Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 07 februari 2012, 23:33:38 »

Det var underförstått  ::)
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 07 februari 2012, 23:30:29 »

Jamen höja kurvan var det ju inte tal om och det vill man ju inte i detta läge när returen redan är hög.  Detbvar ju jag som skrev att man skulle få höja kurvan, eller?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 07 februari 2012, 23:15:06 »

Jo, men har du, t ex, framledning 55 grader och retur 50 och sänker flödet och höjer kurvan lite så får du kanske framledning 58 grader och retur 47. Då har du ju samma medeltemp på radiatorn, men kallare retur så att kompressorn inte stannar.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 07 februari 2012, 19:15:26 »

Luften hinner sällan upp i samma temperatur som framledningen så en högre deltaT (luft/radiator) påverkas förvisso.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 februari 2012, 18:42:49 »

Fast är inte det lite kontraproduktivt?   :dt: över radiatorerna kommer öka och värmeavgivningen från dem minska och om han nu ligger på rätt kurva så kommer han få öka kurvan för att kompensera och då har han ju inte vunnit något.  Behöver han inte öka så betyder det ju att han kör ut onödiget varmt vatten redan nu och alltså kunde sänka kurvan något och då är ju det andra problemet löst automatiskt.

Nja, värmeavgivningen är en funktion av radiatorns medeltemp upp till en tempdiff på ca 5 ºC, lägre tempdiff än så ökar inte värmeavgivningen vid samma framledningstemp. Detta beror på att en radiator funkar i princip som en motströms värmeväxlare, luften stiger utmed radiatorn och värms under passagen medan vattnet sjunker och kyls på vägen. Så även om tempdiffen ökar så behövs inte kurvan ökas lika mycket i motsvarande grad.
Skrivet av: gunnarb
« skrivet: 07 februari 2012, 12:48:36 »

När det blir så här låga utomhustemperaturer som vi har haft den senaste tiden så tror jag att många värmepumpsanläggningar avslöjar att man har ett underdimensionerat radiatorsystem. Om man upptäcker att börvärdet för framledningstemperaturen hamnar väsentligt över 50 grader är det nog dags att se över om man inte ska installera några fler radiatorer. Annars kommer värmepumpen inte kunna hålla en dräglig inomhustemperatur eller även om den lyckas med detta så får man ett onödigt lågt COP-värde.
När jag för 10 år sedan bytte ut min oljepanna mot en Nibe 1110, 10 KW så fanns det totalt 12 st radiatorer installerade i huset och för att klara en utomhustemperatur på -30 grader så behövdes en framledningstemperatur på c:a 70 grader. Jag satte dit ytterligare 8 element på lämpliga ställen och fick på detta sätt ner framledningstemperaturen för att klara - 30 grader till c:a 50 grader och vid normala temperaturer i stockhomsområdet ligger jag alltid under 45 graders framledningstemperatur.
Det verkar som om flera installationsfirmor sticker huvudet i sanden och struntar i detta när de offererar en konvertering till berg-eller jordvärme, kanske för att det kostar ytterligare några tiotusen kronor.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 februari 2012, 11:46:22 »

Man skall inte tänka att huset kyler vattnet, man skall tänka att kompressor och elpatron värmer vattnet.
Om flödet över kompressor och elpatron är oförändrat blir deltaT alltid densamma, det som händer om huset kyls ut är att systemtemperaturen sjunker.
Den sjunker lanke även en aning även om man håller värmen i huset, p.g.a. kylan från väggarna som avleder lite mer värme, och ett ökat kallras, men det är mer eller mindre försumbart.
I mitt hus som har samma flöde året runt skiljer sig max systemtemp kanske 1-2 grader beroende på utetemp.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 07 februari 2012, 11:04:44 »

Men ändras inte delta över radiatorkretsen när det blir kallare ute och huset kyls fortare?

Eller måste innetempen sjunka för att returen skall kylas ner?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 februari 2012, 10:56:04 »

Trycket är en kombination av retur och framledningstemp, och med värmepumpen i läge (A) så går den enbart på driftspressostaten, vilket gör att den bara löser på tryck, inte temperatur.
Tvingar man upp framledningstempen med hjälp av elpatron måste man strypa så mycket på flödet att det knappt blir varmare i huset ändå.
Ex.

