Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fel pump installerad  (läst 7884 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Arn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Fel pump installerad
« skrivet: 13 januari 2009, 20:38:14 »

Skulle vilja ha lite råd hur man ska agera, och vad som är bästa lösningen.
Jag har beställt en Diplomat Optimum Duo 12 men fått en Diplomat Optimum 10 installerad istället.
Upptäckte detta i julhelgen när jag tyckte pumpen gick mycket på el-patronen.
Pumpen installerades den 22/4-08
Driftvärdena idag (13/1-09) är:
Värmepump 2245 H
Tillsats         204 H
Tillsats 2        31 H
Varmvatten   350 H

Det är inte Thermia som gjort felleveransen utan beställning är felaktigt gjord från lokala återförsäljaren.
Enligt återförsäljaren så skulle en 12:a endast reducera min driftkostnad med 270 SEK per år.
Och prisskillnad mellan 10:a och 12:a är 5.000:-

Så frågan är, ska man kräva att pumpen blir utbytt - eller kräva kompensation och vilken slant är då rimlig?

Ps. Bor i stockholms-området.
Boyta ca 250 kvm.
borrhål 180 m.
 


 

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Fel pump installerad
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2009, 21:08:56 »
Hur nästan 2 kw extra i en inverterstyrd pump bara skulle spara 270 SEK/år vore intressant att höra !

om en elpatron på 6 kw kostar 8 SEK/h ,så motsvarar besparingen med en 2 kw större pump enbart 33,75h mindre tillskott enligt din ÅF.

Jag hade nog med tanke på att du redan använt 204 h tillskott försökt få den större pumpen.
(204 X 8 SEK = 1632 SEK )

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Arn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Fel pump installerad
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2009, 21:24:57 »
Tack för svaret!
Jag tycker också att extrakostnaden på 270 kr verkar låg. Men vad jag vet så är tillskott 1 på min pump 3 kw vilket ger 204h x 4kr= 612 kr. Som sagt, året är inte slut men kan man anta att min merkostnad under 20 år skulle bli 800kr x 20år= 16000 kr om man vill göra en uppgörelse? Eller är ett byte kanske det givna alternativet med tanke på framtida elpriser?

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fel pump installerad
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2009, 07:47:45 »
<ace>Thermia Diplomat Optimum är INTE inverterstyrd. Den har "bara" varvtalsstyrda CP:s.

Av princip skulle jag kräva att installatören rättade till problemet. Har han gjort bort sig får han stå sitt kast.
Har han tagit betalt för en 12:a?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Fel pump installerad
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2009, 12:48:52 »
<ace>Thermia Diplomat Optimum är INTE inverterstyrd. Den har "bara" varvtalsstyrda CP:s.

Av princip skulle jag kräva att installatören rättade till problemet. Har han gjort bort sig får han stå sitt kast.
Har han tagit betalt för en 12:a?

OK   Thumbsup
ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Arn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Fel pump installerad
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2009, 21:42:00 »
Jo klart, jag har betalt för en 12:a och mellanskillnaden mot 10:an skulle vara 5.000 SEK som ska återbetalas om man nu inte byter ut pumpen.
SÃ¥g att tillverkningsdatumet var 0714 (Ã¥r 07 och vecka 14) dvs pumpen är tillverkad ca ett Ã¥r innan den hamnade hos mig är det vanligt?   

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Fel pump installerad
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2009, 22:00:59 »
Har Du betalat installation inkl material ännu?

Kan du dokumentera beställningen och visa att åf har gjort fel?

