Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VVM 240 + Fighter F2026  (läst 6326 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad daniel_se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
VVM 240 + Fighter F2026
« skrivet: 02 juni 2017, 11:43:57 »
Hej,

Först och främst vill jag säga att jag nyligen flyttat in i mitt första hus från att ha bott i lägenhet, och är helt grön på uppvärmning. Jag har läst en massa här och lärt mig en del, men har en del enkla frågor jag vill få bekräftat och en del frågor jag inte hittat svar på någonstans.

Fakta om huset och uppvärmning
Huset är i två plan med källare och är byggt 1926, och tillbyggt 2010. Äldre del med grund i natursten och plankstomme, tillbyggnad med modernt regelverk och grund i leca. Allt är utvändigt tilläggsisolerat och alla fönster är energifönster. Uppvärmningen består i en Figther F2026 utedel dockad med en VVM 240 innedel, markplan och övre plan värms båda av vattenburen golvvärme med varsin shuntgrupp och cirkulationspump, källaren är sval med en värmefläkt. Innedelen står i källaren.

Inställningar VVM 240
1.1 Starttemperatur VV: 40
1.2 Stopptemperatur VV: 52
2.0 Framledningstemp: 36.2 (31.7)
2.1 Kurvlutning: 7
2.2 Förskj. värmekurva: -1
Cirkulationspumpen innedel är på läge 3/3
Laddpumpen innedel är på läge 1/3
Cirkulationspumparna markplan och övre plan i mitten på "volymkontrollen"
Tryckmätaren visar cirka 0.5 bar

Larm "Kort drifttid"
Vi anlitade en golvslipare innan vi flyttade in som lyckades få motorsäkringen på utedelen att gå, så jag var direkt tvungen att lösa detta för att få värmen i huset. Sedan dess har det fungerat bra med undantaget att två gånger har varmvattnet och huset blivit kallt och innedelen larmat "kort drifttid". Jag har kvitterat detta och sedan har värmen kommit tillbaka på några timmar. Vad jag förstår kan det inträffa när returvattnet är för varmt och att pannan då slår av? Min första fråga är, i 2.0 ser jag framledningstemperaturen men hur hittar jag temperaturen på returen? Jag har läst om Delta-T osv och tänker att det kanske är bra att veta?

Luftning, påfyllning och smutsfilter? (dvs regelbunden service)
Jag fick uppfattningen att tidigare ägare inte luftat eller kollat till systemet regelbundet, och jag noterar även att trycket inte går över 0.5 bar. Så min fråga är hur och var luftar jag systemet? Jag har aldrig luftat något annat än ett element här så jag vet ingenting. Jag har läst manualen men den är otydlig måste jag säga, och jag behöver verkligen utförlig beskrivning hur jag luftar pannan och vad jag ska tänka på, men även hur jag sen luftar cirkulationspumparna på markplan och övre plan. Exempelvis står det i manualen "Påfyllning av vattenvärmaren sker genom att först öppna en varmvattenkran och därefter öppna påfyllningsventilen (46) helt. Denna ventil skall sedan under drift vara helt öppen. När vatten kommer ur varmvattenkranen kan denna stängas. Öppna därefter påfyllningsventilen (49), varvid panndelen och radiatorsystemet fylls med vatten." Vad menas med "en varmvattenkran"? Stämmer min bild nedan? Och vad menas med att "Påfyllnadsventil (46) ska under drift vara helt öppen", men senare står det att när det kommer vatten ur varmvattenkranen kan denna stängas, ska den stängas sen eller vara öppen?

Laddpump
Se bifogad bild från underdelen på pannan, till vänster är laddpumpen och till höger är cirkulationspumpen enligt manual. Jag gissar att cikulationspumpen skickar upp vattnet till pumpen/shuntgruppen i markplan och pumpen/shuntgruppen på övreplan. Vad gör laddpumpen? Den står på 1/3 i flöde nu, hur ska jag tänka där?

