Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ESB 100  (läst 37614 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #15 skrivet: 16 februari 2009, 12:28:05 »
Nu har Energisparexperten svarat pÃ¥ det brev min mor skicka till honom och Han säger att det mÃ¥ste vara nÃ¥got fel pÃ¥ installationen av pumpen dÃ¥ den ska fungera. För hans del samt hans bolag sÃ¥ vore det olyckligt om den inte fungera. Han har oxÃ¥ IgÃ¥r skickat 2 st som skall komma till min mor i eftermiddag. EN som är högste röris och den andra killen som installera ESB. Det skall kolla installationen. Även sÃ¥ skall en frÃ¥n ESB göteborg komma och titta. SÃ¥ vi fÃ¥r väl se vad de kommer fram till.  studs
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #16 skrivet: 16 februari 2009, 23:22:52 »
Klart det är fel på installationen.
Pumpen är på tok för liten till deras hus vilket alla seriös säljare kan konstatera utan att ens göra någon kalkyl.
Dom måste ha gjort en regäl tanke vurpa för om 2st luft luft pumpar inte räcker hur ska då en pump på under halva effekten räcka till och dessutom ge varmvaten.
Ner till i alla 5-10 minus ska den helt klara både värme och vatten utan elpatroner.
Troligen går denna anlägningen in med el tillskott innan det är 0grader.
Mitt råd är häv köpet för det har aldrig funkat och kommer aldrig göra det heller.
Tänk på att det är snart vår och då försvinner problemen och nästa vinter har garantin gått ut när dom kommer tillbaka.
För övrigt kommer inte ens en optimalt fungerande anläggning göra någon besparing alls gämfört med luft\luft utan kommer vara dyrare i drift.
Det ända dom värkar ha fått att funka är el patronen huvuddunk
Få väck skiten så fort det går och köp av någon seriös firma istället som vet hur det ska funka.
 

« Senast ändrad: 17 februari 2009, 08:28:41 av Göran.w »
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: ESB 100
« Svar #17 skrivet: 17 februari 2009, 01:55:52 »
Och jag skulle gärna vilja få förklarat hur storyn är med de 2 nedtagna L/L som fanns, fick hon pengar för dessa eller vad hände egentligen.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: ESB 100
« Svar #18 skrivet: 17 februari 2009, 07:08:19 »
Ge dig inte.....och lyssna på Art Deco:s råd !

Ju mer jag läser, desto vansinnigare blir det.
Det fanns alltså 2 fungerande Panasonic L/L som tillsammans värmde 2 plan a totalt 98m2 ?
Av vilken anledning togs dessa ner ?, och erhöll din mor ett lägre pris på ESB då eftersom beg-värdet på dessa 2 skall ha räknats in ?
Finns det skriftlig dokumentation på deras värmekalkyl?
Finns det skriftligt på att reklamation har gjorts på detta arbete?
Huset har ju sen tidigare en patron som är på 12kw, så att då docka på en L/V med max 3,5 kw-effekt som ger max +45 ºC vid +7 ºC ute är helt dömt att misslyckas, huset är ju gammalt högtemp-system !

Jag tycker att det luktar blåsning och bedrägeri, och firman verkar ha räknat kallt med att bli anmälda här, kontakta ert försäkringsbolag som ska hjälpa er med jurist, för det enda som kan få fart på dessa ärende är en inlämnad stämning, (småmåls-ärende)vilket man gör mot personen i fråga samt mot dess firma, så att dom inte hinner ombilda firman eller göra andra manövrar.

Företaget i fråga är välkomna med replik här, sätt gärna en tidsfrist max 1 vecka och agera därefter, låt dom inte förhala detta.

