Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Caverion
« skrivet: 27 februari 2012, 20:21:25 »

Tack för all respons, nu ska de raggas tag i en tank bara.
Skrivet av: DKT
« skrivet: 27 februari 2012, 12:22:33 »

På nibe kan man sätta en till givare som räknar Gm och låta originalet sitta kvar som visande i alla fall på 1245.
Thermia också. Så kör jag.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 februari 2012, 11:31:35 »

På nibe kan man sätta en till givare som räknar Gm och låta originalet sitta kvar som visande i alla fall på 1245.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 februari 2012, 11:26:27 »

om man får önskad funktion med givaren på sin standardplacering så får man fördelen av att se framledningstemperaturen vid VV produktion om givaren sitter kvar på orginalplacering. I alla fall på thermia.

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 februari 2012, 11:21:10 »

Tolkar det som att du inte vet nån bra anledning att flytta givaren för Gm kompressorstart kan man ställa högre än vad som kommer att behövas.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 februari 2012, 11:16:20 »

Om man nått reglerdatorns tak för GM för start så kan man så klart inte rekommendera åtgärden och givaren måste flyttas tillbaks! Alternativt hittas en position i mitten av bubblan. Typ någon dykgivare eller så.

Givarens position är ju som en GM i sig själv och om vi går i taket på endera sidan (taket eller källaren) ja då får vi ju experimentera med placeringen av givaren.

Vi kan tala om ett antal åtgärder som i sig själva inte har någon direkt koppling till generering av energi eller omvandlig av vattenenergin till värme i huset. Ett exempel är att sätta en bubbla med vatten på framledningen. Om inte det räcker, säg att du har en liten knäpptank på 50l, så kan det ju vara en idé att flytta givaren.

I inget av fallen kan man hävda att styrdatorn inte fungerar som tänkt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 februari 2012, 09:52:52 »

Varför skulle man flytta givaren ? är väl bättre att öka Gm för kompressorstart och låta styren reglera med riktiga värden. 
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 26 februari 2012, 23:59:46 »

Om man nått reglerdatorns tak för GM för start så kan man så klart inte rekommendera åtgärden och givaren måste flyttas tillbaks! Alternativt hittas en position i mitten av bubblan. Typ någon dykgivare eller så.

Givarens position är ju som en GM i sig själv och om vi går i taket på endera sidan (taket eller källaren) ja då får vi ju experimentera med placeringen av givaren.

Vi kan tala om ett antal åtgärder som i sig själva inte har någon direkt koppling till generering av energi eller omvandlig av vattenenergin till värme i huset. Ett exempel är att sätta en bubbla med vatten på framledningen. Om inte det räcker, säg att du har en liten knäpptank på 50l, så kan det ju vara en idé att flytta givaren.

I inget av fallen kan man hävda att styrdatorn inte fungerar som tänkt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 februari 2012, 23:43:25 »

Jag fick ju naturligtvis ändra gm kompressor start tror jag hade -60 tror inte det går att ställa lägre heller men till vilken nytta ska man flytta givaren om man har en vanlig tank utan slingor för att få en sämre funktion på regleringen eller ?
Skrivet av: DKT
« skrivet: 26 februari 2012, 23:37:24 »



Men det är inget fel på styrdatorn - det är bara fel på de värden den fått att jobba med (GM för start)
Men när man inte kan sänka GM för start mer (A1=-5) och ändå har 3 timmar med +100 mellan körningarna, som jag hade, då blir det fel. Och då får man sänka kurvan.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 26 februari 2012, 23:30:01 »

reglerdatorn jobbar som den ska även med givaren utanför tanken. Däremot måste man ju ändra inställningarna. Från de där kanske -180 som man hade innan till kanske -20 eller något i den stilen. Vill man ha extra koll så mäter man upp den faktiska framledningen från VP och säkerställer att den inte blir lurad att gå _för_ högt i temp i slutet av körningen - något som så klart kan ske när den räknar på utspädd framledning.

Att GM står på 100 betyder inte att reglerdatorn inte längre fungerar. Det betyder bara att man kanske har en lite väl saftig ackumulering av värmebehov innan start, eller termostater som stryper av bara faen.

Faktum är att en styrdator i 9 fall av 10 också kommer fungera hyfsat bra med en GM som går i taket, även om jag personligen inte rekommenderar att varaktigt köra så.