Intrimning, tips och tricks!
När jag lyckats fylla på till rätt tryck och avluftat systemet vill jag förstå hur man trimmar in allt efter behov. Och det här är en bred fråga - men hur börjar jag? Själva temperaturen med kurvlutning och så vidare är en sak, men jag tänker mer på vattenflödet. Hur vet jag hur de olika pumparna skall vara inställda i flöde och temperatur, och i vilken ordning skall jag göra allt för att komma fram till en bra inställning. ALLA TIPS MOTTAGES :)

Jag tackar på förhand för eventuella svar.










« Senast ändrad: 02 juni 2017, 13:26:03 av daniel_se »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VVM 240 + Fighter F2026
« Svar #1 skrivet: 02 juni 2017, 13:05:35 »
Larmet kort drifttid kan bero på att dina golvvärmetermostater stänger av flödet, om värmepumpen tuffar på och försöker värma huset men termostaterna stänger så finns ingenstans att göra av värmen och då bir det korta drifttider.

Luftning står det om i manualen, tycker att den är OK jämfört med andra märken.
Pannan luftas på säkerhetsventilen, nr 52 och sen finns en nippel på röret ovanför värmebärarpumpen.
Du kankse också måste fylla på trycket till värmesystemet på ventil nr 49 i manualen, du kan fylla upp till 1 bar.
Laddpumpen ska ha något lägre flöde än värmebäraren, diffen i meny 5.15 ska vara lite högre än skillnaden mellan 2.0 och 2.7 när kompressorn går och den värmer huset.
Sen bör diffen i menu 5.15 vara minst 5 °C, om det är denna som är 6 °C så är det OK.

Tips i övrigt, om du har golvvärme så låter kurva 7/-1 högt, öppna alla termostater på max och trimma ner kurvan tills det blir behagligt inne.
Du ska i första hand styra värmen inne med kurvan, golvvärmetermostaterna ska enbart vara för att reglera ev övertemp vid enstaka tillfällen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad daniel_se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVM 240 + Fighter F2026
« Svar #2 skrivet: 02 juni 2017, 13:40:35 »
Larmet kort drifttid kan bero på att dina golvvärmetermostater stänger av flödet, om värmepumpen tuffar på och försöker värma huset men termostaterna stänger så finns ingenstans att göra av värmen och då bir det korta drifttider.

Luftning står det om i manualen, tycker att den är OK jämfört med andra märken.
Pannan luftas på säkerhetsventilen, nr 52 och sen finns en nippel på röret ovanför värmebärarpumpen.
Du kankse också måste fylla på trycket till värmesystemet på ventil nr 49 i manualen, du kan fylla upp till 1 bar.
Laddpumpen ska ha något lägre flöde än värmebäraren, diffen i meny 5.15 ska vara lite högre än skillnaden mellan 2.0 och 2.7 när kompressorn går och den värmer huset.
Sen bör diffen i menu 5.15 vara minst 5 °C, om det är denna som är 6 °C så är det OK.

Tips i övrigt, om du har golvvärme så låter kurva 7/-1 högt, öppna alla termostater på max och trimma ner kurvan tills det blir behagligt inne.
Du ska i första hand styra värmen inne med kurvan, golvvärmetermostaterna ska enbart vara för att reglera ev övertemp vid enstaka tillfällen.

Tack för svaret!

Det låter rimligt att det är anledningen till kort drifttid. Förra ägaren sa att det var lätt att dribbla bort sig medtermostater i shuntgrupperna, det låter ju mycket bättre att öppna upp samtliga till max och styra värmen nere från pannan. Hur vet jag vilket flöde jag bör ha i pumparna till golvvärmen på "volymkontrollen"? Jag ska även testa ett par kurvor ner och se över menyerna du nämner när jag kommer hem.

Angående avluftning: Behöver jag inte fylla vattenvärmaren med påfyllnadsventil nr 46 innan jag fyller på värmesystemet med nr 49? Jag förstår inte riktigt denna punkt i manualen, då det står att ventil 46 "skall sedan vara öppen under drift", vad betyder det? Sen står det att när vatten kommer ur varmvattenkranen ska den stängas, så ska den vara öppen eller stängd och jag fattar fortfarande inte vilken "varmvattenkranen" är...?


