Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: lv vp för att värma hus + pool  (läst 6045 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolnisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
lv vp för att värma hus + pool
« skrivet: 15 april 2008, 14:07:22 »
Hej

Till mitt 150 kvm hus har jag idag ett vattenburet system med vedpanna och 1,5 m3 acktank. I tanken sitter också en elpatron. Jag brukar köra Nov-Mar med ved och resten av året med elpatron.
Nu har jag byggt en 50 m3 pool och funderar på hur jag ska lösa uppvärmningen av denna. En fundering jag har är att installera en lv vp som värmer både pool och ack tank, och då slippa elpatronen. Den skulle då användas för att värma husets varmvatten + pool på sommarhalvåret och tillsammans med ved värma huset på vinterhalvåret. Nu några frågor:
Är detta något som skulle kunna fungera?
Hur stor pump behöver jag?
Hur kopplar jag pumpen för att värma både pool och acktank?


Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: lv vp för att värma hus + pool
« Svar #1 skrivet: 15 april 2008, 15:06:21 »
Borde kunna fungera.
jag har varit pÃ¥ gullberg & Jansson om detta, men deras intresse svalnade tydligen  :'(
Jag har fått indikationer på att Rickard på VP-center har en passande applikation på gång.
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: lv vp för att värma hus + pool
« Svar #2 skrivet: 15 april 2008, 18:46:02 »
http://www.nibeonline.com/pdf/M10559-1.pdf

Byt ut EVP500 mot din acktank.

Jag gissar att en 10kW VP kommer funka fint men jag behöver väl lite mer information om husets energibehov för att kunna göra en bättre gissning.
« Senast ändrad: 15 april 2008, 18:51:41 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad macken74

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: lv vp för att värma hus + pool
« Svar #3 skrivet: 15 april 2008, 20:41:08 »
Intressant, jag har samma problem. Ska bygga en pool på 31kbm och ska i samma veva byta min oljepanna, har vattenburet system och vill sätta in luft/vattenpump som värmer hus och pool, är intresserad av daikin mm. Nån som har någon bra lösning hur man ska göra??? Huset gör av med uppskattningsvis 3,5kbm olja/år.

Tacksam för synpunker.

Utloggad poolnisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: lv vp för att värma hus + pool
« Svar #4 skrivet: 15 april 2008, 22:48:24 »
Tack för svaret Carl.
Här kommer några fler frågor.
Om man kopplar värmepumpen mot befintilg ack tank med inbyggd tappvattenslinga, får man tillräcklig temperatur på varmvattnet utan att använda elpatron/ved panna?
Om ack tanken saknar fler anslutningar än de idag befintliga för vedpanna och radiatorerna, kan man då koppla in värmepumpen på samma ansluting som vedpannan och koppla in värmeväxlaren på radiatorslingan före shunt och cirkulationspump?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: lv vp för att värma hus + pool
« Svar #5 skrivet: 16 april 2008, 07:19:58 »
Tack för svaret Carl.
Här kommer några fler frågor.
Om man kopplar värmepumpen mot befintilg ack tank med inbyggd tappvattenslinga, får man tillräcklig temperatur på varmvattnet utan att använda elpatron/ved panna?

Det beror på hur varmt vatten du vill ha och hur mycket VV-slinga det är i tanken, ett sätt att få ut mer varmvatten är att sätta en extra el-VVB i serie efter VV-slingan.

Citera
Om ack tanken saknar fler anslutningar än de idag befintliga för vedpanna och radiatorerna, kan man då koppla in värmepumpen på samma ansluting som vedpannan och koppla in värmeväxlaren på radiatorslingan före shunt och cirkulationspump?

Koppla in VP och pool-VVX på samma anslutning som pannan har, efter shunten ska du bara ha dina radiatorer (annars måste du värma huset samtidigt som du värmer poolen och det funkar nog inte så bra). På den undre kopplar du in till VP och från pool-VVX, och på den övre då från VP och till pool-VVX. Både pool-VVX och VP:n måste ha egna cirkpumpar.

« Senast ändrad: 16 april 2008, 07:22:51 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: lv vp för att värma hus + pool
« Svar #6 skrivet: 16 april 2008, 07:28:36 »
Intressant, jag har samma problem. Ska bygga en pool på 31kbm och ska i samma veva byta min oljepanna, har vattenburet system och vill sätta in luft/vattenpump som värmer hus och pool, är intresserad av daikin mm. Nån som har någon bra lösning hur man ska göra??? Huset gör av med uppskattningsvis 3,5kbm olja/år.

Tacksam för synpunker.

http://www.nibeonline.com/pdf/M10541-1.pdf

Principen är densamma även om Daikin har en annan typ av VP. Ska man värma en pool med en VP som har flytande kondensering så sätter man en växelventil på framledningen till radiatorerna, när poolen ska värmas så lurar man VP:n att det är kallt och värme behövs samtidigt som växelventilen ställs i läge till pool-VVX. Jag tror du nog kan satsa på den större modellen (007)
« Senast ändrad: 16 april 2008, 07:33:43 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad macken74

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: lv vp för att värma hus + pool
« Svar #7 skrivet: 16 april 2008, 11:36:53 »
Tackar för infon Carl, nu vet jag hur jag ska gå vidare, Tack igen!

Utloggad poolnisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: lv vp för att värma hus + pool
« Svar #8 skrivet: 16 april 2008, 14:29:21 »

Koppla in VP och pool-VVX på samma anslutning som pannan har, efter shunten ska du bara ha dina radiatorer (annars måste du värma huset samtidigt som du värmer poolen och det funkar nog inte så bra). På den undre kopplar du in till VP och från pool-VVX, och på den övre då från VP och till pool-VVX. Både pool-VVX och VP:n måste ha egna cirkpumpar.

Hej Carl
Jag har skissat på en ritning över systemet. Jag har lagt in 2 värmeväxlare, VVXL 1 som jag tror du menar, VVXL 2 som jag tänkte mig. Borde inte båda fungera? (shunten på VVXL 2 kanske är onödig?)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: lv vp för att värma hus + pool
« Svar #9 skrivet: 17 april 2008, 18:46:39 »
OK, du kan koppla pÃ¥ bÃ¥da sätten och shunten pÃ¥ VVX2 är onödig.  :)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad poolnisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: lv vp för att värma hus + pool
« Svar #10 skrivet: 17 april 2008, 22:56:26 »
Tack för infon Carl. Då har jag något att pula med i sommar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!