Ditt exempel med slingor i volymtanken är ett ganska bra exempel på när man skulle kunna tänkas vilja räkna efter tanken. Men som sagt. Körningarna blir ju MYCKET längre och för att motverka detta, och då ovannämnda topptemp som också då kommer som ett brev på posten, är ju att ändra startvärdet för VP.

Men det är inget fel på styrdatorn - det är bara fel på de värden den fått att jobba med (GM för start) 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 februari 2012, 23:21:40 »

jo det fungerar men det blir en fel i beräkningen som slår lite olika beroende på hur länge vp gått. Men det finns ingen anledning att flytta givaren det tillför inget. Jag provade ett tag med flyttad givare pga att jag hade en slinga i tanken som stal lite värme som inte reglerdatorn märkte men jag kopplade tillbaka till original placeringen av givaren så reglerdatorn kan jobba som det är tänkt det är annat om man har arbetstank med separat cp då bör givaren flyttas.
Skrivet av: DKT
« skrivet: 26 februari 2012, 23:14:56 »

Ja, det fungerar klockrent. Som jag skrev. Men faktum är att integralen inte blir helt korrekt beräknad när den bryter av topparna på +100. I mitt fall fick jag höja kurva från 32 till 34 när jag ändrade min inkoppling från att ha haft alltför få starter som du minns.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 februari 2012, 23:11:24 »

Hur kan reglerdatorn fungera utmärkt när gm står på +100 en längre tid efter kompressor stopp Sc:,h mycket bättre att låta den sitta kvar och öka på gm om man vill ha långa gångtider.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 26 februari 2012, 23:01:34 »

En tank kommer minska antalet starter. Om vi pratar om en volymtank/knäpptank så skapar ju den som en bubbla på framledningen som är full av vatten. Om vattnet i den bubblan är 20 grader, vi säger att hela radiatorsystemet för stunden håller 20 grader i sitt vatten, och du trycker in en liter 50c vatten i tanken/bubblan så kommer inte en liter 50c vatten komma ut ur tanken/bubblan och ut till radiatorerna.

energin försvinner inte, så klart, men den späds ut - och därigenom måste värmepumpen värma en större volym vatten. Det är samma mängd energi som går ut men i och med att det är mer vatten som måste värmas så kommer körningen ta längre tid och systemet kommer även klara sig en längre tid innan nästa körning då den ju har värmt upp mer vatten än utan tank.

Den ger också fördelen att den jämnar ut snabba temperaturförändringar, såsom CarlN beskrev, exempelvis direkt efter en VV körning när väldigt varmt (65c) vatten sipprar ut när den vrider tillbaks till värmedrift.

Det är så att säga den enklaste typen av tankkoppling. Därutöver finns ju arbets/buffert/acktankar av olika slag.



Om man har en sådan volymtank och flyttar ut framledningsgivaren så kommer man få ännu större effekt (inte värmeeffekt i kW utan större skillnad mot innan tanken) . Detta då värmepumpen bara känner till den värme som skickas ut FRÅN tanken till radiatorerna, dvs det utspädda vattnet. I stället för från värmepumpen TILL tanken (ej utspätt). Reglerdatorn kommer så klart fungera utmärkt även om man flyttar ut givaren men däremot kanske de inställningar man hade innan man flyttade ut givaren helt plötsligt är för extrema.

Huruvida kurvan därmed måste justeras är inget jag vågar skriva under på. Jag mins inte på rak arm exakt hur det blir. Däremot kommer du säkerligen behöva justera tillbaks, och kanske lite till, ditt startvärde för start i gradminuter till något i linje med fabriksinställningen. 

Men det kan så att säga vara värt att notera att reglerdatorn fungerar utmärkt även i detta läge, så inga missförstånd uppstår.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 februari 2012, 22:19:47 »

Min tank var kopplad som knäpptank vbut från vp till toppen på tanken och ut till rad från botten tanken var på 175 liter och det satt en slinga i tanken som förvärmde vv. Men den tanken är bortkopplad i dag för jag har dockat in vp med acktankarna som hör till vedpannan som satt här sedan tidigare men det funkade kanon med tanken inkopplad. har du inga problem med knäppningar i dag spelar det ingen roll hur du kopplar du kan sätta den på returen om du vill om det funkar bättre för rördragningen.
Skrivet av: DKT
« skrivet: 26 februari 2012, 22:13:35 »

Ja, mitt mål är färre starter och längre körningar...

