Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hörrni...  (läst 4424 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hörrni...
« skrivet: 10 november 2005, 16:07:05 »
... jag tittat lite pÃ¥ en l/v och tror en del pÃ¥ CTC Eco Air. Har även tittat (lusläst) info on Nibes l/v. Om jag förstÃ¥r rätt sÃ¥ gÃ¥r Nibes att köra pÃ¥ ett enkelt sätt direkt mot radiatorsystemet (flytande kond) med hjälp av en rumsgivare, dvs utan SMO eller liknande. Om jag förstÃ¥r rätt sÃ¥ gÃ¥r det inte med CTC:s? För EcoAir kan man skaffa en EcoBasic och köra fast kond mot pannan (befintlig), men dÃ¥ värms ju pannan konstant (dÃ¥ fÃ¥r jag i o f varmvatten) även när det inte behövs, eller? Nästa alternativ är väl Eco Logic - är det riktigt att man dÃ¥ kan köra flytande mot radiatorsystemet och att den med en växelventil även värmer pannan/varmvattnet? Jag är alltsÃ¥ ute efter en enkel och billig lösning, och gärna med Eco Air. Tycker Nibes är stor, ful och allmänt hemsk dessutom med kolvkompressor. Av samma skäl gÃ¥r IVT:s l/v bort, liksom mÃ¥nga andra. Det optimala vore kanske att hitta en L/v med R410A, tex den som Nordic trä o bygg säljer. Men det känns lite som en chansning. Det känns kanske tryggare med CTC och Nibe sÃ¥ man har service och nÃ¥n som man kan hänga. Men Ã¥ andra sidan sÃ¥ kanske man mÃ¥ste vÃ¥ga lite ibland. Är det nÃ¥n som vet ngt / har installerat en L/V med R410A? Fast kondensering innebär (om man inte köper en dyr reglerenhet) att man fÃ¥r varmvatten ocksÃ¥, nacdelen är nÃ¥got lägre verkningsgrad. För att fÃ¥ varmvatten med flytande kondensering krävs väl en typ SMO/Eco Logic? 

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Hörrni...
« Svar #1 skrivet: 10 november 2005, 21:28:10 »
Hej Synpunkter!
Om du har en separat VVB behöver du ingen SMO. Bara en växelventil. Då kan du köra den på 55-58 grader.
Sedan kör du pannan flytande för radiatorerna.

Har du inte utrymme till mer än pannan kan du ju köra flytande och med en liten elVVB i serie med VV från pannan.
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hörrni...
« Svar #2 skrivet: 11 november 2005, 00:14:13 »
Sorry! Men en ECO LOGIC kan inte värma ditt varmvatten samtidigt som du kör med flytande kondensering. För att bygga ett system som klarar det med CTC:s produkter måste du slänga ut din befintliga panna och inhandla en ECO EL - panna som dockas till en ECO AIR pump. Är det sen inget bra alternativ för dig så är du tyvärr hänvisad till att ta det onda med det goda och göra som AlfM tipsar om.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad PeM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hörrni...
« Svar #3 skrivet: 11 november 2005, 11:19:58 »
Jag har beställt en KW Smart Luft / Vatten som kör R410A. Den kommer om allt gÃ¥r enligt planerna att installeras om ca tvÃ¥ veckor, efter det kan jag berätta om valet var rätt  Sc:,h

Mvh

PeM
Ytong souteräng hus i Tyresö från -53. 180m2. 3 glas och för klent isolerad vind. Tidigare förbr: ca 3 m3 olja och 7000 kwh hh. Förbrukning 20090201-201000201=24000kwh med hushållsel!!!!!!
-----------------------------------------------------------------------------
Luft/Vatten IVT Optima 1000 / D300/160vv med Rego603 inst. 060201
Luft/Luft Fuji rsa12lec innedel med ror12lecn utedel. Inst. 20121012

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Hörrni...
« Svar #4 skrivet: 11 november 2005, 21:53:50 »
Var köpte du en KW smart? Vad blev priset? Finns det något faktablad till denna och till vilken temp den arbetar?

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad PeM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hörrni...
« Svar #5 skrivet: 11 november 2005, 23:07:11 »
Jag har beställt KW Smart av Allklimat, se följande tråd om KW Smart: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,4358.0.html Jag får betala 89000 med bort tagning av tank o panna.

