Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmekurva  (läst 1853 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

radman

  • Gäst
radman
Värmekurva
« skrivet: 13 januari 2013, 13:10:54 »
Hej... jag har en 1245 med golvvärme. Min värmekurva ligger på 8 och framledtemp på 50 grader. Om jag höjer till 60 grader och sänker värmekurvan till 5, spar man då energikostnader.? Vad är bäst för pumpen.?

Utloggad Percy

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nykarleby/Finland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Börjar förstÃ¥ funktionen, kan inte det tekniska
SV: Värmekurva
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2013, 13:19:16 »
värmekurva 8 och framledning på 50 °C för golvvärme låter väldigt mycket. jag har golvvärme och testar mig fram på kurva 2 med en framledning kring 26 °C vid 0 °C ute. Tar du termostater på golvet? Plocka i så fall bort dessa och öppna slingorna helt.
Nibe F1145 10kw, 500l Strömsnäspanna, 200m (188 aktivt) energibrunn, 20m kulvert och varmvattencirkulation. 1.5 plan 192 m2 våningsyta, allt golvvärme. Förrådet 16 m2 värms upp med spillvärme från vp och pannan. 1800kg ackumulerande kakelugn. Ventilation: Enervent Pandion EDA automatik. Installerat september 2012.
Förbrukning 2013: 9 464 kWh
Förbrukning 2014: 9 992 kWh
Förbrukning 2015: 10 177 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmekurva
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2013, 14:08:53 »
Bäst för pumpen och störst besparing gör man med så låg framledningstemp som möjligt. Det låter osannolikt att golven skulle behöva 50 grader, så nånstans blandas VP'ns varma vatten ner till kallare innan det går ut till golven.
Öppna så många termostater som möjligt och sänk kurvan. Sen gäller det att hitta en kurva som ger rätt temperatur inne utan att termostaterna är inblandade.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Värmekurva
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2013, 15:53:51 »
bäst ekonomi har du när du sänkt kurvan så mycket som går utan att det blir kallare inne.

det är den grova och grundläggande förklaringen. Som i realteten kan kräva en del laborerande för att få fullt genomslag givet eventuella termostater, shuntar eller ojämnt balanserade flöden m.m.

 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!