Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT optima 700 samt Combicompact- hög pressostat - behöver jag en cirkpump till?  (läst 5391 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ltzen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Har inhandlat en beg IVT optima 700 med tillhörande IVT Combicompact. Skall driva varmvattenproduktino och 4 golvslingor om totalt 80 m2 i en halvdåligt isolerad skånelänga i sten.

Har kopplat in paketet och dragit 22mm cu-rör både mellan enheterna och från combicompact till fördelningsrören mot golvvärmen. Har avluftare på samtliga rör i dess högsta position.

Problembild:
Pumpen lägger av med meddelande Hög Pressostat efter några minuters - 15 minuters gång, jag misstänker att det är så snart den ska värma golvvärmen och shunten slår om från varmvatten. Jag är dock inte säker på att det är just i detta ögonblick.

Har luftat, luftat och åter luftat :) tömt filter vid VP. Sitter nu och funderar på olika alternativ kring vad som kan hjälpa problemet.

 - Bör jag ha en extra cirkulationspump till att driva pÃ¥ golvvärmeflödet än den som sitter i combicompacten? Det är bara 80m2 golvvärmeslingor (20mm.).

 - fördelningsrören till golvvärmen är hemmabyggda i R15 gjujärnsrör - jag misstänker att det är en flaskhals i flödet, skulle det räcka för att skapa hög pressostat?

 - Kan jag mäta nÃ¥gon del av elektroniken för att bli klokare pÃ¥ detta? Enheten är frÃ¥n 2001 sÃ¥ har en ganska trivial panel.
« Senast ändrad: 11 augusti 2010, 10:50:59 av ltzen »

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Du kan altid laborera med hastigheten på cirkulationspumparna för att se om dina problem minskar

prova att sänka cirkulations pumpen ett hack
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad ltzen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Ah - sänka cikulationspumpen. Jag höjde den till max här om dagen från min. Men Har iofs bytt ut till större dimension på vissa rör under tiden. .Ska prova sänka hastigheten!


Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Om högtrycks pressostaten löser betyder det att den värme som skapas i värmepumpen inte kan ledas bort (ledas in till huset).
Detta kan bero på antingen för högt flöde på CP så det kommer för varmt vatten tillbaka till värmepumpen från huset eller för lågt flöde så det vattnet som skall värmas inte klara att ta med sig allt som värmepumpen producerar.
Därför kan du behöva laborera med hastigheten på CP även senare när det blir kallt.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad ltzen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Mycket bra input!
Jag provar detta under kvällen!


Har funderat lite o känt på rören från pumpen när den är igång. "OUT" markeringen på combicompact är varmt medans "IN" är kallare. Känns lite märkligt kan jag tycka då IN till innedelen borde vara det varma.

Rören är kopplade så att OUT från combicompact går till IN på värmepumpen och vise versa.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Har funderat lite o känt på rören från pumpen när den är igång. "OUT" markeringen på combicompact är varmt medans "IN" är kallare. Känns lite märkligt kan jag tycka då IN till innedelen borde vara det varma.

Rören är kopplade så att OUT från combicompact går till IN på värmepumpen och vise versa.

Detta är helt rätt
IN skall vara kall och OUT skall vara varm
Det beror på att man skall se det från värmepumpen (Du ser det som IN och OUT ur huset)
Alltså IN i värme pumpen skall var kall och OUT från värmepumpen skall vara varm eftersom det är värmepumpen som producerar värmen
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad ltzen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Aha..  jag tänkte mig IN = In i respektive enhet.  DÃ¥ är nog rören felkopplade och är troligen problemet. Dvs jag har kopplat IN-röret pÃ¥ ena enheten till OUT-röret pÃ¥ andra.

 - Dvs röret märkt IN pÃ¥ combicompact (innedelen) ska vara kopplat till IN pÃ¥ värmepumpen utomhus?


Utloggad ltzen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Läste tråden igen - tror det borde vara rätt som det är kopplat nu då :)

Värmempumpen IN = Combicompact OUT
Värmepumpen OUT = Combicompact IN

:)

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Vilken ledning som är in och ut ur CombiCompacten ser du lättast i installationsmanualen
http://doc.ivt.se/download.asp?fn=Manual_CombiCompact_sv.pdf

Under anslutningar sidan 9
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad ltzen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Nuu så. Rören var felkopplade. Oklart huruvida någon flyttat på klisterlapparna - de stämde iaf inte på enheten. När tillverkaren bemödat sig att sätta röd och blå text för att symbolisera varm och kalla anslutningar så fick jag för mig att det stämde. Det var lätt att byta vid flexkopplingarna denna gången iaf.

Imponerande att den kunde värma upp varmvatten med flöde åt "fel håll" dvs åt det hållet avfrostningen går.

Tack för hjälpen!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!