Saken är helt vansinnig.....och bolaget hÃ¥ller uppenbarligen pÃ¥ med vad man skulle kunna likna vid bedrägerier för att fÃ¥ kränga sin vara  fiR: 

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #19 skrivet: 17 februari 2009, 10:53:05 »
nu har de varit och kollat på installation och den fungerade som den ska. Men det hjälper ju inte då det fortfarande är för liten effekt. ska reklamera/häva köpet. fiR: fiR: fiR: fiR:

Varför 2 L/L pumpar togs ur bruk. Pga att min mor ansåg att de inte värmde hela huset. speciellt badrum. i köket där den ena satt var det 23 ºC
och pÃ¥ toa dÃ¥ 17  ºC.
samt i v-rum ca 19 ºC på övervåning där andra pumpen satt var det ca 23 ºC även fast den var inställd på 16 ºC. eftersom värme stiger.
testa med att ha den på samma temp som nere då var det 25 ºC i sovrummet och ca 22 ºC i tv rummet. _/-
det utrymme som var kallast var toa sedan hall. nu med L/V pump som går via element så är det mycket jämnare temp. men oxå mycket dyrare värme.

Så har ni några bra tips på L/V pump med J*vligt bra effekt samt bra vid minus 20 vore det bra och veta. studs
IVT eller CTC???
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ESB 100
« Svar #20 skrivet: 17 februari 2009, 12:33:51 »
"Så har ni några bra tips på L/V pump med J*vligt bra effekt samt bra vid minus 20 vore det bra och veta.
IVT eller CTC???"

Sådana LV pumpar finns bara i reklamens värld. Allvarligt talat, det finns sådana pumpar ,men dom är mycket dyra. Och kan inte konkurrera med jord eller bergvärme.

CTC Ecoair 109 räcker nog en bra bit åt din mor. Men när det är kallare än -10 ºC ger den inte mycket. Och när det är kallare än -15 ºC lägger den av helt.

Kompletterande uppvärmning gör den på elpatron. Eller ännu bättre -- med en LL!
Om det var kvalitetsinvertrar som din mor tog bort, var det en miss.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #21 skrivet: 17 februari 2009, 12:45:34 »
hon hade panasonic ( sverige pumpen) ca 5 kw styck. Installerade 2005.


Hon har en varmvatten beredare installerad oxå som även den hjälper L/V pump.

Från början hade hon alltså en panna kombi Egor v115 som tagits ur drift av förra ägaren sedan hade han valt att installera 2 st Panasonic L/L 5Kw/st och en VV beredare.

Nu har hon en 3,5 kw ESB100 L/V dockad på gamla panna med elpatron på 12kw samt VV Beredare.
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ESB 100
« Svar #22 skrivet: 17 februari 2009, 13:22:19 »
Suck...

Antar att din mor vill ha ner storleken på elräkningen illa kvickt? Det finns ingen möjlighet att göra räkningen mycket mindre med nuvarande installation.

I så fall finns det väl minst tre handlingslinjer:

-Byta till tex en Ecoair 109. (Vårdslöst dimensionerat av mig, man måste veta mer om huset.)

-Återinstallera en eller två LL 5kW pumpar. Varför inte kräva installatören på detta? (som Art egentligen föreslår.)

-Starta en process mot installatören.
« Senast ändrad: 17 februari 2009, 22:55:52 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: ESB 100
« Svar #23 skrivet: 17 februari 2009, 16:43:15 »
Innan du nu beslutar något.
Börja med att skicka in ritningen på din morsas hus här och rita ut var dom förra L/L satt, vågar nästan sätta en peng på att din mor har trång planlösning och ev hade dåligt placerade innerdelar som bidrog till de kraftiga värmeväxlingarna.

Sen måste du lösa några frågor, fick din mor någon mellanskillnad för de 2 nedtagna och fungerande 5kw L/L, fick hon inget för dessa är det ju i princip ren stöld. Sen vill vi veta exakt vad hon har idag och hur det är kopplat, jag förutsätter att hon inte kan eller vill hålla på och mecka med grejorna som vi karlar gör, så hon bör väl ha något enkelt som sköter sig självt.

Hur är radiatorerna i huset, är det platta panelradiatorer eller tjocka sektionsraddar som hon har, foto skulle sitta fint.

