Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: COP över 5,0. Vem var först IVT eller Nibe??  (läst 9211 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Vem var först IVT eller NIBE?

Cita IVT:  GENOMBROTT FÖR IVT VÄRMEPUMPAR...

IVTs utvecklingsavdelning var först med att passera drömgränsen COP 5,0.
 
Vår unika scrollkompressor från Mitsubishi Electric gör att vi är steget före, för lång tid framåt, rent teknikmässigt. Vi är stolta över att ha ensamrätt till denna kompressor. Nu har vår utvecklingsavdelning lyckats med ännu en milstolpe i teknikutvecklingen. För första gången har vi passerat COP 5,0 i värmepumpen IVT Greenline!

Enligt Nibe:s senaste delårsrapport har man på mässan i Frankfurth under mars månad presenterat en världsnyhet :
Nämligen en markvärmepump med COP på ÖVER 5.0.
« Senast ändrad: 21 maj 2005, 16:06:48 av KONULT »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: COP över 5,0. Vem var först IVT eller Nibe??
« Svar #1 skrivet: 23 maj 2005, 10:32:15 »
Vem var först IVT eller NIBE?

Cita IVT:  GENOMBROTT FÖR IVT VÄRMEPUMPAR...

IVTs utvecklingsavdelning var först med att passera drömgränsen COP 5,0.
 
Vår unika scrollkompressor från Mitsubishi Electric gör att vi är steget före, för lång tid framåt, rent teknikmässigt. Vi är stolta över att ha ensamrätt till denna kompressor. Nu har vår utvecklingsavdelning lyckats med ännu en milstolpe i teknikutvecklingen. För första gången har vi passerat COP 5,0 i värmepumpen IVT Greenline!

Enligt Nibe:s senaste delårsrapport har man på mässan i Frankfurth under mars månad presenterat en världsnyhet :
Nämligen en markvärmepump med COP på ÖVER 5.0.


Tror att jag och många fler passerat COP 5.0 för länge sen...
VB-f=28,  KB-in=5  *roflmao*
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: COP över 5,0. Vem var först IVT eller Nibe??
« Svar #2 skrivet: 23 maj 2005, 12:00:24 »
En intressant tävlan, men vilken betydelse har den i praktiken?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Det viktiga är vad man sparar med den ena eller andra systemlösningen.  Se det värme "energi mässigt" besparing. vilket system är bäst?

Det har också med regler tekniska inställningar och hur programmen kör ens VP. Om det är COP 3,4,5 kvittar. Man tjänar vad man tjänar.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: COP över 5,0. Vem var först IVT eller Nibe??
« Svar #4 skrivet: 23 maj 2005, 16:40:43 »
Det viktiga är vad man sparar med den ena eller andra systemlösningen. Se det värme "energi mässigt" besparing. vilket system är bäst?

Det har också med regler tekniska inställningar och hur programmen kör ens VP. Om det är COP 3,4,5 kvittar. Man tjänar vad man tjänar.

 Sc:,h Sc:,h Sc:,h

Man tjänar väl 60% mer med COP 5 än med COP 3..., dessutom så pekar en hög verkningsgrad på att alla delar i värmepumpen är väl dimensionerade, inte bara kompressor utan även värmeväxlare och annan kringutrustning måste hålla en hög klass för att nå COP 5 vid 0/35 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: COP över 5,0. Vem var först IVT eller Nibe??
« Svar #5 skrivet: 23 maj 2005, 19:49:58 »
Jag tror det blir 100% mer

Messer

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: COP över 5,0. Vem var först IVT eller Nibe??
« Svar #6 skrivet: 24 maj 2005, 00:38:58 »
 *vinkar* rätt
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad dirren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: COP över 5,0. Vem var först IVT eller Nibe??
« Svar #7 skrivet: 01 juni 2005, 17:57:42 »
Vad jag vet så är Nibes pump testad av SP (statens provningsanstallt ) avseende COP värdet ....det är inte IVT

IVT skryter med Svanen märkning....men Nibes ISO 9001 ställer högre krav.....så .... :,v(
Hela bollen ska ligga still  , Citat Ralf Edström

