Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med offerter?  (läst 2108 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Speed Triple

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag kör hellre Triumph!
Hjälp med offerter?
« skrivet: 08 september 2006, 15:09:47 »
Hej,

Skulle vilja höra lite åsikter angående offerter på bergvärme som jag fått in.

Huset är byggt 1959, souterräng med 130 kvm boyta 40 biyta
Har idag en elpanna och vattenburet system gör av med ca 29000 kwh/år
Vi är 2 vuxna och 2 barn som är under 4 år.
Vi har inget bad endast dusch.
Huset är av lättbetong och ej tillägsisolerat.
Ett rum på 25 kvm ska inom ett år renoveras och där ska vattenburen golvärme hakas på hänsyn till detta har tagits i offerterna.
I övrigt radiatorer i alla rum (två rör system).
Bor i södra Stockholm i ett område med tätt mellan husen.

I alla offerterna ingår demontering och bortforsling av den gamla pannan.
Även extra meter borrhål och extra meter foderrör är väldigt snarlika mellan de tre.

1.) IVT Greenline HTPlus-C7 + Extra varmvattenberedare på 160 liter kopplad i serie.
Borrhål 150 meter (aktivt borrhål minst 110 meter)
Pris:145000:-


2.)Varmitek TBR 8 + Extra varmvattenberedare 300 liter
Installationen är förberedd för att senare kunna koppla in solfångare. (Solfångar offerten fick jag med nu men tror jag väntar med det. 8 kvm solfångare och all kringutrustning + inkoppling 38000:-)
Borrhål 135 meter
Pris:140000:-

3.)Thermia Diplomat TWS 6
Borrhål 110 meter
Pris:132000:-


Skulle alltså vara väldig tacksam för åsikter, synpunkter osv.

« Senast ändrad: 08 september 2006, 15:22:10 av Speed Triple »

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Hjälp med offerter?
« Svar #1 skrivet: 08 september 2006, 15:20:36 »
Förståndigt att vänta med (men förbereda för) solfångare. Jag tror att det är bra att köra en säsong med enbart VP så att man ser om man kan räkna hem solfångaren. VP kommer ju att ge billigt varmvatten.

Vad ingår i solfångarpaketet (ack.tank, styrsystem mm)?

Ska solfångaren även svara för uppvärmningen eller enbart varmvatten?
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad Speed Triple

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag kör hellre Triumph!
SV: Hjälp med offerter?
« Svar #2 skrivet: 08 september 2006, 15:29:00 »
I solfångar paketet ingår:
Plattvärmeväxlare
Cirkulationspump
30 liter Tyfocor (säger mig inget, men nån här kanske vet?)
Styrsystem

Han för mig att han sa den skulle hjälpa till med uppvärmningen, men är inte säker, måste kolla det.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Hjälp med offerter?
« Svar #3 skrivet: 08 september 2006, 15:39:33 »
Installerade VP i juni i år och kunde inte räkna hem solfångarna då på enbart varmvatten. Drömmer om ett system som det här

http://www.melectro.com/solvarme

men då måste man nog jobbar med styrteknik!
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med offerter?
« Svar #4 skrivet: 08 september 2006, 15:52:24 »
Jag fattar inte varför 2 offererar extra VVB då du inte har något badkar, den inbyggda VVB:n räcker utmärkt. Aktivt borrdjup borde nog vara uppåt 150 meter och du ska nog ha en 7-8 kW VP. Begär en nya offerter med endast inbyggd VVB, 150 meter borra och från nr 3 en Therma 8:a.  Sc:,h

Ska du ha med solfångare så ska du ha modell IVT E eller Thermia Duo samt lämplig VVB med solslinga i offert 1 och 3.

Angående Varmitek så är jag lite tveksam då deras hemsida är den minst informativa jag skådat på år och dar.
« Senast ändrad: 08 september 2006, 15:56:46 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad macman

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 170 m borra, 165 m aktivt, IVT HT+ C7,inst dec -05
SV: Hjälp med offerter?
« Svar #5 skrivet: 08 september 2006, 15:59:56 »
Hej
Bor också i södra stockholm och satte in en anläggning motsv alt 1, driftsattes 15 dec 2005. Vår förbrukning var cirka 32000 kwh tidigare. Nu har det på snart 9 mån gått åt 10800 med den kallaste vintern på länge.

