Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Motorskydd  (läst 3459 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Motorskydd
« skrivet: 09 januari 2013, 12:17:05 »
Tycker att jag har läst allt som oftast att driftskontaktorn eller mjukstarten ger upp och sedan bränner kompressorn (speciellt om motorskyddet är dåligt) så jag funderar lite över hur motorskyddet fungerar.

Jag funderar pÃ¥ att byta till ett elektroniskt motorskydd som bättre/snabbare detekterar fasbortfall.  Men jag ser att motorskyddet är monterat FÖRE driftskontaktorn.  Känner ett motorskydd (och dÃ¥ speciellt ett elektroniskt motorskydd med detektering för fasbortfall) av spänningen i fasen eller ström som gÃ¥r i fasen för att avgöra ett fasbortfall?  För jag antar att om den känner av spänningen, sÃ¥ kommer motorskyddet inte att detektera om driftskontaktor/mjukstart inte släpper igenom alla 3 faserna, medan en strömavkänning är oberoende av om den sitter före eller efter kontaktorn/mjukstarten?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Motorskydd
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2013, 13:12:35 »
Sedan undrar jag lite över ingÃ¥ngspinnarna till motorskyddet.  När jag ser pÃ¥ mÃ¥nga motorskydd sÃ¥ är ingÃ¥ngspinnarna placerade asymetriskt.



Hur passar detta in i kontaktorn?  Kan inte pÃ¥minna mig att kontaktorn har asymetriska utgÃ¥ngar.  Jag är inte i närheten av VPn pÃ¥ ett tag, sÃ¥ jag kan inte kolla pÃ¥ plats...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!