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: COP över 5,0. Vem var först IVT eller Nibe??
« Svar #8 skrivet: 01 juni 2005, 18:00:36 »
ISO 9001 ställer inga som helst krav annat än att kvaliteten skall vara ordentligt dokumenterad. Den kan vara hur usel som helst, men den skall vara dokumenterat usel.  :,v(

Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: COP över 5,0. Vem var först IVT eller Nibe??
« Svar #9 skrivet: 01 juni 2005, 22:53:37 »
Det finns COP, COP och "COP", tillverkare brukar tydligen ange den senaste...!? Citerar mig själv från annan tråd:

(plockat från tillverkarna idag)
COP 5,03 (enl SP) vid 0/35  för FIGHTER 1230-10

Avgiven/Tillförd effekt* vid 0/35 °C ** (kW) 9,98/1,98
Avgiven/Tillförd effekt* vid 0/50 °C ** (kW) 8,66/2,37
* Endast kompressoreffekt.
** Avser köldbärar-/värmebärartemperatur fram enligt EN 255.


Notera att ingen COP är angiven på samma sida som EN 255 nämns i produktbladet, räknar man på ovanstående blir det 5.0 men då saknas cirkulationen...  ;)
Det man skrivit ovan är ju att cirkulation och temperatur uppfyller EN 255 vid mätning och effekten är endast kompressorns! Tar man med cirkulationspumparna får 1230-10 COP 4.5/3.3 vid 35/50 graders framledning...

Visst COP för bara kompressorn är kring 5, men det är man inte ensammen om... OM det skulle vara så att de har COP 5 inkl cirkulation vid 0/35 så är deras dokumentation åt skogen!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: COP över 5,0. Vem var först IVT eller Nibe??
« Svar #10 skrivet: 01 juni 2005, 23:02:10 »
IVT skryter med Svanen märkning....men Nibes ISO 9001 ställer högre krav.....så .... :,v(
ISO 9001 talar ingenting om miljöegenskaper av själva produkten.  Det är bara en typ av kvalitetscertifiering av företaget som sÃ¥dant och inte dess produkter.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: COP över 5,0. Vem var först IVT eller Nibe??
« Svar #11 skrivet: 02 juni 2005, 00:04:11 »
Det finns COP, COP och "COP", tillverkare brukar tydligen ange den senaste...!? Citerar mig själv från annan tråd:

(plockat från tillverkarna idag)
COP 5,03 (enl SP) vid 0/35  för FIGHTER 1230-10

Avgiven/Tillförd effekt* vid 0/35 °C ** (kW) 9,98/1,98
Avgiven/Tillförd effekt* vid 0/50 °C ** (kW) 8,66/2,37
* Endast kompressoreffekt.
** Avser köldbärar-/värmebärartemperatur fram enligt EN 255.


Notera att ingen COP är angiven på samma sida som EN 255 nämns i produktbladet, räknar man på ovanstående blir det 5.0 men då saknas cirkulationen...  ;)
Det man skrivit ovan är ju att cirkulation och temperatur uppfyller EN 255 vid mätning och effekten är endast kompressorns! Tar man med cirkulationspumparna får 1230-10 COP 4.5/3.3 vid 35/50 graders framledning...

Visst COP för bara kompressorn är kring 5, men det är man inte ensammen om... OM det skulle vara så att de har COP 5 inkl cirkulation vid 0/35 så är deras dokumentation åt skogen!

