Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad tycker ni jag ska välja?  (läst 12840 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #30 skrivet: 27 juni 2013, 23:10:05 »
Som jag har förstått det hela gäller att man måste göra årliga läcksökningar på splitaggregat som innehåller mer än 3kg. Är det däremot frågan om ett enhetsaggregat (hermetriskt tillsluten från fabrik) så slipper man undan även om kylmediemängden överskrider 3kg.

Så var det åtminstone nyligen när jag anmälde min pump som innehåller 4kg..
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #31 skrivet: 28 juni 2013, 08:05:00 »
För hermetisk tillslutna enhetsaggregat är gränsen 6 kg för årlig läckagekontroll. Det är enda skillnaden i förordningen och tillhörande lag mellan enhetsaggregat och platsbyggda aggregat.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #32 skrivet: 30 juni 2013, 09:02:54 »
Äntligen verkar det som frågetecknen kring det här med årliga läckagekontroller är uträtade!
Mao finns det all anledning att kolla upp köldmediemängden när man står inför valet av pump.
Nu är det väl iofs inte sÃ¥ mÃ¥nga pumpar av typen "enhetsaggregat" som innehÃ¥ller över 6kg?  Dvs i storlekar lämpade för privata kunder...?
Men däremot platsbyggda sk "splitaggregat" som innehåller över 3kg finns det ju några stycken.
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Preben H

  • Gäst
Preben H
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #33 skrivet: 01 juli 2013, 20:37:05 »
"Så här säger EU-kommissionen:
It is true that the F-Gas Regulation or Regulation 303/2008 do not say anywhere that private persons can not install heat pumps unless they are certified. But using this argument to conclude that, while technical personnel need to be certified, private persons can install stationary equipment on their own would be quite contradictory and would lead to a circumvention of the certification rules. We should consider those rules from the appropriate perspective and not forget the purpose of the F-Gas Regulation, i.e. to contain, prevent and reduce F-Gas emissions. If it is requested that certain activities are performed by technical personnel having, in addition, a certificate proving the necessary skills and knowledge, a fortiori it is not acceptable that such activities are carried out by private persons."

Der er alene tale om en rekomendation eller formÃ¥lsfortolkning af "kommissionen" öhhh   Ã¤r der en kilde til vär nogonstans citatet är hittet?   Kommissionen gör inte lagstiftning och fortolkar inte lagstiftningen. Eu/eg domstolan gör fortolkningen av lagstiftningen/regulativet . änders mÃ¥sta man läsa Eu direktivet for att fÃ¥ vishet om vad som gälder. Men men men. I Sverige gälder Svensk lagstiftning. SÃ¥ om Svensk lagstiftning skrivar att privatperson är undetaget for kravet om certificering, do gälder det till andet besluttes av riksdagen. Sverige mÃ¥sta dog fölga Eu direktiven, men det är et ärende mellem Eu och Sverige. Do kan Eu indklaga Sveriga for Eg/Ef domstolen om inte Sveriga gör ny lagstiftning. SÃ¥ det afgörende är, vad stÃ¥r i Svensk lagstiftning, och sekundärt vad stÃ¥r i Eu direktivet. En myndighet i Sverige kan inte kräva att en privat person skall fölga et eu-direktiv, enbart Svensk lagstiftning. Men en privatperson kan kräva att Sverige fölger eu-lagstiftning. Det är lite krängligt. Jag skall Ã¥tervende när jag har läst Svensk lagstiftning och Eu direktivet.

Preben Hjo

  • Gäst
Preben Hjo
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #34 skrivet: 01 juli 2013, 20:38:40 »
"Så här säger EU-kommissionen:
It is true that the F-Gas Regulation or Regulation 303/2008 do not say anywhere that private persons can not install heat pumps unless they are certified. But using this argument to conclude that, while technical personnel need to be certified, private persons can install stationary equipment on their own would be quite contradictory and would lead to a circumvention of the certification rules. We should consider those rules from the appropriate perspective and not forget the purpose of the F-Gas Regulation, i.e. to contain, prevent and reduce F-Gas emissions. If it is requested that certain activities are performed by technical personnel having, in addition, a certificate proving the necessary skills and knowledge, a fortiori it is not acceptable that such activities are carried out by private persons."

