Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har typ ingen koll  (läst 2036 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TBO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har typ ingen koll
« skrivet: 29 januari 2007, 22:46:58 »
Hej,
Har precis börjat fundera på att skaffa bergvärme. En första fråga att ställa sig efter att ha surfat runt lite grann på det här eminenta forumet är uppenbarligen vilken framledningstemperatur jag har idag. Har som sagt inte så mycket koll, men den nuvarande oljepannan säger att panntemperaturen är 65 grader när den precis "brännt på". Dock är den inställd på typ 55 grader.

Läste en iofs bra artikel av "Rickard" under FAQ, men jag fattar inte riktigt hur jag skall kunna mäta framledningstemperaturen utanpå rören.

Om jag förstår det hela rätt så är inte bergvärme någon bra idé om framledningstemperaturen måste vara hög.

Någon som kan ge lite input i frågan? Sc:,h

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Har typ ingen koll
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2007, 23:05:32 »
Tror faktiskt att jag kan ge ett tips eftersom jag själv funderat över detta men nu tror mig förstå.

Köp en IR-mätare. Bl a Richard har att sälja. Sen sätter du en TEJPBIT på toppen av radiatorn och mäter på tejpen. Utan tejp blir det pannkaka av mätningen.

Efter att du fått fram denna temp kan du gå vidare med dina funderingar i detta forum.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Har typ ingen koll
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2007, 00:52:24 »
OK!


Info om huset geografiska placering, storlek, isoleringsgrad, fönsterkvalitet, tidigare energiförbrukning, antal i hushållet mm.

Hur många och stora radiatorer har du? Ett eller två-rörssystem?

Det är precis som du säger, ett högtempsystem är direkt olämpligt att driva med värmepump pga att dom inte tycker om att jobba med höga temperaturer. Att du har 65º i oljepannan säger eg inte så mycket då jag förmodar att du har slingberedare i pannan och vill ha duschvatten. Du kanske har ett reglersystem som schuntar ut värmen beroende på utetemp?

Som staffan säger, köp eller låna en IR-termometer, mät temperaturen på stig och retur en riktigt kall dag.

Jag har väl iofs ett mycket bra system, men jag har aldrig över 50º på framledning vid svinkyla(-30º)

Det är bra att du funderar och frågar här. Här finns det kunnigt folk som kan råda dig på ett mycket bra sätt. Om du läser runt litegrann skall du snabbt se ett antal som köpt lösningar utav firmor som jag direkt påstår att de enda dom borde göra är löda rör, inte sälja VP och installera.

Lycka till!

 Thumbsup
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad TBO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Har typ ingen koll
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2007, 08:46:19 »
Tack så mycket för svar!

Pricken - Jo, visst shuntas värmen ut det har jag koll på, men då gäller det ju fortfarande att den, när det är riktigt kallt, inte ligger för högt. Vidare skall jag givetvis skapa lite underlag i enlighet med dina frågor. Sedan kan jag komma tillbaka hit.......

Dock, finns det någon tråd på forumet där kan man få konkreta idéer om bra leverantörer? Om jag skall gå vidare så behöver jag ha totalentreprenad. Har ju läst både här och på andra håll att det, precis som du antyder, finns riktiga skojare i branschen.

Skall bli spännande att jobba vidare med detta.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har typ ingen koll
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2007, 15:08:09 »
Jag har inte infört någon form av betygsättning på företag/installatörer ännu i alla fall, vet inte om jag kommer att göra det heller då jag tror att det skulle bli en hel del "falska" inlägg i den typen av funktion - det finns många som har mycket att vinna på att framställas postivt i ett forum av denna sort, både företagarna själva och deras anställda...

Ett enkelt sätt att kolla radiatorsystemets förmåga är att köra med elpatron på en viss känd effekt, helst 6 eller 9 kW.
Man öppnar shunten fullt och öppnar alla radiatortermostater för fullt och ser sedan hur varmt systemet blir efter ca 1 timme.

Har du någon elpatron i din panna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TBO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Har typ ingen koll
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2007, 20:15:57 »
Richard - jag förstår. Det har dock visat sig att jag har ett par personer som bor i närheten vilka precis installerat bergvärme så de har väl säkert något att säga om leverantörerna.

Ja, jag har en elpatron vilken jag kör på sommarhalvåret. På vintern räcker den inte, åtminstone inte för att samtidigt få vettigt varmvatten till dusch etc.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har typ ingen koll
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2007, 07:50:53 »
Om den är på 6 kW kan den ge en mycket bra indikation på om du har högtemp eller lågtempsystem.
Kan du kolla hur stor effekt den har, det brukar vara en skylt på dem där det står.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad dream

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Har typ ingen koll
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2007, 15:32:41 »
När du går ut i en offertrunda, se till så att du verkligen specar dina krav noggrannt, då har du också mycket
lättare att jämföra de olika offerterna sen.

Naturligtvis är det jätteviktigt att få fram det nuvarande energibehovet men
tänk även igenom det kommande energibehovet t.ex planer på att bygga ut, uppvärmning av garage, källare,
varmvattenbehov till kommande tonårsdöttrar, bubbelbadkar, innetemperatur framöver inte helt ovanligt att man höjer innetempen nån grad när man nu har bergvärme m.m

Har du möjlighet så ta gärna in offerter från olika installatörer för samma märke, och olika märken
för att få ett så brett beslutsunderlag som möjligt. Referenser på installatörer från folk du känner som är nöjda
är mycket värt. Sedan så måste du själv också känna in om det är seriösa installatörer, inte bara titta på priset utan
känna dig trygg i att du får hjälp också om problem uppstår.




IVT PremiumLine X15 med separat VVB 300 l, borra 200 meter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!