Ingen annan har COP 5.0 vid 0/35 (utan cirkpumpar) än.
Varför kan vi inte nöja oss med detta  Sc:,h
Med tanke på de tester som Nibes pumpar tidigare genomgått (som visat på att de verkligen har hög verkningsgrad) så borde vi inte behöva tvivla på att deras "COP"-angivelser stämmer. Cirkpumparnas effektförbrukning skiljer sig åt beroende på installation, därför tycker jag att Nibe gör rätt! - ange COP utan cirkpumpar, först då kan man verkligen jämföra olika värmepumpar med varann!!!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: COP över 5,0. Vem var först IVT eller Nibe??
« Svar #12 skrivet: 02 juni 2005, 00:26:51 »
Om det är så att andra tillverkare ljuger oss rakt i ansiktet när de hävdar runt 4.5 i COP vid 0/35 utan friskrivningar i form av "endast kompressor" samt fotnötter här och där så är ju det hela en annan sak! Vill dock hävda att bästa sättet att få en hygglig jämförelse i praktiken mellan pumparna är enligt nuvarande EN 255 utan "friskrivningar" som verkar så populärt. Att enskilda installationer sedan skiljer påverkar ju alla märken i stort sett samma grad!

Det du vill jämföra är kompressorerna och det i sig har ju sin poäng men varför inte ta med hela konstruktionen så som den används i hemmen?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: COP över 5,0. Vem var först IVT eller Nibe??
« Svar #13 skrivet: 02 juni 2005, 07:18:24 »
Citera
Det du vill jämföra är kompressorerna och det i sig har ju sin poäng men varför inte ta med hela konstruktionen så som den används i hemmen?

Svammel, det är väl inte bara kompressorn som testas, det är både kompressor, värmeväxlare och expansionsventil. samt i tillämpliga fall underkylare och hetgasväxlare.

Hur cirkpumparnas effektförbrukning ställs in hos de olika tillverkarna kan variera, inte det andra. (Vi får förutsätta att alla ställer in flödena för optimal verkningsgrad när COP beräknas, vilket kan innebära att de kör med varvtalsstyrda pumpar eller pumpar som inte sitter i den färdiga produkten)

Om de exakta förutsättningarna för EN 255 vore väl kända och omöjliga att manipulera vore det väl OK att använda sig av denna norm, men jag anser inte att den är det.

Men jag kan ju ha fel.

Denna fråga är i och för sig en ickefråga, men visst vore det bra om alla kunde mäta på samma sätt.
Mark/bergvärmepumparnas COP är dock betydligt mer rättvisande än luft/luft-värmepumparnas COP som anges vid +7 graders utetemp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: COP över 5,0. Vem var först IVT eller Nibe??
« Svar #14 skrivet: 02 juni 2005, 09:08:40 »
Citera
Det du vill jämföra är kompressorerna och det i sig har ju sin poäng men varför inte ta med hela konstruktionen så som den används i hemmen?

Svammel, det är väl inte bara kompressorn som testas, det är både kompressor, värmeväxlare och expansionsventil. samt i tillämpliga fall underkylare och hetgasväxlare.

Hur cirkpumparnas effektförbrukning ställs in hos de olika tillverkarna kan variera, inte det andra. (Vi får förutsätta att alla ställer in flödena för optimal verkningsgrad när COP beräknas, vilket kan innebära att de kör med varvtalsstyrda pumpar eller pumpar som inte sitter i den färdiga produkten)

Det är ju det du säger sist som är faran med det hela, ett exempel: klämmer jag in 'herrejösses'-värmeväxlare och får bättre värden kompenseras inte det direkt av att det hos slutkunden krävs en kraftigare cirkulationspump... Eller så skiter man i att anpassa cirkulationspumparna så får kunderna leva med 4 i COP istället för utlovade 5 - tyvärr, ditt system går för trögt för att få maximal COP!

Förresten säljs det en värmepump med COP över 100, den är något av en världsnyhet:
avgiven effekt/tillförd effekt*: 10kW/75W
*endast värmebärarpump
 studs
En del räknar väl på vad besparingen blir med en 5:a ist för en 4:a och när ev merkonstnad lönar sig? Hade jag fått en utlovad 5:a som sedan bara presterar en 4:a i källaren hemma hade i alla fall jag blivit i det närmsta förbannad! Det var mycket skit med utlovade besparingar i branchen förr, är vi på väg dit igen!? Du håller i alla fall med om att det vore bra om alla mätte och presenterade data på samma sätt, för visst är det synd att det bara är de som orkar titta ordentligt på siffrorna som får rättvisa kalkyler?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!