få jämnare/längre gång." Får känslan att du har fler än en fläktkonvektor, och att de har en egen aktiv reglering. Då gissar jag att det är resultatet av detta du ser i loggbilden.
En till sak, när jag startade om pumpen så kollade jag hur lång tid det tog från att pumpen startade till att GT1 började stiga, den tiden var 12 minuter. Det känns som systemet är hyffsat trögt, borde jag öka på farten på cirkpumpen efter volymtanken kanske?Någon som har en idé eller är det bara till att ringa till dom som installerade pumpen och be dom komma felsöka?Jag blir tokig..../markusPs. bifogar ny graf för det senaste dygnet.
Det känns som systemet är hyffsat trögt, borde jag öka på farten på cirkpumpen efter volymtanken kanske?
Har du 12 minuters fördröjning på småsvängningarna oxå, det är svårt att avgöra på 24-timmars-grafen.
Citat från: meskola skrivet 04 februari 2010, 11:36:00Det känns som systemet är hyffsat trögt, borde jag öka på farten på cirkpumpen efter volymtanken kanske?Hur många rör är anslutna till tanken?Vilken typ av cirkulationspump har du efter tanken? (fabrikat och modell)Är GT1 ansluten i tanken, på röret mellan tank och värmepump eller mellan värmesystem och tank?
När du har en arbetstank ska/bör GT1 sitta i tanken eller på returen från radiatorsystemet. Som du har kopplat nu, måste du köra P2 kontinuerligt d.v.s. P2 går typ 7 500 timmar istället för 3 500 timmar.Genom att du har en arbetstank, så kan du utan problem köra med aktiva termostater och aktiv reglering i fläktkonvektorer.Flytta GT1 till anpassat dykrör i din arbetstank. (IVT 110 liters tank?) Gå till meny 5.10 och välj "P2 med komp".Logga och ge oss nya bilder.
Detta är förresten den tanken jag harhttp://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_Arbetstank100_sv_2.1.pdf
Citat från: meskola skrivet 04 februari 2010, 16:31:30Detta är förresten den tanken jag harhttp://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_Arbetstank100_sv_2.1.pdfYepp! Det är den tanken jag avsåg, men angav fel literantal.Det kanske är enklast för dig att placera GT1 på radiator retur, istället för att kacka ut givare med risk för att den slutar fungera.
Var nere och kollade precis, typiskt nog så är kabeln snyggt och prydligt avkapad till precis lagom längd. Det blir till att skarva i så att den räcker till. Jag tackar för tipset. Men jag tror inte att det kommer lösa problemet (hoppas jag har fel) med svajandet i temperaturen. Det är nästan så det känns som något har hänt med pumpen som gör att den inte orkar hela vägen. Medan jag var inne i pumpen och kollade om jag kunde få ut GT1 längre passade jag på att motionera växelventilen ifall den kanske kärva. Mvhmarkus
Låter du P2-pumpen gå kontinuerligt, spelar det inte någon roll om GT1 sitter kvar på nuvarande plats.En 100 liters tank sväljer inte många watt, varför den heller inte påverkar systemet speciellt mycket d.v.s. den lagrar inte så mycket energi för längre gångtider, och heller inte jämnar ut de olika driftfallen på t.ex. fläktkonvektorer.
Jag kan inte hitta någon annan förklaring, än att det är någon förbrukare som oregelbundet suger mer effekt.Hetgasen ser bra ut, och bifogad bild visar att kompressorn ger mer effekt när temperaturen sjunker d.v.s. helt i sin ordning.