Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skiljer det mycket mellan fabrikaten pÃ¥ Luft/vatten? Vad ska man välja?  (läst 3370 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Wallin

  • Gäst
Anders Wallin
Skiljer det mycket mellan fabrikaten på Luft/vatten? Vad ska man välja?
« skrivet: 10 oktober 2012, 23:22:24 »
Funderar på CTC Eco 107/110, eller Mitsubishi Ecodan, eller Panasonic. Skiljer det mycket mellan fabrikaten? Vad bör man tänka på innan valet om man bortser från priset? Någon som har positiva eller negativa erfarenheter avseende detta?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det finns för och nackdelar med de olika typerna.
On/Off-värmepumparna är ju enkla, och oftast beprövade.
Inverterpumparna har förutsättningar att ge en högre årsmedelverkningsgrad, och du kan dimensionera dem rejält, så de får en högre effekttäckningsgrad utan att det blir problem med flöden i raditorkretsen.
Om du granskar energimyndighetens tester så ser du att det inte skiljer så hemskt mycket i besparing mellan de bästa on/off och invertrarna. http://energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Luftvattenvarmepumpar1/?tab=2
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Vi har en CTC-pump, och även om vi haft lite otur med en backventil och en givare som gick sönder så tycks systemet vara väldigt robust. VPn spar rejält med pengar även när den inte funkar 100% som den ska. Sen har CTC/Enertech varit väldigt bra att ha att göra med. Dom svarar omedelbart på både mail och telefon och försöker verkligen hjälpa till att lösa problemen.

Grundinställningen från fabrik är fokuserad på komfort och bekvämlighet, och inte max besparing, men med tips här från forumet kan man enkelt ändra hur hela systemet fungerar så man spar lite mer pengar. Så jag är nöjd. :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Och jag är nöjd med min Bosch (IVT)  tummenupp
Jag tror man blir nöjd oavsett vilket av de vanliga fabrikaten man väljer - Funktionen och besparingspotentialen är ganska likvärdig. Sen finns det små variationer som gör att ett fabrikat passar lite bättre än ett annat. T ex skillnader i reglerprincipen, inbyggd utjämningstank, installatörens erfarenheter och detaljkunskaper, etc.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Den sista punkten, att man hittar en installatör som man känner att man kan lita på, är kanske den viktigaste. Jag kollade med några olika återförsäljare, och skippade exempelvis den som lovade att just deras maskin både var billigast i inköp, installation, driftsäkrast och sparade mest el, och likaså den som annnserade om en modell som verkade intressant, men som vid besök sa att den ville jag nog inte ha eftersom den var så bullrig, men han hade en annan som visserligen kostade 50% mer och inte gick att koppla ihop med min vedpanna, men som ändå borde vara bättre, osv.

Jämför priser, kolla vilka återförsäljare och installatörer som finns i närheten, och fråga här på forumet hur de intressanta modellerna kan tänkas fungera med just dina förutsättningar.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Anders Wallin

  • Gäst
Anders Wallin
SV: Skiljer det mycket mellan fabrikaten på Luft/vatten? Vad ska man välja?
« Svar #5 skrivet: 11 oktober 2012, 23:55:21 »
Tack för kloka synpunkter!
Det lutar åt CTC 107 då jag känner installatörens svåger och har hört mycket gott om deras service.
 ::)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Var i landet bor du? Det finns ju två varianter av EcoAir, den vanliga, som teoretiskt kan jobba ner till -15 och Polar Edition som kan jobba ner till -20 (fast ingen av dom klarar väl i praktiken att gå vid den kylan eftersom dom stoppar på för varmt ingående vatten).
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Om de stoppar på för hög temp på VPin, beror ju på vilken framledningstemperatur man har vid respektive utetemperatur. Det finns dom som klarar sig med 40º vid -20º ute.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Helt rätt, jag menade bara att det inte är en självklarhet att man kan köra VPn ner till -20 bara för att det står i reklamen. Det beror, precis som du skriver, på vilken framledning man behöver när det blir kallt, och på hur kallt det blir, och hur länge det är riktigt kallt.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ja, det finns mycket att ta hänsyn till, när man skaffar värmepump. Det gäller att veta sina förutsättningar och vad som då krävs för att det ska funka med pumpen.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
Jag haft en IVT Optima 700 nu i 10 år. Den är, tillsammans med en effektiv vedpanna, kopplat till en 750 liters ack-tank med VVB-kamflänsslinga, 6 kW elpatron och solfångareslinga.

Ett enda servicebesök har jag haft, och det var pga. en trasig hetgasgivare. Dåtidens teknik gav då inte så mycket värme under nollan och stannar helt ved minus 12 grader, som de nya modellerna med COP på 1,8 vid minus 15, så jag funderat ett tag på ett byte.

Jag har ju även eldat en del ved under åren parallellt med värmepumpen. De senaste åren med briketter. Ett par år gick där åt 1-3 paket på en säsong. Ett år, nästan en pall! Elpatron används enbart om vi är bortresta mer än 2 vinterdagar.

Jag tror jag fastnat för Bosch EHP 8 AW. Bästa nätpris jag hittat för enbart maskinen med mjukstartsrelä och smältvattentrågsvärme är 39.995 inkl moms och frakt. Därtill 6 års trygghetsgaranti. Jag tror jag slipper elda alls utom i extremfall med enbart elpatron som buffert.

Den har kanske inte marknadens bästa COP, men när man ser energiverkets kalkyler handlar det om typ 500-800:- om året mera, mot de mest effektiva som är väsentligt dyrare eller enfaspumparna som kräver 20A säkring. En höjning från 16A koster runt 1500:- om året där jag bor.

Dessutom är den snygg!
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Tråget är inbyggt i VP'n och det värms av hetgasen under avfrostningen. Konstigt att inte fler tillverkare har nån liknande konstruktion så man slipper vatten under VP'n och/eller lösa tråg med elvärmekablar o dyl...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!