Pumpen löser normalt på 55/48°C

Vi tvingar upp värmen med elpatron 10 grader och får en systemtemp på 65/58, vi måste då strypa flödet så mycket att vb-r blir 48 grader igen, vilket i sin tur innebär att vb-f efter elpatron sticker iväg ytterligare och vi får en systemtemp på 75/48.

Med så hårt strypt flöde får man troligen inte ett system med bra flödesbalans, och dessutom kommer kompressorn att höja tempen betydligt mer med det nya lägre flödet, kanske till ca 65°C - vilket gör att den ändå löser på driftspressostaten.
Detta gör att vi måste sänka flödet YTTERLIGARE för att det skall kunna fungera med eltillskott, och får kanske en systemtemp innan vi har temperaturerna i sådan balans att kompressorn inte släcks som ligger i intervallet 85/38 och med ett så litet flöde att radiatorsystemet inte fungerar bra utan gedigna insatser.

Dessa extrema omjusteringar gör dessutom värmepumpen ineffektiv, och bör omedelbart när det blir varmare ute återställas.

Min bedömning är att det är mycket lindrigare att stänga av elpatron, öppna alla termostater fullt, och OM det behövs (vilket inte är så vanligt) komplettera med direktverkande el direkt i lokalerna. 
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 07 februari 2012, 10:31:05 »

Låt oss anta att din kompressor utan hjälp av elpatron lyckas höja temperaturen på vb-f till 50°C.
När elpatron går in för att stötta så stiger temperaturen på vb-f till kanske 60 grader, och driftspressostaten släcker kompressorn för att skydda den mot för höga tryck.

Men driftspressostaten bryr väl sig inte om att en elpatron höjer tempen 10 ºC till EFTER kompressorn?
Kompressorn levererar väl fortfarande bara 50 ºC?

Problemet blir väl att om radiatorkretsen inte sänker dessa 60 ºC så blir det för hög retur?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 februari 2012, 07:33:40 »

Du har råkat ut för det så kallade "Elpannesyndromet", - d.v.s. att din värmepumps reglerdatoir begär en framledningstemp som är högre än vad din kompressor klarar av att leverera utan att den löser ut på driftspressostaten.

Du har ett börvärde på 55 grader eller mer, och kompressorn klarar troligen inte av att göra så varmt vatten utan hjälp av elpatron.
Låt oss anta att din kompressor utan hjälp av elpatron lyckas höja temperaturen på vb-f till 50°C.
När elpatron går in för att stötta så stiger temperaturen på vb-f till kanske 60 grader, och driftspressostaten släcker kompressorn för att skydda den mot för höga tryck.
Då kompressorn stannar fortsätter ditt gradminutunderskott att stiga, och elpatron steg två hoppar in, din värmepump går nu med 6 kW eltillskott, och kompressorn kommer bara att starta under korta stunder, för att åter stoppas av driftspressostaten.

I lägen som detta är det av största vikt att du får kompressorn att gå 100% av tiden!
Det kostar ju typ över 150 kr/dygn extra om du värmer med elpatron istället för med kompressorn!

Om möjligt skall du försöka trimma in radiatorsystemet så att det kan värma huset med en lägre framledningstemp än vad du i dagsläget gör (du måste sänka kurvan)

1. Stäng av eltillskottet
2. Öppna alla termostater för fullt. (kör så till imorgon, eller i vart fall minst till ikväll)
3. OM möjligt, kontrollera att difftempen över varje enskild radiator är ca 5-10 grader, om det är mer eller mindre - försök justera grundflödet över dessa radiatorer så att du hamnar i rätt intervall)
4. Blir det för varmt inne kan du sänka kurvan i reglerdatorn
5. Blir det inte varmare inne så behövs eltillskott, eller så kanske du kan strypa/sänka tempen i vissa rum, för att få mer effekt till rum som kräver högre temp?
6. OM du behöver eltillskott, kontrollera om din värmepump klarar att gå med 3 kW elpatron utan att temperaturen/trycket blir så högt att driftspressostaten löser ut.
Skulle det fungera med 3 kW eltillskott utan att driftspressostaten löser ut kompressorn så kan du koppla om elpatron för att ge max 3 kW effekt (se manualen)
7. Om det inte fungerar ens med bara 3 kW elpatroneffekt så rekommenderar jag att du tillför eltillskottet via cupevärmare, värmefläkt eller elektrisk fläktradiator direkt i de rum som är kallast/behöver mest stöttning.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 07 februari 2012, 06:58:21 »