Edit: Du skev tidigare kombipanna Egor V15 eller 115, är rökröret pluggat när hon kör el/värmepump eller är rökröret öppet ?
Du vet väl om att om man inte kör med olja eller ved så ska man sätta igen rökgången med isolering, annars far ju all värme rakt ut i skorstenen, såvida det inte finns ett fullt fungrande spjällsystem.
« Senast ändrad: 17 februari 2009, 17:02:21 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: ESB 100
« Svar #24 skrivet: 17 februari 2009, 17:37:04 »
Utan att knappt veta några förutsättningar alls...så behövs en riktigt kraftfull pump, som klarar lite kyla.
tex Airwells 12kw ger bra med effekt vid kallt ute:
 http://www.essencompany.com/pdf/broschyr/LVP_20070209.pdf

Finns fler alternativ  ;)

Återkräv även hennes L/L !

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #25 skrivet: 17 februari 2009, 19:20:53 »
Innan du nu beslutar något.
Börja med att skicka in ritningen på din morsas hus här och rita ut var dom förra L/L satt, vågar nästan sätta en peng på att din mor har trång planlösning och ev hade dåligt placerade innerdelar som bidrog till de kraftiga värmeväxlingarna.

Sen måste du lösa några frågor, fick din mor någon mellanskillnad för de 2 nedtagna och fungerande 5kw L/L, fick hon inget för dessa är det ju i princip ren stöld. Sen vill vi veta exakt vad hon har idag och hur det är kopplat, jag förutsätter att hon inte kan eller vill hålla på och mecka med grejorna som vi karlar gör, så hon bör väl ha något enkelt som sköter sig självt.

Hur är radiatorerna i huset, är det platta panelradiatorer eller tjocka sektionsraddar som hon har, foto skulle sitta fint.

Edit: Du skev tidigare kombipanna Egor V15 eller 115, är rökröret pluggat när hon kör el/värmepump eller är rökröret öppet ?
Du vet väl om att om man inte kör med olja eller ved så ska man sätta igen rökgången med isolering, annars far ju all värme rakt ut i skorstenen, såvida det inte finns ett fullt fungrande spjällsystem.

De två värmepumparna är ej sålda men det är bara den på övreplan som sitter kvar.
Det är ja som får springa o kolla allt men ja har noll koll på de systemet. Kan dock en del om rörmokeri när det gäller värmen o rören till element.
Det är enligt de som monterat systemet kopplat så att pannan går in med det "Lilla" extra som behövs till L/V pump sen har de monterat en innerdel som distrubierar värmen till panna ( ellement ) och till varmvattenberedaren. Alltså kallvatten in i innerdelen.
Hon har flest tjocka sektionsraddar och några platta panelradiatorer.
rökröret är ej täppt. skall ordna det.
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #26 skrivet: 17 februari 2009, 19:25:43 »
När de var och kolla systämet igår så sade montören en sak som fick min fru att gå i taket. "På ett så gammalt hus måste man tänka på att isoleringen vid radiatorena är dålig och på så viss försvinner 50% av värmen ut i väggen."

Huset är byggt 1909 tillbyggt 50-60 tal nånstans. Panna är från 1978 tror jag det var.

Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: ESB 100
« Svar #27 skrivet: 17 februari 2009, 23:06:30 »
Oneklingen mysko placeringar av L/L i ett hus med gammal planlösning.

Det 1:a problemet är att hallen och toa på nb är till 50% angränsande som balkong för övervåningen vilket medför mycket större kylfaktor (dålig isolering i tak). Jag skulle ha satsat på att ha innerdelen på nb placerad som 1:a val i hallen ovanför fönstret riktad mot v-rum för att få bästa spridning, köksplacering är inte bra. Som 2:a val skulle jag välja v-rum och sätta innerdelen på vägg mellan altandörr och fönster så att innerdelen riktades rakt mot hallen för bästa värmespridning.