Men jag är lite kluven med tanke på de olika förslag som jag fått...
Nån annan som har gjort precis de jag vill göra? Att uppnå färre starter och längre körningstider och fått bra resultat?

Andreas
Japp.
Helt valbart antal starter mellan 5 och 30 om dagen med bibehållen värmekomfort. Kör nu på integralstart -20 och har ca 14 starter/dygn.
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 26 februari 2012, 22:03:39 »

Smurfen, hur kopplade du din?
Nån bild på anläggningen?

Andreas
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 februari 2012, 21:58:57 »

japp
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 26 februari 2012, 21:45:42 »

Ja, mitt mål är färre starter och längre körningar...

Men jag är lite kluven med tanke på de olika förslag som jag fått...
Nån annan som har gjort precis de jag vill göra? Att uppnå färre starter och längre körningstider och fått bra resultat?

Andreas
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 februari 2012, 20:33:01 »

Det tar betydligt mycket längre tid innan returen stiger och håller därmed nere framledningen så vp kommer att gå längre eller köra med jämnare framledning beroende på Gm inställning.
Skrivet av: DKT
« skrivet: 26 februari 2012, 20:07:06 »

Men då är det väl bättre att låta givaren sitta kvar på sin ordinare plats så funkar regleringen som den ska *vinkar*
Vad tillför tanken då i ett start/stopp hänseende?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 februari 2012, 19:57:32 »

Men då är det väl bättre att låta givaren sitta kvar på sin ordinare plats så funkar regleringen som den ska *vinkar*
Skrivet av: DKT
« skrivet: 26 februari 2012, 19:54:57 »

Varför skall man sänka kurvan med en tank installerad? Radiatorerna behöver väl fortfarande samma temperatur?
Av precis den anledningen som Smurfen skriver om ovan. Integralen kommer att ligga på max ett tag och därför får man kompensera detta med en något lägre kurva.
Jag körde så i början och det fungerar hur bra som helst om man är ute efter färre, längre körningar. Vilket jag uppfattat att ts vill åstadkomma.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 februari 2012, 17:25:41 »

Det blir nog inte mycket i förluster jag körde min 175 liters tank utan isolering men returen funkar ju lika bra så varför inte kanske en fördel om man har nån radiator med lite för mycket flöde genom Sc:,h
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 februari 2012, 17:16:34 »

Om man inte har problem med knäppningar utan bara vill ha större volym så tycker jag att volymförstoraren ska kopplas in på returen, värmeförlusterna i volymtanken blir mindre då (lägre temp).
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 februari 2012, 17:11:29 »

Eftersom det är färre starter du är ute efter ska du koppla topp-botten och flytta ut framledningsgivaren till efter tanken. Det kommer göra stor skillnad men du kommert förmodligen få sänka kurvan lite.
Sen tycker iofs inte jag att du har för många starter idag men prova kan man alltid och alla är saliga i sin tro.
Om framlednings givaren flyttas till efter tanken och när vp har gjort en värmekörning och stänger kompressorn så ligger Gm på 0 hur blir det när värmen fortsätter levereras jo Gm hamnar antagligen på +100 för den räknar inte längre (tror ja) det blir fel på hela regleringen nej låt givaren sitta kvar där den sitter så får du en bra reglering som den är tänkt att fungera.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 26 februari 2012, 15:10:51 »

Varför skall man sänka kurvan med en tank installerad? Radiatorerna behöver väl fortfarande samma temperatur?
Skrivet av: DKT
« skrivet: 26 februari 2012, 15:01:09 »

Eftersom det är färre starter du är ute efter ska du koppla topp-botten och flytta ut framledningsgivaren till efter tanken. Det kommer göra stor skillnad men du kommert förmodligen få sänka kurvan lite.
Sen tycker iofs inte jag att du har för många starter idag men prova kan man alltid och alla är saliga i sin tro.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 februari 2012, 13:42:46 »

Det funkar ju vilket som har man inga knäppningar i dag så spelar det ingen roll men det är ingen nackdel med knäpptank inkoppling.
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 26 februari 2012, 13:35:01 »

