Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: larm CP  (läst 1296 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slorpe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
larm CP
« skrivet: 20 mars 2014, 07:42:40 »
Hej,
Efter varmvattenkörning drar cp igång i vanlig ordning men det låter som den lägger av direkt. Så där håller den på ett par gånger. Ibland har jag märkat att den även larmar säger typ Start försök 0/5. Har fasta strypningar på radiatorer så jag tyckler inte att det borde vara det. Vad är detta?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: larm CP
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2014, 19:41:51 »
Gissar på elfel i cirkpumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad slorpe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: larm CP
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2014, 17:14:06 »
 Har kollat lite mera. pumpen fungerar pÃ¥ lägre hastigheter men bryter ibland bryter vid högre hastigheter. Om det är elfel är det i pumpen dÃ¥?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: larm CP
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2014, 22:27:13 »
Det är troligast att felet sitter i cirkpumpen.
Nu har du en optimum så jag ska inte utesluta att det kan vara nått vajsing med styrningen, men de problem jag har sett med cirkpumparna på optimum så brukar felet sitta i cirkpumpens elektronik.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Diplomatisk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: larm CP
« Svar #4 skrivet: 25 mars 2014, 18:14:57 »
Är det en optimum du har? Isf så varvar den upp direkt efter vv.körning för att kyla kondensorn för att sedan lugna sig igen, kanske är det du hör när du tror att den lägger av? Annars så beror larm cp oftast på luft i systemet eller skit i cirk.pumpen.

Man kan bygla bort den larmfunktionen om man vill, det värsta som kan hända då är att man får ett HP-larm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!