Övervåningen är än mer mysko, har morsan problem med smällvarmt på sommaren eftersom innerdelen sitter i sovrummet och då ev används för kyla ? PÅ övervåningen skulle jag ha satsat på att ha innerdelen i tv-rum ovanför fönstret som vetter mot balkongen, dock tycker jag att planlösningen verkar mysko, saknas det en dörr mellan hall och tv-rum eller måste man gå genom sovrummet för att komma till tv-rum. De gråa fälten verkar antyda vinklat tak (?)-har kåken valmat tak ?
Sen skrev du om badrum, vilket inte finns på ritningen, är det samma som toa på nb eller finns det något på övre planet ?

Som placeringarna varit förstår jag mycket väl varför det varit så stora temp-diffar genom de mysko placeringarna, köksplaceringen har ju inneburit att luften riktats rakt mot trappan upp till övervåningen där nästa sovrumsmontage medfört att det blir runt 25 ºC.

Jag tycker att du ska försöka sparka igång båda Panasonicarna igen med nya placeringar, de nuvarande är inte så bra med tanke på husets planlösning och konstruktion. Har jag rätt i min misstanke att den som satt i köket helt enkelt togs ned för att firman tog denna plats för sin utedel av ESB och använde de befintliga rördragningarna en bit på vägen ?

Sparka ut ESB i alla fall, den har inte i din mors hus att göra, sen täta rökgången med isover alt rockwool i 2 plastpåsar med handtag som du trycker in i rökgången, glöm inte att sätta upp en varningsskylt att rökgången är pluggad. Koppla sen tillbaka varmvatenberedaren.

Man har föreslagit Airwell som alternativ, det är en bra pump men i denna kÃ¥k med den gamla kombipannan behövs dÃ¥  även en acktank vilket medför merkostnad och mera rörmokeri för att fÃ¥ allt att fungera, jag skulle nog göra om hela systemet med tanke pÃ¥ att kombipannan ligger pÃ¥ systemet just nu, den funkar just nu som en stor energitjuv + att ESB gör än större hÃ¥l i plÃ¥nboken, att firman inte ens reflekterat över hur detta varit ihopkopplat visar pÃ¥ totalt ointrese, dom vill bara försöka smita undan.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #28 skrivet: 17 februari 2009, 23:33:37 »
Oneklingen mysko placeringar av L/L i ett hus med gammal planlösning.

Det 1:a problemet är att hallen och toa på nb är till 50% angränsande som balkong för övervåningen vilket medför mycket större kylfaktor (dålig isolering i tak). Jag skulle ha satsat på att ha innerdelen på nb placerad som 1:a val i hallen ovanför fönstret riktad mot v-rum för att få bästa spridning, köksplacering är inte bra. Som 2:a val skulle jag välja v-rum och sätta innerdelen på vägg mellan altandörr och fönster så att innerdelen riktades rakt mot hallen för bästa värmespridning.

Övervåningen är än mer mysko, har morsan problem med smällvarmt på sommaren eftersom innerdelen sitter i sovrummet och då ev används för kyla ? PÅ övervåningen skulle jag ha satsat på att ha innerdelen i tv-rum ovanför fönstret som vetter mot balkongen, dock tycker jag att planlösningen verkar mysko, saknas det en dörr mellan hall och tv-rum eller måste man gå genom sovrummet för att komma till tv-rum. De gråa fälten verkar antyda vinklat tak (?)-har kåken valmat tak ?
Sen skrev du om badrum, vilket inte finns på ritningen, är det samma som toa på nb eller finns det något på övre planet ?

Som placeringarna varit förstår jag mycket väl varför det varit så stora temp-diffar genom de mysko placeringarna, köksplaceringen har ju inneburit att luften riktats rakt mot trappan upp till övervåningen där nästa sovrumsmontage medfört att det blir runt 25 ºC.

Jag tycker att du ska försöka sparka igång båda Panasonicarna igen med nya placeringar, de nuvarande är inte så bra med tanke på husets planlösning och konstruktion. Har jag rätt i min misstanke att den som satt i köket helt enkelt togs ned för att firman tog denna plats för sin utedel av ESB och använde de befintliga rördragningarna en bit på vägen ?