Tja, jag har min tank kopplad som jag beskrev (knäpptank).
Mitt system är nyinstallerat och jag vet inte om jag skulle haft några problem med knäppningar eller inte.
Den fungerar som knäpptank men utökar ju samtidigt volymen.
Det svalaste vattnet i tanken matar radiatorerna, dvs inga häftiga temperaturförändringar. Kopplar du tvärtom blir den ju mer BARA volymförstorare. Snabbare koppling mellan VP och radiatorerna.
Borde väl fungera det också.
Finns flera tidigare trådar om detta.
 *vinkar*
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 26 februari 2012, 11:50:15 »

Jag vill inte ha den som knäpptank, endast volymförstorare....
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 26 februari 2012, 11:34:42 »

Det finns ett stigarrör i VVB-tanken från varm upp till topp.
(Om du inte har någon specialtank)
Koppla VP till varm, och kall till radiatorerna om du vill ha den som knäpptank.
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 26 februari 2012, 11:07:42 »

Ni säger att man ska in i toppen och ut i botten.
Om man använder sig av en VVB då? Hur verkar det när man har bägge anslutningarna i botten, fungerar det om man går in på kallt och ut på varmt?

Andreas
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 februari 2012, 15:40:28 »

Det kommer inte att bli sämre med tank så är det gratis är det bara att montera in jag har haft en tank på 175 liter och det funkade bra så allt mellan 0-300 liter i ditt fall.
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 25 februari 2012, 15:15:07 »

Carl, alltså framledningen från VP in i toppen på tanken och ut från botten i tanken till framledningen till radiatorsystemet?

Men om man får tag på en gratis skulle de vara intressant, skulle de inte fungera som man räknat med är det ju bara att koppla så man kan stänga bort tanken. Kan det bli värre med en tank än utan?

Kan man halvera sina starter? Isf vilken storlek på tank?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 februari 2012, 14:51:36 »

Hej!
Knäpptank används om det knäpper i systemet efter t ex VV-laddning, men behövs inte annars.
Det är en volymförstorare som kopplas i serie med VP:n på stigaren med inlopp i toppen och utloppet i botten. Detta för att vattnet ska skikta sig vid VV-laddning (då det står still i tanken) och lite svalare vatten kommer då ut först efter VV-laddning.

Med 20 starter/dygn finns ingen egentlig anledning att mixtra med systemet, anledningen till att framledningen sjunker fort då kompressorn stannar är att då kompressorn inte tillför värme så sjunker framledningen till samma temp som returen.
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 25 februari 2012, 14:26:01 »

För att jag tycker at framledningstempen sjunker väldigt fort.
Beror detta på att vattenvolymen i systemet är liten?

Med en volymförstorare ligger framledningstempen kvar längre med tanke på mer volym att jobba emot? Har jag fattat det rätt då?

Andreas
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 25 februari 2012, 14:10:10 »

Vad är en knäpptank?  Sc:,h

Jo det är nog ett hyffsat fungerande system men alltid roligt att prova nåt nytt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 februari 2012, 14:03:47 »

Ja med nån typ av tank kommer start stopp att minska men varför  Sc:,h så länge vp går med 20 starter per dygn inte kör tempen högt över framledningens börvärde i slutet på varje värmekörning och man inte har knäppningar i elementen så funkar det bra utan tank. Vill du absolut ha en tank ändå skulle jag satsa på en knäpptank på framledningen. Tillsatsen påverkas inte av tanken.
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 25 februari 2012, 13:57:05 »

Okej  Thumbsup

Hur verkar det om man skulle sätta in en arbetstank?
Sänker man start/stopp mycket?
Får man mindre tillsats körning?

Isf vilken storlek och tips på nån speciell tank?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 februari 2012, 12:53:55 »

Låter helt ok  Thumbsup
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 25 februari 2012, 12:41:57 »

Vad är normalt i antal start/stopp på en värmepmp?
Jag hade har ungefär 20start/stopp under ett dygn med utetemp runt 0.

Är detta bra eller vad strävar man efter?
Jag har optimerat pumpen så mycket jag kan med en behaglig och jämn innetemp.

En thermia diplomat tws 8 ha jag.

Andreas

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!