Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Siesta 35: Officiell trÃ¥d  (läst 28549 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« skrivet: 01 januari 2015, 10:50:14 »
Efterlyser ägarerfarenheter rörande denna värmepump som tydligen skall vara en pump utvecklad/modifierad i Sverige.
Det är OK för Daikin att informera om de unika egenskaper som denna värmepump fått utifrån den utveckling som skett i Sverige, vilka problem har man löst, och finns det rent mekaniska förändringar som skett?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TonyB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2015, 14:42:59 »
Hej!
Är det okej att ställa frågor här angående ovanstående pump, både tekniska och frågor som rör vad han sagt i den andra tråden om just Siestan i Sverige kontra andra länder?

Mvh Tony

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2015, 07:11:11 »
Visst, officiell tråd innebär att jag vill att mesta möjliga om denna pump samlas här, både frågor, saklig information och erfarenheter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TonyB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2015, 16:20:46 »
Tack Rickard, dÃ¥ börjar jag med lite frÃ¥gor  :)

Daikin:
Efter vad du sagt om Siestan som säljs i Sverige, närmare bestämt på Polarpumpen, och med, som jag ser det, bristfälliga information gjort lite egna sökningar.
Har funnit vissa dokument på Daikin.se och vill gärna höra med er ifall det som finns i dessa dokument även gäller de Svenska modellerna? Era förkortningar på diverse pumpar i Sverige tycks vara likvärdiga på de flesta modeller jag hittat.

Vad skiljer dessa enheter åt gentemot de Svenska enheter?

Jag har satt namn på dem, efter hur ni på Daikin själv gjort, den enda ni inte har där med namn, är Siestan, den satte jag själv namnet på då beteckingarna fick mig till detta, en form av logik, stämmer det inte så ber jag om ursäkt, men är säker på att du rättar till det.

Denna sida visar de "namn" ni satt på era olika produkter, bara för att visa att det inte är jag som hittat på något :)
http://www.daikin.se/support-manualer/produktinformation/index.jsp

Nedan dokument är något ni på Daikin i Sverige har på hemsidan gällande de produkter jag nämner nedan, vad ni på Daikin kallar dem(utom siestan).

http://www.daikin.se/docs/ECPEN15-004_Optimised%20for%20heating-tcm478-349850.pdf

Daikin Emura II = FTXG-LW (vit) FTXG-LS (silver)
Caldo X         = FTXLS-K
Nano X          = FTXL-JV
Siesta          = ATXL-JV
Nexura          = FVXG-K
Origo           = FVXS-F

Finns det på Siesta 35 följande funktioner på de som är anpassade för Sverie?
2-area intelligent eye?
Econo mode?
Energy saving during operation standby?
Night set mode? Nano x Ja
Whisper quiet?
Outdoor unit silent operation?
3-D air flow?
Horizontal auto swing?
Weekly timer?
Centralised remote control?

En sökning på förkortningen ATXL-JV,som jag fått för mig är Siestan,ledde mig till denna på er hemsida, om inte, vad är detta för modell då ni sa att Siestan va i princip samma modell förutom någon mjukvara?

http://www.daikin.se/support-manualer/produktinformation/index.jsp?searchterm=ATXL-JV&searchcategory=product-information

Tacksam för intressanta och givande svar frÃ¥n Daikin  :)

Mvh Tony
« Senast ändrad: 02 januari 2015, 17:57:17 av TonyB »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2015, 16:30:25 »
Hej Tony.

ATXL-JV är Siesta modellen.
Här hittar du manualen till den:

Både Siesta och Nano X är basmaskiner konstruerade för att ge bra med värme och kunna monteras ovan dörr eller fönster med bra luftintag. Lull-lull och annat smått och gott finns inte i dessa modeller.

