Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: intrimning VP :-)  (läst 18720 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: intrimning VP :-)
« Svar #45 skrivet: 20 december 2010, 15:02:24 »
Om det är ett nytt hus som ligger i sthlm   
så chansar jag på -15 grader och med ett års cop på 3,47 inklusive cirkpumpar och tillsats som blir 0,2 kw vid dut-17.
 *vinkar*

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: intrimning VP :-)
« Svar #46 skrivet: 20 december 2010, 17:22:59 »
Om det är ett nytt hus som ligger i sthlm   
så chansar jag på -15 grader och med ett års cop på 3,47 inklusive cirkpumpar och tillsats som blir 0,2 kw vid dut-17.
 *vinkar*

Sätter nog en peng på att tillsatsen blir 1 kw för det är steg 1 på nibe *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: intrimning VP :-)
« Svar #47 skrivet: 20 december 2010, 18:22:11 »
Om det är ett nytt hus som ligger i sthlm   
så chansar jag på -15 grader och med ett års cop på 3,47 inklusive cirkpumpar och tillsats som blir 0,2 kw vid dut-17.
 *vinkar*

Sätter nog en peng på att tillsatsen blir 1 kw för det är steg 1 på nibe *vinkar*

1kW 20% av tiden... *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: intrimning VP :-)
« Svar #48 skrivet: 20 december 2010, 19:15:32 »
Hur kallt kan man räkna med att bergvärmen fungerar utan tillsats?

Hus 140kvm tidigare 31000kwh golvvärme 135 m aktivt hål

Man brukar normalt räkna med 5000 kWh/Ã¥r hushÃ¥llsel. Gäller det även i det här fallet blir det 26000 kWh värme. Med normal varmvattenförbrukning skulle jag gissa pÃ¥ ca -10. Är förbrukningen av hushÃ¥llsel och varmvatten högre än normalt blir det lägre temperatur. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: intrimning VP :-)
« Svar #49 skrivet: 20 december 2010, 20:22:45 »
Posta svaret så får vi se om Roland eller Thermias programs effekt beräkning har rätt. *vinkar*

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: intrimning VP :-)
« Svar #50 skrivet: 22 december 2010, 07:17:52 »
Posta svaret så får vi se om Roland eller Thermias programs effekt beräkning har rätt. *vinkar*

Nu har det varit drygt minus 15 grader nÃ¥gra dagar och ingen tillsats har hitintills behövts   Thumbsup

Jag återkommer med mer info vid förändring...

//Peter

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: intrimning VP :-)
« Svar #51 skrivet: 22 december 2010, 11:19:48 »
Nu har det varit drygt minus 15 grader nÃ¥gra dagar och ingen tillsats har hitintills behövts   Thumbsup

Jag återkommer med mer info vid förändring...

//Peter

DÃ¥ missade jag grovt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: intrimning VP :-)
« Svar #52 skrivet: 22 december 2010, 11:31:50 »
Jag skriver frågan här också (frågade i annan tråd men fick inget svar)

Jag har en kompletterande fundering generellt runt återladdning etc.

En rekommendation är ju att ha ungefär 3 grader diff på VB (ofta är ju returen minusgrader)

Vad innebär det om man exvis ha en högre diff ibland (det går ju lite upp och ner) kanske 3,5 graders diff. "dränerar" man borrhålet på energi? kan det bli så att i slutet på vintern så får man ingen energi från hålet?

Och slutligen - behöver man verkligen återladda ett borrhål? Jag har tydligen mycket vatten i hålet.

MVH Peter

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: intrimning VP :-)
« Svar #53 skrivet: 22 december 2010, 13:57:20 »
Vad innebär det om man exvis ha en högre diff ibland (det går ju lite upp och ner) kanske 3,5 graders diff. "dränerar" man borrhålet på energi? kan det bli så att i slutet på vintern så får man ingen energi från hålet?

Och slutligen - behöver man verkligen återladda ett borrhål? Jag har tydligen mycket vatten i hålet.

MVH Peter
Arbetar pumpen inom den rekommenderade temperaturskillnad pÃ¥ 3-5 grader arbetar den effektivast. Skillnaden har liten inverkan pÃ¥ värmeuttaget frÃ¥n borrhÃ¥let. 

Borrhål behöver inte återladdas. Största delen av temperturfallet finns i borrhålet och i berget alldeles nära borrhålet. Låter man bli att ta ut värme en vecka har borrhålet återladdat sig självt till hälften.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!