Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sjunkande tryck, mÃ¥ste vara pumpen eller?  (läst 15709 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
Sjunkande tryck, måste vara pumpen eller?
« skrivet: 13 januari 2014, 16:54:51 »
Hej, Trycket i systemet sjunker hela tiden! Tar ett dygn 1bar till 0. Fyller på varje dag upp till 1bar. Började helt plötsligt för ca 2v sedan, detta var innan vi fick minus i ute medeltemp.

Golvärme på alla tre plan via en fördelare på varje plan, så har testat att stänga helt respektive plan över varsitt dygn och trycket sjunker oavsett.

Kollat noga vid expansions kärlet och inget synligt läckage där heller. Har verkligen kollat noga runt varje inne del och ser inget läckage någonstans. Eftersom man fyller ju på en hel del (varje dag) för att få upp trycket från 0 till 1bar så borde man ju se det om det är kring inne delarna.

Enda som är kvar är ute delen, IVT optima 700. Men svårt att se då den i allmänhet är lite fuktig här o där och avfrostningen varje timme gör det ju inte lätt o se om det läcker någonstans.

Har elogger http://e-logger.se/pub?Storholmen om det hjälper.

Kan jag ha missat någonstans?
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Sjunkande tryck, måste vara pumpen eller?
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2014, 17:31:16 »
Det låter ju som expansionskärlet. Har du tryckt på ventilknappen i botten på kärlet.
Är kärlet helt kommer det bara luft från ventilen, läcker det så kommer det vatten.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Sjunkande tryck, måste vara pumpen eller?
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2014, 18:00:31 »
Hur snabbt stiger trycket till 1 bar när du fyller på?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: Sjunkande tryck, måste vara pumpen eller?
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2014, 18:17:27 »
Citera
Har du tryckt på ventilknappen i botten på kärlet.
Finns inget i botten, ser ut så här, bifogar gammal bild men samma exp kärl. Röda bollen, har bara en ventil som om man drar ut lite kommer det vatten, villket det alltid har gjort.

Citera
Hur snabbt stiger trycket till 1 bar när du fyller på?
Samma hastighet som det alltid har gjort, tar några sekunder att gå från 0,3 - 1bar. Märker ingen skillnad att det skulle ta längre tid.
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Sjunkande tryck, måste vara pumpen eller?
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2014, 18:22:50 »
Du måste väl ha en ventil typ bildäcksventil i kärlet, annars går det ju inte att fylla på luft.
Trycker du in den och det kommer vatten, så läcker kärlet.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Sjunkande tryck, måste vara pumpen eller?
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2014, 18:25:48 »
Om det bara tar några sekunder att fylla upp till en bar så är expansionskärlet kasst. Jag behöver efterfylla nån gång per säsong när det har sjunkit till ca 0,5 bar och det tar iallafall några tiotal sekunder trots att jag nog har storleken mindre kärl än dig...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: Sjunkande tryck, måste vara pumpen eller?
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2014, 19:26:56 »
Hittade en ventil i botten, fantastiskt att ögon kan vara så användbara.
Fyllde på med luft och vatten kom ut, slutade efter ett tag.

Kan det varit problemet att trycket sjunker? Vart har allt vatten jag fyllt på tagit vägen?
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Sjunkande tryck, måste vara pumpen eller?
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2014, 19:40:10 »
Om du inte har någon luft i expkärlet så behövs det bara några dl vatten för att höja trycket till rätt nivå. När sen vattnet värmts och kylts några gånger så har dessa dl trycks ut via säkerhetsventilen (eftersom det inte finns nån plats i expkärlet att expandera på) och trycket blir 0 igen.

Om det kom ut vatten från luftventilen så är gummiblåsan i kärlet trasig och det är tyvärr bara att skaffa ett nytt.
« Senast ändrad: 13 januari 2014, 19:42:17 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: Sjunkande tryck, måste vara pumpen eller?
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2014, 20:03:20 »
ok, men jag blir inte klok på
Citera
så har dessa dl trycks ut via säkerhetsventilen
. Jag är säker på att inget vatten har lämnat expansion kärlet under minst 1v, jag har fyllt på varje dag och noga kollat under. Finns verkligen inget spår av minsta centiliter h2o. Wierd
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Sjunkande tryck, måste vara pumpen eller?
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2014, 20:12:29 »
Kommer det vatten ur bilventilen, när du trycker på den, så är kärlet kass och det måste bytas.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: Sjunkande tryck, måste vara pumpen eller?
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2014, 01:55:13 »
Kommer luft ur ventilen, bara luft.

Hur ser jag om det läcker vid ute delen, pumpen?
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Sjunkande tryck, måste vara pumpen eller?
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2014, 08:34:42 »
Du tar bort fronten och kollar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sjunkande tryck, måste vara pumpen eller?
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2014, 10:13:28 »
Fyllde på med luft och vatten kom ut, slutade efter ett tag.

Kommer luft ur ventilen, bara luft.

Jag får inte ihop de här två inläggen, antingen kommer det luft, eller så kommer det vatten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Sjunkande tryck, måste vara pumpen eller?
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2014, 10:44:14 »
Det kan kanske vara ett litet hÃ¥l i bälgen (om det nu heter sÃ¥) i expansionskärlet sÃ¥ att det bara läcker lite. DÃ¥ har ju TS pumpat in luft nu och vattnet har tryckts ut (genom ventilen tills det bara kom luft). Nu är det bara luft igen, men med tiden kanske det fylls med vatten igen.  Sc:,h
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sjunkande tryck, måste vara pumpen eller?
« Svar #14 skrivet: 14 januari 2014, 11:16:17 »
Så kan det vara, men min erfarenhet är att om det väl börjat gå sönder så brukar det kapsejsa totalt redan när man ökar trycket första gången.
I vart fall om det gått sönder av ålder, är det ett tillverkningsfel med ett litet hål i membranet kan det väl vara annorlunda, men då borde ju felt kommit tidigare kan jag tycka.
Omöjligt är det dock inte, absolut inte, men enligt mig är det mindre troligt.

Även jag brukar få fylla på rätt länge när jag fyller, men det där beror ju mycket på vilken typ av påfyllningsventil man har och hur mycket man öppnar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!