Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmitek 2 kompressorer och effekt  (läst 5597 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lar282

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
Varmitek 2 kompressorer och effekt
« skrivet: 11 november 2004, 14:08:27 »
Hej
Någon som vet hur mycket EN kompressor i en 6:a klarar av. Det jag undrar är egentligen att om man ställer in p och i fel så står EN kompressor och jobbar fast den inte klarar av det själv. det måste finnas något gradtal EN kompressor klarar av med bra COOP och NÄR den andra komp BÖR starta.


//Lasse
------------------------------------------------------------
120+120 enplans med källare.
enrörs element system
1 st Fläktkonvektor i källare
Varmitek 6
Richards exellenta logger
------------------------------------------------------------

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Varmitek 2 kompressorer och effekt
« Svar #1 skrivet: 11 november 2004, 14:35:48 »
I din 6:a har du Danfoss Manurope MTZ 22+28
I min 8:a har jag MTZ 32+32

Hur mycket ditt 1:a steg klara beror förstås på hur mycket du tar ut, brinetemp, framledningstemp mm, vi ska ju ligga lågt för bästa COP har vi lärt oss. Men framlednings/returtempen bestäms ju av radiatorsystemet / utetemperatur så det har inte så mycket att göra med steg 1.

Om 1:an inte klarar jobbet men ändå inte får hjälp har du en del kvar att justera, minska på I / öka på P (prova en i taget)
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad lar282

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
Re:Varmitek 2 kompressorer och effekt
« Svar #2 skrivet: 11 november 2004, 14:41:23 »
men hur vet man att den inte klarar det? Ska man låta den gå 10-20-30-40-50-60 minuter innan man ska hjälpa den med ett andra steg. Eller ska man titta på hur många grader den kan värma upp per minut? Om detta sen underskrider ett visst värde så har man hittat max vad den klarar. Det är svårt för mig för jag vet inte hur lång tid det SKA ta och värma upp 5grader vatten. hmm krångligt det här.


//Lasse
------------------------------------------------------------
120+120 enplans med källare.
enrörs element system
1 st Fläktkonvektor i källare
Varmitek 6
Richards exellenta logger
------------------------------------------------------------

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Varmitek 2 kompressorer och effekt
« Svar #3 skrivet: 11 november 2004, 15:02:56 »
Citera
men hur vet man att den inte klarar det? Ska man låta den gå 10-20-30-40-50-60 minuter innan man ska hjälpa den med ett andra steg.

Skaffa templogg, köp av Rickard! Då kommer du att se vad som händer även när du sover eller jobbar och får lättare att trimma in systemet, så länge 1:an kan höja returtempen så har den ju inte "gått i väggen" så här i efterhand förstår jag att det nästan är omöjligt att optimera utan logg.

Som jag skrev i andra tråden, jag mailar en skärmdump, så beställer du nog ett system av Rickard ;D
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad lar282

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
Re:Varmitek 2 kompressorer och effekt
« Svar #4 skrivet: 11 november 2004, 15:13:49 »
Jag vill oxå ha templogg men fattar inte hur hans system kan visa när komp1 eller komp2 startar stannar?

det kan väl jag bara se om jag har PC interfaced till ES3:an?


//Lasse
------------------------------------------------------------
120+120 enplans med källare.
enrörs element system
1 st Fläktkonvektor i källare
Varmitek 6
Richards exellenta logger
------------------------------------------------------------

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Varmitek 2 kompressorer och effekt
« Svar #5 skrivet: 11 november 2004, 16:04:07 »
Om man har gamla siffror pÃ¥ husets elförbrukning (elvärme) eller oljeförbrukning för vissa korta perioder med nÃ¥gorkunda jämn yttertemperatur kan man rita ett diagram för husets medeleffektbehov som funktion av yttertempen.  
Om man dessutom noterat stigarledningens temperatur under dessa perioder kan man i
i samma diagram kan man lägga in kurvor över pumpens (kompressorernas) avgivna effekt som funktion av utetempen.
Skärningen mellan behov och kompressor1:s effektkurva ger en  uppfattning om hur mycket kompressor 1 borde klara av. Ju säkrare indata desto säkrare bedömning.
Ett exempel i  http://w1.318.telia.com/~u31807324/effektdia1.htm
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad lar282

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
Re:Varmitek 2 kompressorer och effekt
« Svar #6 skrivet: 11 november 2004, 16:12:07 »
Om man har gamla siffror pÃ¥ husets elförbrukning (elvärme) eller oljeförbrukning för vissa korta perioder med nÃ¥gorkunda jämn yttertemperatur kan man rita ett diagram för husets medeleffektbehov som funktion av yttertempen.  
Om man dessutom noterat stigarledningens temperatur under dessa perioder kan man i
i samma diagram kan man lägga in kurvor över pumpens (kompressorernas) avgivna effekt som funktion av utetempen.
Skärningen mellan behov och kompressor1:s effektkurva ger en  uppfattning om hur mycket kompressor 1 borde klara av. Ju säkrare indata desto säkrare bedömning.
Ett exempel i  http://w1.318.telia.com/~u31807324/effektdia1.htm


Men det förklarar väl inte min fråga?
---
det kan väl jag bara se om jag har PC interfaced till ES3:an?
----

MEN det var ett bra diagram och komplicerar det ytterligare ang effekt på EN komp


//Lasse
------------------------------------------------------------
120+120 enplans med källare.
enrörs element system
1 st Fläktkonvektor i källare
Varmitek 6
Richards exellenta logger
------------------------------------------------------------

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Varmitek 2 kompressorer och effekt
« Svar #7 skrivet: 11 november 2004, 16:53:18 »
Jag vill oxå ha templogg men fattar inte hur hans system kan visa när komp1 eller komp2 startar stannar?

det kan väl jag bara se om jag har PC interfaced till ES3:an?