Mvh

PeM
Ytong souteräng hus i Tyresö från -53. 180m2. 3 glas och för klent isolerad vind. Tidigare förbr: ca 3 m3 olja och 7000 kwh hh. Förbrukning 20090201-201000201=24000kwh med hushållsel!!!!!!
-----------------------------------------------------------------------------
Luft/Vatten IVT Optima 1000 / D300/160vv med Rego603 inst. 060201
Luft/Luft Fuji rsa12lec innedel med ror12lecn utedel. Inst. 20121012

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hörrni...
« Svar #6 skrivet: 13 november 2005, 17:19:54 »
Tjena!

Om det är korrekt att jag med EcoAir aldrig kan få varmvatten, även om man kör med EcoLogic, så är alltså alternativen:
1. köra fast kondensering med en Eco Basic (eller?) - då får jag (till viss temp) varmvatten men lägre verkningsgrad till uppvärmningen.
2. Köra flytande kondensering med en EcoBasic och då får jag ingen varmvatten.

Korrekt?

Vilket väljer jag i så fall?

BÃ¥da alternativen torde kräva en separat el-vvb. 

Återkom gäran med info om KW Smart PeM! Jag såg den på mässan. Den är för liten för mitt hus (6 kw?) och dessutom fattar jag inte vad som motiverar det priset den kostar. Men jag hoppas det bli bra!

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hörrni...
« Svar #7 skrivet: 13 november 2005, 17:57:58 »
Nu vet jag inte vilket befintligt system du har och hur stor varmvattenkapicitet du har idag.

Väljer du alternativ 2 så värmer pumpen varmvattnet under sommaren till 50-55 grader. Under övriga årstiderna så förvärms vattnet, dvs. en del av varmvattenbehovet kommer via värmepumpen, resten via den 100 liters varmvattenberedaren som CTC rekommenderar.

Du har säkert läst om de olika inkopplingsalternativen i manualen, men för säkerhetsskull:
http://www.ctcvarme.se/enertech/p5050/files/Inst_CTC_EcoLogic.pdf
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hörrni...
« Svar #8 skrivet: 13 november 2005, 20:04:32 »
Tjena!

Om det är korrekt att jag med EcoAir aldrig kan få varmvatten, även om man kör med EcoLogic, så är alltså alternativen:
1. köra fast kondensering med en Eco Basic (eller?) - då får jag (till viss temp) varmvatten men lägre verkningsgrad till uppvärmningen.
2. Köra flytande kondensering med en EcoBasic och då får jag ingen varmvatten.

Korrekt?

Vilket väljer jag i så fall?

BÃ¥da alternativen torde kräva en separat el-vvb. 

Återkom gäran med info om KW Smart PeM! Jag såg den på mässan. Den är för liten för mitt hus (6 kw?) och dessutom fattar jag inte vad som motiverar det priset den kostar. Men jag hoppas det bli bra!

Du menar väl ECO LOGIC i alternativ 2. En ECO BASIC kan endast köras som fast kondensering.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hörrni...
« Svar #9 skrivet: 13 november 2005, 20:14:31 »
Ja sorry, jag menade EcoLogic i alt 2. Men då är det väl fel att jag inte kan få varmvatten med EcoLogic. Rätteligen är det väl så att jag med EcoLogic får viss temp på varmvattnet men tempen är så låg att jag måste ha en separat vvb som spets? Jag har en CTC 1100 Family som jag kör med el. Det är den jag i så fall tänkte docka till.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hörrni...
« Svar #10 skrivet: 13 november 2005, 20:45:43 »
Som jag tolkar CTC:s manual så rekommenderar de EcoLogic (alternativ 2) med flytande kondensering och att spetsa vattnet med en 100 liters varmvattenberedare.

Det går säkert bra att köra med fast kondensering istället, men då med lägre COP.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hörrni...
« Svar #11 skrivet: 13 november 2005, 22:38:12 »
Exakt! Det är precis så som CTC menar och det är så som jag kör min Eco Air + Eco Logic dockad till bef. panna och en spetsberedare serie med pannans interna beredare. Jag har sparat ca 11 500 kWh på ett år, tidigare gjorde jag åt med ca 24 300 kWh totalt inkl hh-el. *vinkar*

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!