Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pressostat LÃ¥g IVT  (läst 3198 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kLyKa karlstad

  • Behörig Ingenjör Brandlarm
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Självbyggare
Pressostat LÃ¥g IVT
« skrivet: 20 januari 2013, 13:32:56 »
Hejsan

Jag har en IVT Greenline C7 med 500m kompaktkollektor.

Jag driftsatte kollektorn för 1 år sen genom trycka i brinen med högtryckspump i ett kärl på 200 l som jag lånade av rörmokaren, den fick stå i ca 2 dygn.

Expansionskärlet är monterat lodrätt på stigaren som den ska va.

Nu varnade den för pressostat låg, jag rengjorde smutsfiltret, fortfarande fel, jag tog hit en firma som kollade köldmediumet i kompressorn, det var inte felet.

När jag handkörde cirkpumpen på max verkade det inte som jag fick cirkulation, jag tog en dunk med handpump på och tryckte i expansionskärlet samtidigt som jag körde cirkpump, då bubblade det till och sög i sig hela exp.kärlets brine, jag tryckte i mer och den sög i sig, höll på så kanske 50 liter!!!

Jag fick slut på brine och avslutade med att "trycksätta" med denna handpump så mycket jag orkade. Idag ett dygn senare kollade jag med ballofixen om det va tryck kvar och det va mycket tryck kvar.

Jag tycker jag verkar ha läckage men när jag fortfarande har tryck blir jag fundersam, och 50 liter! vart tog dom vägen?

Jag ska låna hem kärl med högtryckspump igen i veckan så får vi se, andra idéer?
Välisolerat hus i Karlstad byggt -09 i 1+1/2 plan. Vattenburen thermotech golvvärme i bÃ¥da planen. IVT Greenline C7 med 11 st IVT  kompaktkollektorer (500m).
27% Brineblandning.
Endast utegivare.
Heru 130 S FTX med roterande VVX.
Frikyla.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pressostat LÃ¥g IVT
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2013, 21:09:37 »
Men du kan väl läsa av temperaturerna på köldbärare ut och in? (GT10, GT11)
Sen har jag ingen aning om hur kompaktkollektorn funkar men inte behöver man särskilt högt tryck på köldbäraren?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Pressostat LÃ¥g IVT
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2013, 12:00:21 »
Hej
Det kan vara cirkpumpen som  förlorat i effekt. 500 meter slinga är  pÃ¥ gränsen för vad det klarar. Har cirkpumpen gÃ¥tt varm sÃ¥ har den förlorat massor i effekt.
Mvh
eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Pressostat LÃ¥g IVT
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2013, 12:25:38 »
Är det verkligen 500 meter kompaktkollektor? Hur räknar man längden på dom?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad kLyKa karlstad

  • Behörig Ingenjör Brandlarm
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Självbyggare
SV: Pressostat LÃ¥g IVT
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2013, 12:33:09 »
Carl N: Ja temperaturen in va runt 16gr medans ut hann upp i ca -8gr innan larm slog i för låg pressostat, nej normalt är det inte trycksatt, men jag körde i tryck för att få reda på ev. läckage.

Eva: Ja men det är 250+250m paralellkopplade slingor och då blir det en lättare uppgift för pumpen.

Purjo: Det är 40m/kollektor x 11 = 440m + 60m tur och retur till dessa från huset = 500m
Välisolerat hus i Karlstad byggt -09 i 1+1/2 plan. Vattenburen thermotech golvvärme i bÃ¥da planen. IVT Greenline C7 med 11 st IVT  kompaktkollektorer (500m).
27% Brineblandning.
Endast utegivare.
Heru 130 S FTX med roterande VVX.
Frikyla.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pressostat LÃ¥g IVT
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2013, 14:52:51 »
Jag läste på lite om de dära kompaktkollektorerna och de fodrar 1 l/m så om du fyllde 500 m med 200 liter köldbärare så är det kvar ca 300 liter luft i systemet.

Det som krävs då man fyller systemet är inte högt tryck utan högt föde för att få ut alla luftfickor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!