Sparka ut ESB i alla fall, den har inte i din mors hus att göra, sen täta rökgången med isover alt rockwool i 2 plastpåsar med handtag som du trycker in i rökgången, glöm inte att sätta upp en varningsskylt att rökgången är pluggad. Koppla sen tillbaka varmvatenberedaren.

Man har föreslagit Airwell som alternativ, det är en bra pump men i denna kÃ¥k med den gamla kombipannan behövs dÃ¥  även en acktank vilket medför merkostnad och mera rörmokeri för att fÃ¥ allt att fungera, jag skulle nog göra om hela systemet med tanke pÃ¥ att kombipannan ligger pÃ¥ systemet just nu, den funkar just nu som en stor energitjuv + att ESB gör än större hÃ¥l i plÃ¥nboken, att firman inte ens reflekterat över hur detta varit ihopkopplat visar pÃ¥ totalt ointrese, dom vill bara försöka smita undan.

I övre delem har det vad jag tror varit en passage till tv rum som sedan slagits igen och på den väggen har de oxå monterat en radiator. Knepigt.
de gråa ytorna på övre plan glömde ja att skriva kattvind på men det är sne tak i hela övervåning. förutom vid balkong. samt det fönster som sitter mot balkong. så du tycker man skall placera bägge L/L ovanför varandra kan man säga. så de värmer varsin del hehe.
Svar ja! det är toa o bad/duschrum ( får inte plats med badkar).
Panasonic i köket blev nermonterat pga ombyggnad i kök o den satt i vägen. Har pratat med en montör om placering innan ESB kom på tal. Han sade som dig bästa placering i hall.
Sommartid är det hett på övervåning överhuvudtaget.
Sen har vi märkt att det drog som f*n i hörnen av golvet i kök o matrum hua kallt nu när kylan biter. Men i köks delen fixat pga vattenskada. skall åtgärdas i matrum oxå.
Sedan skall vi fixa rökkanal. bra tips att göra det med.

Får man fråga vad du har för yrke?

Utedelen för ESB sitter nedanför köksfönstret bredvid entredörren o ledningarna genom en ventil in till innerdel i källare.
Denna montör som garantin till panasonic finns hos är omöjlig att få tag i. Samt har mamma ringt huvudkontoret och de säger bara att fortsätt att sök montören.
L/L pump på övervåning vill inte slå av. den bara går hela tiden oavsett vad den står på.

Tack för intresset


Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: ESB 100
« Svar #29 skrivet: 18 februari 2009, 00:59:46 »
Sommartid är det hett på övervåning överhuvudtaget. Sen har vi märkt att det drog som f*n i hörnen av golvet i kök o matrum hua kallt nu när kylan biter. Men i köks delen fixat pga vattenskada. skall åtgärdas i matrum oxå.

Får man fråga vad du har för yrke?

Utedelen för ESB sitter nedanför köksfönstret bredvid entredörren o ledningarna genom en ventil in till innerdel i källare.
Denna montör som garantin till panasonic finns hos är omöjlig att få tag i. Samt har mamma ringt huvudkontoret och de säger bara att fortsätt att sök montören. L/L pump på övervåning vill inte slå av. den bara går hela tiden oavsett vad den står på.

Draget i kök/matrum: Du skrev att ESB sitter nedanför köksfönstret bredvid entredörren o ledningarna genom en ventil in till innerdel i källare. När man tittar på din ritning får jag misstanken att rörgenomförningen och ventilen kan vara boven, så att kall luft tar sig in via genomförning/ventil mellan golvbalkarna så att du har ett område på c:a 55-60cm från kök till matrum där då kalluften sipprar fram mellan golvbalkarna-bör kollas.

Skicka montören ett rek-brev / snoka reda på hans mailadress, då har han ingen chans att komma med bortförklaringar eller kräv av Panasonic att fixa fram en annan repis, allt tyder på styrfel men prova och öppna upp och dammsug innerdelen, den kan ev vara full av damm som ger sensorn fel temp-mätning (bryt strömmen först).

Jag är gammal tekniker som jobbat med satelliter och råkar ha en s.k fulpump a la kines....
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!