Men kan du sänka värmebärar-CP ett snäpp så kommer returtemp att sjunka vid samma framledningstemp och den klarar ytterligare nån grad högre på framledningen innan VP:n blir en elpanna.
Fast är inte det lite kontraproduktivt?   :dt: över radiatorerna kommer öka och värmeavgivningen från dem minska och om han nu ligger på rätt kurva så kommer han få öka kurvan för att kompensera och då har han ju inte vunnit något.  Behöver han inte öka så betyder det ju att han kör ut onödiget varmt vatten redan nu och alltså kunde sänka kurvan något och då är ju det andra problemet löst automatiskt.
Skrivet av: hissing
« skrivet: 06 februari 2012, 22:33:54 »

Ok !
Inte direkt mycket tankeverksamhet här för tillfället .Tack!
Det var jag precis och gjorde för en stund sedan.
Den var ställd på högsta har aldrig ändrat den ,
den blev mycket tystare nu CP:n huvuddunk
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 06 februari 2012, 22:24:25 »

CP= cirkulationspump, välj en lägre hastighet så ökar tempdiffen på värmebäraren.
Skrivet av: hissing
« skrivet: 06 februari 2012, 22:13:00 »

Hej!
Tack för hjälp
sänka värmebärar CP hur gör man det ?
Är det lägre kurva eller kan jag sänka med ratten.
Huset är dåligt isolerat vilket ska fixas till sommaren så därav höga värden på VB!
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 februari 2012, 21:34:54 »

Om börvärdet ligger så högt som 55-56 ºC så blir returen uppåt 50 ºC och då bryter den på driftpressostaten om det står (A) efter returvärdet, så om man gör som bopakoster så kommer du klara uppåt 58 ºC på VB-fram innan VP:n blir en elpanna.

Men kan du sänka värmebärar-CP ett snäpp så kommer returtemp att sjunka vid samma framledningstemp och den klarar ytterligare nån grad högre på framledningen innan VP:n blir en elpanna.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 06 februari 2012, 17:04:07 »

A betyder automatisk indirekt kontroll av returtemperaturen via driftpressostaten. Kan ändras till ett värde 40-55 ºC på min Nibe 1225-8. Jag har 53 ºC inställt
Skrivet av: hissing
« skrivet: 06 februari 2012, 16:48:09 »

När jag kom hem från jobbet hade kompressorn stannat igen och elpatron var inkopplad .
Jag stängde av den och startade igen då går kompressorn utan el
Vad betyder värdet (A) inom parentes på VB -r ?
Den har nu gått 20 minuter och då är värdena

VB fram 50(55)
VB-r      45(A)
VV start 45(43)
KB-f  plus 2 grader
KB-r minus 1 grad
grad min -130
VB diff VP 13 grader
tacksam om någon har  förslag på vad som kan strula
Ska jag sänka hastigheten på cirk pumpen?


Skrivet av: hissing
« skrivet: 06 februari 2012, 12:09:04 »

Är det nåt som ser konstigt ut med dessa värden??

Mina värden är :


VB-fram  47(56)
varmvatten 47
ute -12
VB-r-42 (A)
vv start 47 (43)
KB-f´- plus 1 grad
KB-r- minus 2 grader
Kurva 11
grad min -159
VB diff VP 13
Diff Vp TS 3
VP intervall 20m
Skrivet av: hissing
« skrivet: 06 februari 2012, 11:48:17 »

Såg att värdet på inomhusgivaren stod på 23.5 (30) alltså att den vill ha 30 grader det räckte att pilla till på
givaren så gick den ned till 22.5 inom parentes igen !
Men detta hände även förra vintern så nu kopplade jag ur den och får avvakta o se om det med hög retur återkommer
Låter pumpen gå med utegivaren nu .
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 06 februari 2012, 11:03:16 »

Skriv er alla temperaturer när kompressorn har gått en stund för husvärme så blir det lättare att komma med bra tips...
Skrivet av: hissing
« skrivet: 06 februari 2012, 10:36:12 »

Hej!
Min Nibe 1210 Varnar Hög RETUR och går över på Elpatron.
Inte så kul med de här utetemperaturerna
Jag har rengjort smutsfiltret (var inte speciellt smutsigt)
Men problemet kvarstår stänger jag av pumpen går den normalt några timmar till ett dygn !
sen går den över på Elpatron
Någon som har några ideer har sett att det kan vara växelventilen ??

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!