//Lasse
Eftersom man inte tar så mycket effekt ur marken med bara en pump igång så får man hög brinetemp ut, direkt när 2:an startar dyker brine ut i temperatur, i mitt system ca 2 grader, syns mycket tydligt i loggen. Det andra tecknet är att fram/returtempen tar ett "skutt" uppåt!

Se din mail så förstår du!

Med PC-interfacet kan du bara se det du kan se direkt i styren, fast på kontoret så att säga, m.a.o du kan inte se när, varför de olika stegen gått igång, bara att dom gjort så och hur lång totaltid!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

admin

  • Gäst
admin
Re:Varmitek 2 kompressorer och effekt
« Svar #8 skrivet: 11 november 2004, 19:13:46 »
Att styra steg två så att det går in i rätt tid är inga problem, du märker om ettan inte klarar av det om det blir kallt i huset!

Man ska köra på steg ett så länge som möjligt - ju längre desto bättre, bara du inte börjar frysa.
Varför är det bättre att belasta ettan så "hårt" då?

Jo, det är hela anledningen till att Warmitek har två kompressorer, så länge du kör med en kompressor så får du varm brine in och låg temp i radiatorsystemt - det ger summa summarum en OTROLIGT hög COP!

Du ska därför försöka se till att kompressor 2 startar så sent som möjligt, detta alltså förutsatt att ni inte börjar frysa i huset.

Om de normala temperatursvängningarna i huset inte är för stora, men du upplever att steg två går in för sent skall du minska I-tiden.

Tycker du att temperaturen i huset pendlar för mycket i takt med att värmepumpen startar och stannar skall du öka P.

Utloggad lar282

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
Re:Varmitek 2 kompressorer och effekt
« Svar #9 skrivet: 11 november 2004, 22:04:42 »
Tack för alla svaren. Trodde det var dåligt att min komp1 gick i 50 min för att värma från 29-->35 men nu vet jag bättre. Vet även mer om PI iochmed Richards bra svar i mitt andra inlägg.

Tack alla som hjälpt mig. Pillar lite under ett par dagar och återkommer med fler dumma svar.

//Lasse
------------------------------------------------------------
120+120 enplans med källare.
enrörs element system
1 st Fläktkonvektor i källare
Varmitek 6
Richards exellenta logger
------------------------------------------------------------

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Varmitek 2 kompressorer och effekt
« Svar #10 skrivet: 12 november 2004, 03:23:39 »
RLA :
Ber Dig sända diagrammen etc till min alias adress sarastro@home.se eller till min andra adress som Du redan har ..
Mvh T. Sarastro
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Varmitek 2 kompressorer och effekt
« Svar #11 skrivet: 12 november 2004, 08:10:02 »
RLA:
Jag håller på och installerar en templogger från Rikard mot min TBR12. Har du några råd angående placering av givare samt med vilket intervall loggning skall ske?
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Varmitek 2 kompressorer och effekt
« Svar #12 skrivet: 12 november 2004, 08:51:01 »
RLA:
Jag håller på och installerar en templogger från Rikard mot min TBR12. Har du några råd angående placering av givare samt med vilket intervall loggning skall ske?

Se till att givarna mot rör verkligen får kontakt och att du isolerar över givarna ordentligt så dom inte störs av omgivningstempen, använd gärna någon form av värmeledningspasta mellan sensor och rör.

Jag satte givarna tillsammans (samma mätpunkt) för att kalibrera den att lämna samma värde, dom brukar visa lite olika från början.

Normalt tar jag värden var 5:e minut, vill jag göra någon speciell mätning tar jag varje minut.
Den loggfilen jag f.n använder har gått i ca en månad och innehåller 92000 mätvärden från 7 st givare, men det tar ju ganska lite plats på hårddisken.

Lycka till
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

admin

  • Gäst
admin
Re:Varmitek 2 kompressorer och effekt
« Svar #13 skrivet: 12 november 2004, 19:32:43 »
Jag har bara gkort hål på den befintliga rörisoleringen i min värmepump, stuckit in tempgivarna och dragit åt ett par buntband ungefär där tempgivarna ligger.

Mina tempgivare visar samma mätvärden som Nibes gör...

Jag tror att isoleringen är viktigare än anliggningen, isolera med armaflex el dylikt, minst 13 mm.

Bättre anliggning bör dock ge snabbare reaktion på mätningen.

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Varmitek 2 kompressorer och effekt
« Svar #14 skrivet: 12 november 2004, 21:27:51 »
Hej
Jag har isolerat givarna med en typ av kondensisoleringstape som användes vid VP installationen. Verkar fungera mycket bra och ser snyggt ut  ;D
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!