Effekten på en Siesta 35 ligger mitt i mellan FH25 / FH35 vid -15 °C

Häls
/D

Utloggad TonyB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2015, 17:03:32 »
Hejsan och tack för svaret :)

Du fÃ¥r ursäkta om det är konstiga frÃ¥gor jag ställer, är inte sÃ¥ hemma i detta, men dÃ¥ det börjar närma sig köp sÃ¥ fÃ¥r jag ta chansen att göra bort mig med konstiga frÃ¥gor  :-\

Vårat val står nu mellan en Siesta 35 och en Siesta 25 eller en st FH25 och en FH35 !

Då jag inte alls gillar ifall det låter för mycket så har jag frågor om ljudnivån.

Siestan är ju mycket mindre än FH och Siestan väger ju endast 8 kg medan FH 13 kg.

Blir det inte ganska så mycket högre ljud i en liten pump, Siestan uppges ju redan vid silent ligga på 26 dba och 29 dba vid low? Nu menar jag vid värme, inte kyla.

Mvh Tony

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2015, 21:00:54 »
Du kan alltid göra en maskin som är tystare, det är bara att fortsätta att sänka fläkthastigheten.

I praktisk drift så låter de flesta maskinerna ungefär samma då en viss mängd luft skall passera genom växlaren.
/D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2015, 22:19:00 »
Du kan alltid göra en maskin som är tystare, det är bara att fortsätta att sänka fläkthastigheten.

I praktisk drift så låter de flesta maskinerna ungefär samma då en viss mängd luft skall passera genom växlaren.
/D

Du mÃ¥ste nog gÃ¥ till örondoktorn Tomas  ;)
Har hittills inte hört en liten innerdel som haft samma  ljudnivÃ¥/ljudeffekt som en stor innerdel med större värmeväxlare, större fläkttrumma och större hÃ¥l för utblÃ¥set .
Är väl inget att sticka under stol med att små innerdelar har ett högre och oftast ettrigare ljud , sedan beror självklart designen på innandömmet hur ljudet upplevs och det kan variera hur man upplever olika tonen/toner
Nano och Siesta är väl tänkta att i stor grad ersätta dom gamla E9DKE och Sanyo/Argo som finns ute i tiotusentals och så småningom behöver bytas ut och då är måtten nästan dom samma vilket underlättar om det är tajt ovanför dörrar eller fönster men är man väldigt ljudkänslig så skulle jag rekomendera en modell som har bättre värden om den ryms vill säga.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TonyB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2015, 22:48:50 »
Tack så mycket för era svar Daikin och Ts Comfort :)

Tror att jag är ett steg närmare att bestämma mig nu.

Mvh Tony

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #9 skrivet: 03 januari 2015, 23:17:48 »
Du mÃ¥ste nog gÃ¥ till örondoktorn Tomas  ;)


Åldern tar nog ut sin rätt och örondoktorn är det kanske läge att besöka. tummenupp
Dock så kan vi tala fakta om ljud också, Vi kan jämföra FH25/35:
Fläktläge 3 på dessa är 29 dB och flödet då är 384m3/h = 6.4 m3/min.
En Siesta har i fläktläge 2 också 29 dB, sär här är det samma ljudnivå att jämföra med.
Vid läge 2 ger Siesta ett flöde om 6,7 m3/min. Det betyder högre flöde men samma ljud.

Vid en jämförelse på Mitsubishi fläktläge 2: 24 dB och 282 m3/h = 4.7 m3/min mot Siesta fläktläge 1: 26 dB och 5.7 m3/min.
2 dB skillnad men 21 % högre flöde.
Ett normalt mänskligt öra hör en skillnad om 3 dB inte mindre (då skall man vara speciell audiofil)
Endast i fläktläge 1 har Mitsu en nivå om 20/21 dB (25/35) men då flödar det inte så mycket så ett hus kan värmas upp.

Eller anser du att fläktläge 1 kan värma upp ett hus med en Mitsu ?

