Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Element frÃ¥ga?  (läst 4985 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 24:an

  • StrÃ¥trövare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Element fråga?
« skrivet: 03 oktober 2007, 22:12:23 »
Nu har pumpen varit i gång ett år,Och det har funkat kanon bra.Jämn å fin värme hela året 22gr (Rg10).Har klarat av -17 utan ts och det var inga som helst problem med det.Klarar nog nåra minus till.Poolen har varit uppvärmd till 32gr i somras och det var inte hellre några problem.MEN jag råkade känna på elementen i dag, varma å goa upptill.Men svala nertill.Ska det vara så???? :o.vbf- vbr diff ca:7gr.(cirkpump på läge 2) Stora 30 tals element med ingen möjlighet att strypa.Och ingen luft hellre för den delen.Har aldrig tänkt på att känna efter på elementen innan, för att det har ju varit varmt i huset.Men som sagt SKA det vara så??

M.v.h

Nibe 1230-10 170m borra. konventerade från olja till ved. Från ved till flis.Från flis till pellets.Slutligen
till vp.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Element fråga?
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2007, 00:24:42 »
Kan vara så att värmepumpen just värmt tappvarmvatten, efter en sådan "körning" växlar ventilen över till radiatorsystemet igen och några liter varmt vatten söker sig ut till radiatorerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 24:an

  • StrÃ¥trövare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Element fråga?
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2007, 07:54:20 »
Nej jag menar att.Ska elementen vara varma upptill å svala nertill när det producerar värme i huset.Pumpen hade gått ca:20 min.
Nibe 1230-10 170m borra. konventerade från olja till ved. Från ved till flis.Från flis till pellets.Slutligen
till vp.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Element fråga?
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2007, 08:03:42 »
Optimalt är om du har ca 6-8 grader skillnad på fram och returledning till värmepumpen, det är även bra om du har den tempskillnaden över varje enskild radiator och beroende på framledningstemp kan en sådan tempskillnad upplevas som om de är varma upptill och kalla nedtill, för att veta exakt krävs att du mäter temperaturen på de enskilda radiatorerna och justerar grundflödet om tempdiffen skiljer mycket mellan olika radiatorer.

För mätning kan du använda denna typ av mätare: http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=24&products_id=50
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 24:an

  • StrÃ¥trövare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Element fråga?
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2007, 08:37:27 »
Ok Tack.Problemet är att jag inte kan justera något på elementen.Men det funkar ju ändå.
Nibe 1230-10 170m borra. konventerade från olja till ved. Från ved till flis.Från flis till pellets.Slutligen
till vp.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Element fråga?
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2007, 14:58:53 »
Nej jag menar att.Ska elementen vara varma upptill å svala nertill när det producerar värme i huset.Pumpen hade gått ca:20 min.

Jepp det ska det, kolla runt så att alla radiatorer är svala nertill, ingen radiator ska vara jämnvarm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tompa6

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Element fråga?
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2007, 19:28:19 »
Nej jag menar att.Ska elementen vara varma upptill å svala nertill när det producerar värme i huset.Pumpen hade gått ca:20 min.

Jepp det ska det, kolla runt så att alla radiatorer är svala nertill, ingen radiator ska vara jämnvarm.

Allvarligt, ska radiatorerna vara kalla nertill..? Vissa av mina är kalla och vissa är mer ljumna nertill..Jag trodde att det var dom ljumna som var rätt! Dom måste väl ge mera värme?
Tegelhus 124+124 byggd 1964. Rätt dålig isolering antar jag..=)Nibe 1215-7 blev installerad i December 2006. Förbrukning med elpanna: Ca 35000 inkl hushållsel. Nybliven förbrukning:? Men just nu 65 kwh/dag i genomsnitt

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Element fråga?
« Svar #7 skrivet: 05 oktober 2007, 02:39:08 »
Hej

Ja om temperaturen nertill är nere i samma temperatur som omgivningen så kommer den ytan av radiatorn inte att tillföra rummet värme.

Men det beror också på om rummets temperatur behöver ökas för annars kan det ju bero på att ingående temperatur till radiatorn sänkts av systemet som reglerar temperaturen.

MVH
Messer

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Element fråga?
« Svar #8 skrivet: 05 oktober 2007, 09:12:08 »
Nej jag menar att.Ska elementen vara varma upptill å svala nertill när det producerar värme i huset.Pumpen hade gått ca:20 min.

Jepp det ska det, kolla runt så att alla radiatorer är svala nertill, ingen radiator ska vara jämnvarm.

Allvarligt, ska radiatorerna vara kalla nertill..? Vissa av mina är kalla och vissa är mer ljumna nertill..Jag trodde att det var dom ljumna som var rätt! Dom måste väl ge mera värme?

Det ska vara ett temperaturfall över radiatorerna pÃ¥ ca 7 ºC med VP (R407C), är det mer sÃ¥ ger radiatorn mindre värme till rummet och är det mindre temperaturfall kortsluter radiatorn sÃ¥ att övriga radiatorer fÃ¥r mindre flöde. Lyckas man balansera flödet över alla radiatorer sÃ¥ bör dÃ¥ diff VB över VP:n bli ca 7 ºC.  --/

Sen kan det vara så att man vill ha lite svalare i något rum eller att dimensioneringen av radiatorerna inte är riktigt korrekt, då få man justera flödena efter detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad StefanJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Element fråga?
« Svar #9 skrivet: 25 oktober 2007, 22:26:05 »
Verkligen intressant detta. Jag har alltid trott att hela radiatorytan ska vara jämnvarm, och har därmed trott att luft i systemet har varit boven då det allt som oftast är så att övre halvan av radiatorn är varm, medans nedre känns kall i jämförelse. Men det är alltså så det ska vara?
Värmepump: Nibe Fighter 1110-8,5. Installerad november 2000.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Element fråga?
« Svar #10 skrivet: 26 oktober 2007, 10:54:52 »
Verkligen intressant detta. Jag har alltid trott att hela radiatorytan ska vara jämnvarm, och har därmed trott att luft i systemet har varit boven då det allt som oftast är så att övre halvan av radiatorn är varm, medans nedre känns kall i jämförelse. Men det är alltså så det ska vara?

Om du har (mycket) luft i radiatorn blir överkanten kall.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!