Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE Fighter 1210, är det fel pÃ¥ den och isÃ¥fall vd?  (läst 1315 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kurtivan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Den här värmepumpen har fungerat i 17 år utan att man behövt bry sig så mycket, därför har jag inte heller koll på hur den ska vara...
Nu hade i alla fall temperaturen inomhus sjunkit igår så var ju tvungen titta till den och den lät men värmeproduktionen var inte vad den skulle vara, VB-fram låg på 22 och Varmvatten 34. Jag hittade att två säkringar gått, så ersatte dem men ställde om den till eldrift under natten. Imorse var det väldigt varmt inne så jag stängde av den och startade sedan den som värmepump. Nu går den och går, men passerar värdet som står inom parantes (37) för värmebärare fram, tittade för en stund sedan då står det 48 (37) och nu när jag tittar igen så står det 55 (37).
Jag trodde att värdet (37) var där den skulle stoppa, eller har jag fel? Nu har den säkert gått 1,5 timmar konstant. Jag tror jag får stänga den manuellt.

Utloggad Kurtivan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: NIBE Fighter 1210, är det fel på den och isåfall vd?
« Svar #1 skrivet: 16 november 2017, 10:21:06 »
Nä, nu upptäckte jag att den faktiskt stannat själv. Hm. Nu står det på displayen VB-fram 35 (37). Väntar och ser...

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE Fighter 1210, är det fel på den och isåfall vd?
« Svar #2 skrivet: 16 november 2017, 10:51:52 »
Den faktiska framledningstemperaturen kan variera mycket runt börvärdet men till slut har den räknat ner gradminutrarna och stannar. Max intervall för inställning av max framledningstemperatur är 30 °C till 70 °C. Kanske 55 °C är lagom? Ställs in i meny 5b.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kurtivan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: NIBE Fighter 1210, är det fel på den och isåfall vd?
« Svar #3 skrivet: 16 november 2017, 19:14:33 »
Känner inte till menyerna, men kan vrida på en ratt som ändrar...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE Fighter 1210, är det fel på den och isåfall vd?
« Svar #4 skrivet: 17 november 2017, 23:25:02 »
Tror inte det är nått fel, men intrimning kanske behövs?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2682.0

Råden är skrivna för en Thermia, men Nibe har samma typ av styrning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!