Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta säkerhetsventiler NIBE VVM 300  (läst 2257 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göran Sandgren

  • Gäst
Göran Sandgren
Byta säkerhetsventiler NIBE VVM 300
« skrivet: 20 april 2016, 09:55:37 »
Fick problem i oktober 2015 med att systemtrycket sjönk hela tiden och behövde fylla på vatten då manometern stod på noll stup i kvarten, i.o.m att jag aldrig haft med luft/vatten att göra förut (nybliven husägare) så fick jag utbilda mig här på forumet och lite googling samt studering av instruktionsböcker. Trodde först på ett kasst expansionskärl till min VVM 300, men inget vatten kom ur ventilen till denne och då trycket var på 0 så kollade jag lufttrycket i expansionskärlet. Efter många om och men så fyllde jag det till 0,5 bar. (oklart vad de var på men de var inte tomt) Inget hjälpte och såg då att säkerhetsventilen som sitter innan Fightern 2010 läckte/droppade. Bytte den och sedan dess har det inte vart några problem. Den var sjukt ergad.

Men i morse så upptäckte att systemtrycket som legat runt 1 bar +/-0,3 en längre tid hade sjunkit till 0,3 bar (nu har det gått ett halvår) Kollade givetvis efter en duschning så de kanske är normalt. Tänkte att man kanske skulle bytt säkerhetsventilen (nr 52) som är i VVM300:an också, då denna också är 8 år och typ aldrig rörd. Kan man byta denna utan att man tömmer hela radiatorkretsen? Sen tänkte jag även byta 9 bars säkerhetsventilen (nr 47) då den kanske också inte är så fräsch, samma fundering här, kan man byta den utan att man tömmer hela systemet, verkar finnas en ratt innan den ventilen som man kan vrida igen kanske.

Vad tror experterna?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta säkerhetsventiler NIBE VVM 300
« Svar #1 skrivet: 20 april 2016, 21:24:24 »
Om du stänger ventilerna på framledning/retur 44/50 så kan du sen byta säkerhetsventil nr 52 utan att tappa ur hela systemet, men du måste förstås släppa ut trycket.

För att byta nr 47 däremot så måste VVB:n tömmas, tror jag.
Ventil 46 stänger av vattnet men sitter inte denna ihop med 47 så du måste byta båda?
Men självklart måste inkommande vatten stängas av, det brukar finnas ventiler vid vattenmätaren.
« Senast ändrad: 20 april 2016, 21:28:28 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!