« Senast ändrad: 02 juni 2017, 14:14:07 av daniel_se »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VVM 240 + Fighter F2026
« Svar #3 skrivet: 02 juni 2017, 15:17:23 »
Ventil nr 46 ska alltid vara öppen, det är inkommande till VVB, stänger man den kommer inget varmvatten alls.
Detta är vid första uppstarten, man fyller VVB genom att öppna valfri VV-kran och ventil 46.
Kranen ska sen självklart stängas.

Flödet till golvvärmen är säkert OK, om golven blir jämnvarma på vintern.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad daniel_se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVM 240 + Fighter F2026
« Svar #4 skrivet: 03 juni 2017, 08:54:07 »
Nuså!!

Nu har jag fyllt på och luftat värmesystemet ett antal gånger, och trycket ligger fint på 1 bar. Jag har även luftat cirkulationspumparna en gång var.

Jag har tagit ner kurvlutningen ytterligare från 7 till 4 (var 9 från början), och ökat upp termostaterna vid shuntarna till max. Temperaturen vid shuntarna har faktiskt ökat från 20 till 22-24 grader trots att jag gått ner duktigt i kurvlutning.

Efter en natt nu är diffen i meny 5.15 cirka 12 grader, så mycket mer än de minst 5 du säger. Är det OK? 2.0 är 22.8 (24.6) och 2.7 är 23.5. Vad betyder det?

Räkneverket för antal starter står på 26555!! Är det många på 10 år? Det låter som en massa stopp och start, kan det vara för att termostaterna stoppat flödet och pannan slagit av? Och att det upphör nu med öppna termostater?

Tack för råd

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVM 240 + Fighter F2026
« Svar #5 skrivet: 03 juni 2017, 12:03:21 »
Ligger nÃ¥got i vad du säger , du fÃ¥r  kolla lite dÃ¥ och dÃ¥ om starter , kanske skriva upp , du vet minnet
Fel tid på året att justera värmen
« Senast ändrad: 03 juni 2017, 12:06:01 av 25fOCUS »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VVM 240 + Fighter F2026
« Svar #6 skrivet: 03 juni 2017, 17:52:54 »
5.12 ligger högt nu när det är sommar, kolla sid 31 i denna manualen.
http://www.nibe.se/nibedocuments/9127/031861-2.pdf
Laddpumpen + trimventil 81 kan man justera efter det diagrammet, avläs utetemp och trimma in diffen i 5.12 efter diagrammet.
Vid 20 °C ute så kan man sikta på ca 11 °C tempdiff.
Skillnaden mellan 2.0 och 2.7 är liten nu på sommaren, detta är bättre att trimma in på vintern.

Men orsaken till antalet start/stopp är att kurvan här för hög och att golvvärmen stänger flödet.
Effekten är ungefär samma som att köra en bil med plattan i botten och reglera farten med bromsen, inte så effektivt...
När installerades värmepumpen?
ca 3000-4000 starter/år är OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad daniel_se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVM 240 + Fighter F2026
« Svar #7 skrivet: 03 juni 2017, 19:47:06 »
5.15 (diff fram-retur) menar du va och inte 5.12 (Vätskeledningstemp) som du skrev ovan?

5.15 är 18 nu vid 13 grader utomhus, ska se om jag kan fÃ¥ ner den lite dÃ¥. Laddpumpen gÃ¥r redan pÃ¥ lägsta flöde 1/3. Hur justerar man trimventil 81? Det är bara ett hÃ¥l  ::)  Sc:,h
« Senast ändrad: 03 juni 2017, 20:18:07 av daniel_se »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VVM 240 + Fighter F2026
« Svar #8 skrivet: 04 juni 2017, 08:44:04 »
Stämmer 5.15, jag slant på tangentbordet.
Syns inte i manualen hur ventil 81 ser ut, kan det vara en insexskruv av samma typ som sitter på en del radiatorreturer?
Eller är det så att ventilens ratt har lossnat?