/D
P.S. bokade av örondoktorn... ;)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #10 skrivet: 03 januari 2015, 23:51:10 »
kollade flöden och dBA och dom borde vara uppmätta enligt samma standard.
På pappret så ser det inte ut att vara så stor skillnad alls som man upplever på plats när man jämför men det är inte så lätt då det är lite olika flöden på olika modeller och fläkthastigheter.

Lite märkligt mÃ¥ste jag säga när man läser i databladen  Sc:,h
Även om Daikins blad skriver dBA och Mitsubishi och energimyndigheten skriver dB(A) så antar jag att det är samma mätmetod och förutsättningar.
Nu uppger SP testet av Mitsubishin andra värden så dessa är med olika förutsättningar och jag har inte koll på hur dom mäter men Daikin modellen är inte med i testet så det går inte jämföra där ändå.

Quiet och fläktläge 1 används så gott som aldrig och vi brukar ställa den på fläktläge 3 när vi lämnar om vi pratar om FH25 eller FH35
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad zundapp_lars

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #11 skrivet: 19 juni 2015, 10:58:38 »
Hej, undrar om någon har en installationsanvisning så man ser var väggenomföringen är placerad i förhållande till innerdelen. Höger eller vänster sett inifrån.
Hittade ingen på Daikin´s hemsida.
//Lars
« Senast ändrad: 19 juni 2015, 11:00:50 av zundapp_lars »

Utloggad zundapp_lars

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #12 skrivet: 02 juli 2015, 17:25:18 »
Hej igen, nu är den monterad inte aktuellt längre.
//lars

Utloggad SD

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #13 skrivet: 07 augusti 2015, 12:37:58 »
Jag står i valet mellan Daikin och Samsung och skulle behöva lite råd + kanske kompletterande information via forumet.

Sommarstuga 86 m2, enplan, nybygge med skapligt öppen planlösning.Kommer att stå med underhållsvärme större del av vintrarna.Ca 12 m från innerdel (ovan ytterfönster i storstuga) till ytterdörr, dvs bra med god kastlängd.

Krav: LÃ¥g ljudnivÃ¥ pÃ¥ innerdel, Wifi-styrning, energieffektiv och bra kvalitet. Inte sÃ¥ fixerad vid hög effekt vid -20C dÃ¥ det finns elradiatorer + braskamin och stugan är välisolerad. 

1. Daikin har jag tittat på Siesta C35 och Nano X35. Båda med inbyggd Wifi och pris ca 18k med installation. -Vilken maskin är att föredra? Tycker specifikationsblad är i tunnaste laget, speciellt för nanon. -Är det en bättre maskin fast utan extrafunktioner som rörelsesensor på C35? Tacksam för en liten sammanställning och vilken man ska föredra då kostnad är densamma.

2. Samsung Comfort 9 är ett alternativ som ser mkt bra ut på pappret och har intressant design. Dock osäker på kvalitet, support, mm då det är en ny maskin. Finns det erfarenheter av denna maskin? Hamnar här på ca 20k installerat och klart.

Sen är ju priserna på Mitsubishi FH25/35 tilltalande men då får man addera Wifi precis som på Toshiba och Fujitsu.

Tacksam för råd från proffsen!

PS: Huset är svart så jag vill ha svart kanal. Har hittat något som heter "hattkanal", är det det man använder eller finns det bättre lösningar? http://www.vuab.se/hattprofil,-svart

Utloggad Tuborg4

  • Energi snÃ¥l
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrort
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #14 skrivet: 17 augusti 2015, 12:05:24 »
Jag har precis köpt mej en C50.
Ska ju bygga ut kåken 40kvm och ansåg att en större kan vara bra att ha.

Hoppas den är bra och att den ger bättre värme än den gamla Panasonicen.
Enplansvilla från 75, 120kvm att värma plus garage. 2vuxna 3barn.
Låg på 10600kWh under 2016.
Värms av kamin och en Daikin C50 Siesta.
Nytt för vintern 2017 9,6kW Solceller på taket.
Närmar oss ett noll värde på elen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!