Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vatten värmepump till elpanna eller elpatron?  (läst 3456 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad veronicae

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Luft/vatten värmepump till elpanna eller elpatron?
« skrivet: 03 februari 2005, 14:44:45 »
Undrar vad som är bäst. Vissa leverantörer erbjuder värmepump luft/vatten + elpanna och vissa andra värmepump luft/vatten + varmvattenberedare m. elpatron?

NÃ¥gon som vet? och vill ge mig lite tips?

TACK Veronica
1 plansvilla 117 kvm + källare 117kvm, byggt 1971.
L/V Sanyo Co2 installerad april 2005.

admin

  • Gäst
admin
SV: Luft/vatten värmepump till elpanna eller elpatron?
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2005, 14:48:46 »
Priset för att ta bort oljepannan ligger väl ungefär där. (hann se ditt första inlägg ;))

Om du skall köpa lösa delar och montera själv så säljer de billigt på rinkaby rör och värmepump.biz, prisexempel hos vp.biz:

Nibe 2110-6/8 kW + VVM240 elpanna hamnar på 61800-64000 beroende på om du väljer 6 eller 8 kW maskinen.

Räkna med att det tillkommer några tusen för installationen även om en kompis kröker åt er.

Lite billigare blir det om ni köper VP+ acktank istället, men regleringen kan bli lite knepigare att få till med ack.
Det tillkommer bl.a växelventil för vvbredning samt ev. extern styrenhet för tydligare och enklare justering av värmepumpen, så totalt sett blir det ingen större skillnad.

Totalt sett borde det alltså bli ca 25-45 000 billigare att göra det själv...

Utloggad veronicae

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Luft/vatten värmepump till elpanna eller elpatron?
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2005, 15:20:41 »
TACK för svaret!
Så det är mer lättstyrt med elpanna menar du då? Anskaffningskostnaderna är ju likvärdiga, men hur
är dirftskostnaden i långa loppet på de 2 olika lösningarna?

TACK igen Veronica
1 plansvilla 117 kvm + källare 117kvm, byggt 1971.
L/V Sanyo Co2 installerad april 2005.

admin

  • Gäst
admin
SV: Luft/vatten värmepump till elpanna eller elpatron?
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2005, 15:42:20 »
Jag kan inte påstå att jag vet med säkerhet vad som är enklare eller bättre.
De olika tillverkarnas elpannor är dock konstruerade för att fungera ihop med deras egna luftvärmepumar, så det borde fungera bättre.
För mig som är styr/reglertekniker skulle nog en anläggning med acktank attrahera mera, då den har större flexibilitet, t.ex. kan man köpa euronoms exotank, förberedd för solfångare eller annat externt tillskott. Vilket skulle kunna ge ytterligare besparing, men med fler möjligheter följer även fler inställningsmöjligheter och anslutningsalternativ = krångligare.

Som jag ser det... Enkelt med god funktion = Elpanna + VP
Lite krånligare, men med större flexibilitet= Acktank + VP
(om man inte köper t.ex. Nibes VPA + elpatron + smo 10, då blir ju acken i princip som en elpanna, bara krånligare att montera).
Exotanken från euronom erbjuder större flexibilitet men betingar även ett högre pris, ca 20000 kr har jag för mig att den kostar.

PS. Om ni har plats för att lägga ned ytjordvärme tycker jag att ni skall satsa på det istället, köp pumpen billigt, lej en grävmaskinist som kommer och gräver ned slangen. Blir inte mycket dyrare, men sparar mer - en sån pump har högre värmefaktor och kräver mycket mindre eltillskott än en luft/vatten-VP. DS.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!