Era förutsättningar stämmer ganska bra med våra, dock har vi lite äldre barn ( mer duschning?)

Vi ökade på borrdjupet till 170m (165m aktivt), och i vintras hade vi som kallast in från hålet +1,8 och inget tillskott ännu på 9 mån.

Dock satte vi inte in extra beredare men vi har aldrig saknat varmvatten.

Priset då låg några tusen under er offert + att vi hade oljetank som togs bort(ingick), dock utan extra beredare
« Senast ändrad: 08 september 2006, 16:01:40 av macman »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med offerter?
« Svar #6 skrivet: 08 september 2006, 16:25:31 »
Har offertleverantörerna sett radiatorerna och bedömt att de är lämpliga för värmepump? 1959 var väl före högtemperatursystems tid så det borde inte vara problem, men ändå ...

Antar att 29 000 kWh inkluderar hushållsel som gissas till 5000 kWh. I så fall är 7 kW lämplig effekt. 6 kW tycker jag, utgående från egen erfarenhet, är lite klent (i princip samma effekt som min pump, 5,5 kW vid 0/50).

Skillnaden mellan aktivt borrhÃ¥l och borrat, 110 mot 150, är stor. Är det nÃ¥got speciellt med marken? 130 meter aktivt borrhÃ¥l skulle jag sikta pÃ¥ och det kanske det blir om man borrar 150 meter, det brukar finnas säkerhetsmarginal. Det skall ge 0-1 noll grader in även efter nÃ¥gra Ã¥r. 

Finns det inte badkar är extra varmvattenberedare tveksam. När barnen kommer upp i tonåren och börjar dra varmvatten kan det bli annorlunda men mycket hinner hända innan dess.

Solfångare till en värmepump är klart tveksamt ekonomiskt. Fundera hellre över isoleringen på vinden.

I Stockholm har man som krav 20 meter mellan borrhålen men det bör installatörerna ha koll på.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hjälp med offerter?
« Svar #7 skrivet: 08 september 2006, 16:41:54 »
Jag har inte läst HUR existerande pumpar (som Varmitek) hanterar dockning till solfångare, men jag tycker det är tre krav som skall uppfyllas:

1. Under vinter/senvinter skall solintrålningen kunna förvärma brine-in.
2. Under sommar skall solen kopplas mot tappvarmvatten.
3. Vid överskott på sommaren skall brine-ut värmas för att återladda ett borrhål.

DÃ¥ snackar vi dockning ;)

Utloggad Speed Triple

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag kör hellre Triumph!
SV: Hjälp med offerter?
« Svar #8 skrivet: 08 september 2006, 16:47:55 »
Alla som lämnat in offert har varit här och sett förutsättningarna.
Så extra varmvattenberedare är "overkill" med dagens förutsättningar?
Jag gillar iofs att duscha länge, vilket kanske inte är det ekonomiskaste, och ungarna kommer ju iom att de blir äldre nyttja duschen mer.
Man kanske ska förbereda så att om den dagen kommer, att det finns för lite varmvatten, så kan man bara koppla in en extra VV?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med offerter?
« Svar #9 skrivet: 08 september 2006, 19:59:36 »
Alla som lämnat in offert har varit här och sett förutsättningarna.
Så extra varmvattenberedare är "overkill" med dagens förutsättningar?
Jag gillar iofs att duscha länge, vilket kanske inte är det ekonomiskaste, och ungarna kommer ju iom att de blir äldre nyttja duschen mer.
Man kanske ska förbereda så att om den dagen kommer, att det finns för lite varmvatten, så kan man bara koppla in en extra VV?


Det kan man ju göra, men jag tror inte att du kommer få några problem med varmvattnet med en 7-8 kW VP, jag har endast en 5 kW VP men klarar t o m att fylla ett normalbadkar med vatten på över 40 ºC.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!