Der er alene tale om en rekomendation eller formÃ¥lsfortolkning af "kommissionen" öhhh   Ã¤r der en kilde til vär nogonstans citatet är hittet?   Kommissionen gör inte lagstiftning och fortolkar inte lagstiftningen. Eu/eg domstolan gör fortolkningen av lagstiftningen/regulativet . änders mÃ¥sta man läsa Eu direktivet for att fÃ¥ vishet om vad som gälder. Men men men. I Sverige gälder Svensk lagstiftning. SÃ¥ om Svensk lagstiftning skrivar att privatperson är undetaget for kravet om certificering, do gälder det till andet besluttes av riksdagen. Sverige mÃ¥sta dog fölga Eu direktiven, men det är et ärende mellem Eu och Sverige. Do kan Eu indklaga Sveriga for Eg/Ef domstolen om inte Sveriga gör ny lagstiftning. SÃ¥ det afgörende är, vad stÃ¥r i Svensk lagstiftning, och sekundärt vad stÃ¥r i Eu direktivet. En myndighet i Sverige kan inte kräva att en privat person skall fölga et eu-direktiv, enbart Svensk lagstiftning. Men en privatperson kan kräva att Sverige fölger eu-lagstiftning. Det är lite krängligt. Jag skall Ã¥tervende när jag har läst Svensk lagstiftning och Eu direktivet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #35 skrivet: 02 juli 2013, 09:06:56 »
I Svensk lagstiftning nämns inga undantag för privatpersoner. Man har alltså tolkat förordningen i 'kommissionens anda'.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

robot74

  • Gäst
robot74
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #36 skrivet: 03 juli 2013, 00:43:16 »
En titt på ny EcoAir 400 skadar inte. 15 kW ihop med en Zenith blir en kanonlösning. Om sedan tar med ljudfrågan från utedel så har ju CTC väldigt lågt ljud
http://www.ctcvarme.se/web/Luftvarmepumpar/Helprodukter/CTC_-_varme/Varmepumpar/Luftvarmepumpar/CTC_EcoAir_400-125.aspx

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #37 skrivet: 03 juli 2013, 11:15:48 »
Vad är det för pris på EcoAir 400?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #38 skrivet: 03 juli 2013, 13:27:27 »
Jag hittar inga priser alls på nätet, men om man antar att den ligger i pris ungefär som deras tidigare större modeller så borde den ligga kring ca 60-70 kkr, och EcoZenith ligger på drygt 45 kkr. Summa sumarum åtminstone 100-110 000 bara för VP och tank, 30 kkr mer än för den uppställning jag har. Jag går break-even på knappt 7 år med mitt nuvarande system så ett 400+Zenith-system skulle behöva spara ytterligare 4 MWh per år för att få samma payoff-tid. Det kanske den gör?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #39 skrivet: 15 augusti 2013, 21:20:25 »
Det har dragit ut på tiden men nu är pannan snart start klar. Utedelen är på plats och det återstår lite rör dragning i morgon för att kunna starta upp den så vi får varmvatten. Tillopp och retur pluggar vi så länge. Dröjer nog minst två veckor till innan vi har radiatorerna på plats.

Men jag börjar bli osäker på radiator effekterna.
Vad säger ni om våra uträkningar?
Huset är ett en plans från början byggt 1975.
Ca 200 mm siporex i väggarna och 350 mm i taket. Platt tak.
Nedanvåningen har jag räknat på 60 watt/kvm och lagt till 5watt/kvm om det finns mer än en yttervägg eller om det har lite större fönster.

Sen har dom lagt på en ovanvåning på 90-talet. Där är det betydligt bättre isolerat. Ca 200 i väggarna och 300 på vinden. Golvet ca 120 mm

Där har jag räknat på 50 watt/kvm.
Nu är jag rädd att jag har för liten skillnad mellan bottenplanet och ovanvåning.
Jag kanske skulle gått upp till 65 watt/kvm där nere och ner till 45 watt/kvm där uppe.
Radiatorerna ska beställas i början på nästa vecka.
Jag är rädd att det kommer bli mycket varmare på ovanvåningen än där nere.
Vad tror ni?
Det blir ju extra komplicerat då ovanvåningen är betydligt bättre isolerad än nedanvåningen.

Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #40 skrivet: 15 augusti 2013, 23:39:41 »
Hej
Det står i svensk kylnorm angående privatpersoner/respektive näringsidkare ang 3 kg etc.
det är olika bud från olika myndigheter det är då solklart.
Som privatperson kan du ha gamla r12maskiner sÃ¥ länge de fungerar, men som företag, hyresfastighetsägare  mÃ¥ste du konvertera/uppdatera.
Jag har inte varit här inne på några månader, är i slutet av utbildnignen nu och hålelr på att läsa just svensk kylnorm.... Byråkraternas bibel.....
SKall se om jag kan leta upp det och citera texten, man vÃ¥gar väl inte plÃ¥ta av den, för dÃ¥ hamnar man väl  i buren för copyrightbrott.
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!