Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjelp, Motorvärn kompressor alarm  (läst 2695 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rover

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsnes/Norge
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hjelp, Motorvärn kompressor alarm
« skrivet: 30 oktober 2006, 08:37:44 »
Hei
Jag har ecoair 107 (203v i Norge). I morges var det kaldt (18 grader) når jag vaknade, och motorvern (=motorskydd?) står som varning med rød blinkande diode på EcoEl. När jag resetter skjer det ingenting. :-\. Jag kan tvångskjøre med manuell-menyen, men det er vel ikke rett :,v(.Den ellers så gode manualen til CTC sier kun at. Finn årsaken og reset. Hva er årsaken? Jag har inte endrat noe annet en husets varmekurve (57 ved -15, av +20 grader).

Jag prøver forumet innan jag ringer service.

mvh
Einar
 
CTC V2 EcoEl og EcoAir 107, souterrenghus 1972, norsk standard isolering 100mm.., ca 280 kvm på to plan, beliggenhet 300 km nord for Polarsirkelen på kysten. Før VP; 10000 kWh inkl. alt og 3 kbm olje, med VP; 22000 kWh inkl. alt

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Hjelp, Motorvärn kompressor alarm
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2006, 09:13:35 »
Vad är yttertemperaturen just nu?

Utloggad Rover

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsnes/Norge
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjelp, Motorvärn kompressor alarm
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2006, 09:19:54 »
Yttertemperaturen er +2 grader, har vært ned i -2 i løpet av natten. Temperaturen har pendlet mellom +2 og -4 siste uken.

mvh
Einar
CTC V2 EcoEl og EcoAir 107, souterrenghus 1972, norsk standard isolering 100mm.., ca 280 kvm på to plan, beliggenhet 300 km nord for Polarsirkelen på kysten. Før VP; 10000 kWh inkl. alt og 3 kbm olje, med VP; 22000 kWh inkl. alt

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Hjelp, Motorvärn kompressor alarm
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2006, 10:48:49 »
Är den 3fas? Har du ett fasfel eller fasbortfall i huset?

Utloggad Rover

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsnes/Norge
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjelp, Motorvärn kompressor alarm
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2006, 11:42:58 »
Hei Harken
Ja det er 3fas, dog 230v i Norge, jag sjekket sikringene (prop?) og alle så greit ut i morges, jag skal en tur hjem etter lunsj og sjekke en gång til for sikkerhetsskyld. Det merkelige er at når jeg går på manuell og tvangskjører så starter kompressoren opp og fläkten også.

(Et spørsmål utenom; skrive på norsk eller svensknorsk som over Sc:,h)

mvh
Einar
CTC V2 EcoEl og EcoAir 107, souterrenghus 1972, norsk standard isolering 100mm.., ca 280 kvm på to plan, beliggenhet 300 km nord for Polarsirkelen på kysten. Før VP; 10000 kWh inkl. alt og 3 kbm olje, med VP; 22000 kWh inkl. alt

Utloggad Rover

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsnes/Norge
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjelp, Motorvärn kompressor alarm
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2006, 12:08:07 »
Hei, da forsetter jeg tråden fra i går *vinkar*.
Etter noe fundering och  b00k fant jeg frem til motorskydd bak manöverpanelen. Den var løst ut - resatte och startfördröjning komressor kom opp  :) och inga lysande rød diod. Jeg fulgte med pÃ¥ diagnos temperatur hetgas, den gikk hurtig opp til 62 - 63ºC, sneglet seg opp til 72 - 73ºC, och larmtext kom pÃ¥ nytt. Utetemp var ca 0 ºC huvuddunk.

Den norske versjonen av EcoAir/-El er trefas 230V - V2 med de svarte temostatrattet på utsiden. Satt i drift 12 september i år....

I natt var selvklart den kaldeste natten i høst med -7 ºC, elkolbene holdt heldigvis huset godt och varmt. Jeg la merke til at nedre elkolbe på maks 4,7 kW holder kjelen varmere ved minusgarder enn det 107 gjør ved plussgrader - noen sammenheng? ???

Servicemann er bestilt - jeg venter i spenning på fortsettelsen.

mvh
Einar
CTC V2 EcoEl og EcoAir 107, souterrenghus 1972, norsk standard isolering 100mm.., ca 280 kvm på to plan, beliggenhet 300 km nord for Polarsirkelen på kysten. Før VP; 10000 kWh inkl. alt og 3 kbm olje, med VP; 22000 kWh inkl. alt

Utloggad Rover

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsnes/Norge
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjelp, Motorvärn kompressor alarm
« Svar #6 skrivet: 31 oktober 2006, 15:19:53 »
Jeg fortsetter delvis monologen Thumbsup.

Problemet er løst, servicemann kontaktet CTC-Norge och fikk tips om Ã¥ stramme til elkoblingene, jag hittade ingen som var løse :'(, før jeg skulle resette motorskyddet fiR:, en av de svÃ¥rt plasserade hvita ledningene til motorvernet var løs :o. Strammade til och  ;D *roflmao*.

Problemet løst.

mvh
Einar
CTC V2 EcoEl og EcoAir 107, souterrenghus 1972, norsk standard isolering 100mm.., ca 280 kvm på to plan, beliggenhet 300 km nord for Polarsirkelen på kysten. Før VP; 10000 kWh inkl. alt og 3 kbm olje, med VP; 22000 kWh inkl. alt

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Hjelp, Motorvärn kompressor alarm
« Svar #7 skrivet: 31 oktober 2006, 16:21:49 »
Då var det alltså ett fasfel, ändå. Var glad att du slapp brand.

Lycka till!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!