Prova i alla fall med läge 2 på laddpumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad daniel_se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVM 240 + Fighter F2026
« Svar #9 skrivet: 04 juni 2017, 22:00:03 »
Stämmer 5.15, jag slant på tangentbordet.
Syns inte i manualen hur ventil 81 ser ut, kan det vara en insexskruv av samma typ som sitter på en del radiatorreturer?
Eller är det så att ventilens ratt har lossnat?

Prova i alla fall med läge 2 på laddpumpen.

Nä precis och ventil 81 sitter dåligt till också. Ska försöka få in en lampa och se hur den ser ut vid tillfälle. Tror det behövs insexnyckel som sagt.

Nu när jag var nere gick kompressorn och då pendlade 5.15 mellan -3 och +3 så jag ökade inte laddpumpen i läge 2, ska kolla imorrn igen.

För övrigt upplever jag att det är mera jämnvarmt hemma, absolut inte kallt, trots 10 grader ute.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VVM 240 + Fighter F2026
« Svar #10 skrivet: 05 juni 2017, 22:32:51 »
Nu när jag var nere gick kompressorn och då pendlade 5.15 mellan -3 och +3 så jag ökade inte laddpumpen i läge 2, ska kolla imorrn igen.

Låter som att en av tempgivarna inte är riktigt OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad daniel_se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVM 240 + Fighter F2026
« Svar #11 skrivet: 27 juni 2017, 09:47:41 »
Nu har det gått några veckor, och systemet går mycket bättre. Jag kör kurva 3 och alla termostater helt öppna, samt att alla pumpar (inkl laddpump) går i läge 2 nu. Jag har inte alls fått många start/stopp sedan dess och aldrig larm för kort drifttid, så det känns som systemet går mer stabilt nu.

En till fråga. Min Fighter F2026 står på en betongplint på baksidan lite mindre än en meter från huset. Den skyddas inte av taket, är det okej att ha så? Eller ska man försöka bygga något litet skyddstak mot regn och snö? Tidigare ägare sa att installatören sagt att det inte krävs, men jag tycker det verkar konstigt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVM 240 + Fighter F2026
« Svar #12 skrivet: 27 juni 2017, 11:44:38 »
Nu har det gått några veckor, och systemet går mycket bättre. Jag kör kurva 3 och alla termostater helt öppna, samt att alla pumpar (inkl laddpump) går i läge 2 nu. Jag har inte alls fått många start/stopp sedan dess och aldrig larm för kort drifttid, så det känns som systemet går mer stabilt nu.

En till fråga. Min Fighter F2026 står på en betongplint på baksidan lite mindre än en meter från huset. Den skyddas inte av taket, är det okej att ha så? Eller ska man försöka bygga något litet skyddstak mot regn och snö? Tidigare ägare sa att installatören sagt att det inte krävs, men jag tycker det verkar konstigt.
Inget fel att ha tak , skyddar delarna mot direktregn , och kanske en del snö men inte yrsnö , bör vara ca 40 cm ovanför och sticka ut ca 20 cm så luften kan komma in

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VVM 240 + Fighter F2026
« Svar #13 skrivet: 27 juni 2017, 14:17:45 »
Har du skyddat värmepumpen mot snöras på något sätt?
Ett värmepumpstak håller nog knappast för rasande snö, så kolla på det när du ändå funderar på att bygga nåt.

Antingen kanske du får sätta upp rasskydd på taket, så det inte rasar, eller så bygger du ett stadigt tak som håller för eventuella ras från taket.

I övrigt håller jag med, ett tak är nog en bra grej, jag skulle dessutom rekommendera att du lämnar fritt en bit ut från väggen (ca 10 cm) så att värmepumpen kan suga luft från alla fyra sidor, annars kan du minska luftflödet genom värmepumpens förångare med lite sämre verkningsgrad som följd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad daniel_se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVM 240 + Fighter F2026
« Svar #14 skrivet: 27 juni 2017, 14:45:40 »
Tack för svaren.

Pumpen står på baksidan vid tillbyggnaden som har ett platt tak, det blir inga snöras där så det är okej ur den aspekten. Men ska nog ändå fundera på ett litet hus för stackarn vid tillfälle :)


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!