Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trycket stiger - Fighter 360p  (läst 10158 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hixz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Trycket stiger - Fighter 360p
« skrivet: 21 augusti 2011, 10:37:57 »
Körde en kontroll av mina säkerhetsventiler, allt enligt bruksanvisningen. Fick sen fylla på systemet då trycket blivit för lågt. Fyllde till ca 1 bar. Efter en halv dag så hade trycket sen vandrat upp till 1,5 bar för att efter en dag ligga på 2,2 bar. Tidigare har trycket pendlat mellan kanske 0,7 och 1,2 så jag blev lite förvånad. Jag tappade ut lite vatten med säkerhetsventilen och var tillbaks på ca 1 bar. En dag senare så hade historien upprepat sig, 2,2 bar igen. Då provade jag att köra enligt instruktionsboken, fyllde systemet tills säkerhetsventilen löste ut och sen tappade jag ut vatten med ventilen till ca 1 bar. Hjälpte inte det minsta, jag är tillbaks på 2 bar igen.

Om trycket hade sjunkit så hade jag kunnat finna vettiga förklaringar till det men ett ökande tryck har jag inga bra svar på.

Några idéer?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trycket stiger - Fighter 360p
« Svar #1 skrivet: 21 augusti 2011, 12:19:55 »
Min gissning är att påfyllningsventilen läcker genom vatten.
Prova att dra åt den lite mer, hjälper inte det så måste den bytas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hixz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Trycket stiger - Fighter 360p
« Svar #2 skrivet: 21 augusti 2011, 14:10:09 »
Tack för snabbt svar.

Har funderat över påfyllningsventilen då den är en av få saker som tillför tryck. Borde dock inte en läckande påfyllnadsventil fylla på tills säkerhetsventilen löser ut. Trycket borde väl vara samma även om den bara är lite öppen, rätta mig om jag är ute och cyklar.

Har dragit åt den ordentligt när jag fyllt på.

Känns timat att delar börjar gå sönder några månader efter den passerat 2 år, misstänker att garantin gäller i 2 år :-(

Utloggad Gäst1001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trycket stiger - Fighter 360p
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2011, 21:09:46 »
Om vi då säger att det INTE är påfyllnadsventilen som läcker så är det något annat?
Vilken läcka på vatten som helst borde resultera i att säk. utlöser.

Tänker du då att det är gas som läcker?

Om du stänger inkommande vatten till VP till värmesystemets påfyllnadsventil och/eller till VV så borde du ganska smidigt få reda på om det är vatten eller inte som läcker.

Ökar det trots inkommande vatten är stängt har vi ett problem.

Ökar det så är det troligen din påfyllnadsventil som du har uteslutit.

Utloggad hixz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Trycket stiger - Fighter 360p
« Svar #4 skrivet: 21 augusti 2011, 21:32:09 »
Jag vill inte påstå att jag uteslutit ventilen, kan vara så att den tätar när det blir tillräckligt högt tryck på andra sidan. Jag är nybörjare inom området och försöker finna en logisk förklaring så jag kan utesluta vissa saker.

Idén om att stänga av tillförseln var smart, tackar. Men då jag som sagt är nybörjare inom området så funderar jag på om jag måste stänga av nåt i pannan när jag stänger av tillförseln. Mest så det inte blir problem med pannan när den inte får vatten.

Vad finns det mer som kan läcka in?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trycket stiger - Fighter 360p
« Svar #5 skrivet: 21 augusti 2011, 21:34:37 »
Det kan också vara en läcka i VVB:n så att varmvatten trycks in i radiatorsystemet.
Men jag grundar min gissning på påfyllnadsventilen på att det började krångla efter att du fyllt på en gång.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hixz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Trycket stiger - Fighter 360p
« Svar #6 skrivet: 21 augusti 2011, 21:41:51 »
Jo jag måste hålla med om att det låter logiskt att det borde vara den som det är fel på med tanke på att det började hända vid påfyllning. Får ta och prova Ubers idé och se om jag kan få några fler ledtrådar.

När jag släpper ut vatten med säkerhetsventilen så ser det ut lite som när man häller upp ett glas med kolsyrat vatten, väldigt små bubblor eller liknande. Är detta normalt?

Hur hade systemet uppfört sig om det kom in luft, kan det vara en orsak?

Utloggad MB-GBG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trycket stiger - Fighter 360p
« Svar #7 skrivet: 21 november 2011, 18:26:13 »
När jag släpper ut vatten med säkerhetsventilen så ser det ut lite som när man häller upp ett glas med kolsyrat vatten, väldigt små bubblor eller liknande. Är detta normalt?

Hur hade systemet uppfört sig om det kom in luft, kan det vara en orsak?

Jag försöker väcka denna tråd igen, då exakt detta fenomen har nu drabbat oss då vår NIBE 360P är 3år. Det vore himla bra att läsa om det finns en förklaring.

Utloggad hixz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Trycket stiger - Fighter 360p
« Svar #8 skrivet: 21 november 2011, 19:31:16 »
Glömde återkomma med lösningen, alltid frustrerande med trådar utan slut :)

Korta svaret, det var påfyllningsventilen som orsakade problemet och den fick bytas. Killen från Nibe bytte även övertrycksventilen då jag tidigare haft problem med att den också betett sig lite konstigt.

Långa svaret, som jag hoppas ni slipper uppleva... Ringer Nibe service och lägger in en felanmälan, ingen hör av sig på en vecka. Jag tröttnar på att sänka trycket varje dag och ringer en annan VVSare som jag trodde var Nibe-certifierade, förstod senare att det bara gäller installation. Killen dyker upp nästkommande dag. Jag förklarar mina teorier och ber honom kolla om det stämmer. Han lyssnar på ventilen och säger, den läcker inte. Jag hävdar att han inte kan höra det då det tar flera timmar... han ger sig inte. Han skruvar loss ett rör för att bevisa att den inte läcker, kom inget vatten. Då han inte visste vad som kunde vara fel så begav han sig och en expert skulle dyka upp dagen efter. Dagen efter väntade jag i 2 timmar men ingen dök upp. :(

Gav upp hoppet om detta företaget och gick tillbaka till de som var Nibe service-certifierade. När den killen kom visade det sig att röret som första killen skruvat bort var röret mellan inkommande vatten och ventilen, dvs det var ganska svårt för inkommande vatten att läcka förbi ventilen. :) Min intention var korrekt, första killen hade ingen koll. Nibe-service-killen hävdade också att man troligtvis inte skulle sett nåt läckage även om rätt rör demonterats utan bästa lösningen var att byta ventilen. Han tog även en check av expansionkärl mm.

Sen bytet av ventiler så har trycket legat konstant +- 0,1 bar för variationer pga värme.

Så lycka till med din panna och hoppas det är en lika enkel lösning.

Utloggad MB-GBG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trycket stiger - Fighter 360p
« Svar #9 skrivet: 29 november 2011, 19:31:44 »
Det blev samma lösning för min del.

JohanW

  • Gäst
JohanW
SV: Trycket stiger - Fighter 360p
« Svar #10 skrivet: 21 mars 2017, 20:52:35 »
Jag hade samma problem med stigande tryck efter en påfyllning precis som beskrivits i tråden när ventilen var i stängt läge. Provade först att trycka den så mkt som möjligti stängt läge, inte hjälpte det. Men sedan provade jag att vrida den mot öppetläge, bara några mm och nu tätar den :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 500
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!