Gjordes ngn ankomstkontroll av pumpen eller när upptäcktes att du hade fått fel pump?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Fel pump installerad
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2009, 22:13:58 »
Detta var en märklig historia. Man kan bara funder om det stått någon 10:a på lagret som blivit över. Elpetron steg 1 och 2. Själv är jag alergisk mot elpatron.
Jag tycker att Du skall kräva att den vp som köpts skall installeras. Det är så enastående dåligt gjort.
Hur har Du med borrningen? Är även den gjord för 10:an  i själva verket?  Och Du betalat för 12:an. Eftersom allt är sÃ¥ märkligt skulle jag kolla borrdjupet själv.
Vi kan säkert räkna med effekttaxa i framtiden när alla nya elmätare är installerade. Då kommer det att bli dyrt att köra elpatron. Omöjligt räkan ut vad extra tillskottskostnader kommer att kosta. Jag tror på stora extrakostnader för toppeffekt.
Hur har entreprenören förklarat misstaget?

Utloggad Arn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Fel pump installerad
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2009, 22:26:59 »
Jo pumpen är betald (12:a) och återförsäljaren har redan bekräftat att de felat.
Funderingen var mer om den installerade 10:an skulle vara mer optimal för mig och om man skulle kräva en mellanskillnad tillbaka som skulle ta hänsyn till merkostnad för pumpen och merkostnad för framtida högre energikostnader.

Installationen handlade bara om byte av värmepump, borrhålet fanns tidigare. Men funderingar har kommit angående pumpens tillverkningsdatum. Är det en gammal pump - 1 års framförhållning? När byte Thermia design på pumparna, Jag har den äldre med en en lucka som man fäller upp för att komma åt knappsatsen.

Ã…F säger bara att man gjort fel........   

  

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Fel pump installerad
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2009, 22:36:12 »
Om Du kontaktar både Termias huvudkontor samt återförsäljaren och begär ett trepartsmöte, så kan ni säkert lösa situationen.

I din situation hade jag begärt ett byte till en 12:a av senaste modell. Det är ju vad du har betalt för.

Försäljaren vill komma ur detta så skadeslöst som möjligt, så gå inte på argumentet att pumpen skulle passa dej bättre................om du inte tror det själv förstås.

Om du inte får bytet till stånd snarast, så kommer du bara att gå och fundrera på om du har blivit förd bakom ljuset.

Ursäkta tugget......jag kom ju inte med några fakta överhuvudtaget..
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Fel pump installerad
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2009, 23:00:12 »
235 timmar tillsats på ett halvår.. en halv eldningsäsong att år efter år ligga på 500 timmars elpatrondrift är inte meningen när man satsar på en värmepump! Jag tycker det alldeles för mycket elpatron! Nästan obscent mycket.

LÃ¥t dom göra rätt för sig!! Vad händer med elpatrontiden om det blir en vargavinter? 
Jag är väl iofs känd för att INTE tycka om elpatrondrift!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Fel pump installerad
« Svar #11 skrivet: 15 januari 2009, 06:49:13 »
Byt !
som sagts, de extra kw håller ner spetsen.....och har man köpt en värme-pump, så är det denna som ska gå och inte spetsen.

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fel pump installerad
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2009, 07:45:59 »
När jag fick min Thermia Optimum levererad så var den bara någon vecka gammal och den levererades direkt hem på gården från Thermia.

Du verkar ha hög varmvatten förbrukning, antar att du är många i familjen eller så badar ni ofta. Du har 4ggr så hög varmvatten förbrukning som jag. 350h på 9 månader med en 10(9kW)-pump mot mina 75h på 4 månader med en 6(5kW)-pump.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Haas.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Fel pump installerad
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2009, 11:44:53 »
Hög vv-förbrukning, eller cirkulationspump på varmvattnet. Gick ner från fem till två vv-körningar i dygnet då jag installerade timer på cirkulationspumpen (avstängd på natten och vardagar under arbetstid).
Thermia Duo 8. Drygt 250 m2 uppvärmd yta i  tvÃ¥ plan (souterräng). Klarar dygnsmedeltemperaturen -21 grader utan tillskott med vbfram 35 C tack vare en kilometer golvvärmerör.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fel pump installerad
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2009, 12:05:13 »
VVC är ju inget vidare smart varken för plånboken eller miljön.
Mig gör det inget att jag måste spola några sekunder för att få varmvatten.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!