Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: storlek 105 eller 107,109  (läst 1768 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad turborolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TYRESÖ
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken pÃ¥ fastighets optimering
storlek 105 eller 107,109
« skrivet: 19 april 2009, 22:40:48 »
Hallå
Har köpt nytt hus 120kvm med öppen planlösning samt 5m takhöjd i v-rum, nu sitter det en ES Combi rot (Parca Norrhammar)
som är förberedd med två ansl lika eco el jippi säger jag bara att docka en ecoair så är biffen klar, tänkte även trycka upp en fläktkonv för att sprida värmen i den stora volymen.
Frågan är hur stor vp? jag har ju n 105 nu men den är liite tunn tycker jag vi använder rätt mkt vv eller kanske en 109?? den borde klara behovet under största delen av året.maskinen skall gå på styren i vp ej ecologic finns väll inget som försvarar det 10000kr, ter för lång tid att tjäna in??!
Huset ligger i Sthlm.
Ni kan kolla ritningen så ser ni att det inte finns dörrar mot kök,sov etc.
Mvh
Rolle
Nu ny villa 1,5 plan 120kvm kommer bli blivande VP projekt
Har inst LLVP Panasonic HKE E12, och Ecoel V2 är på jakt efter en Ecoair 107 beggad eller annan luft vatten vp.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: storlek 105 eller 107,109
« Svar #1 skrivet: 20 april 2009, 10:07:28 »
Gratulerar...

Jag skulle satasa pÃ¥ en 107, och ta mellanskillnaden till 109 (+pengarna till fläktkonvektorn) och  köpa en LL inverter som komplement. Lilla Toshiban borde du fÃ¥ för 10.000kr med ROT avdrag.

Utan avancerat styre kommer du ju mest att köra fast kondensering med Ecoair 107.(säg COP 2 dvs 0.6 kr/kWh). Den värme du producerar med LL kommer bara att kosta cirka 0.4kr/kWh (COP 3), dessutom kan Toshiban producera hyfsat med värme även mellan -10 ºC till -20 ºC då Ecoair i praktiken ger upp.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad turborolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TYRESÖ
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken pÃ¥ fastighets optimering
SV: storlek 105 eller 107,109
« Svar #2 skrivet: 20 april 2009, 18:09:49 »
Bra tankegångar lite som jag har i dag faktiskt..
Vilken thosiba talar vi om?
Nu ny villa 1,5 plan 120kvm kommer bli blivande VP projekt
Har inst LLVP Panasonic HKE E12, och Ecoel V2 är på jakt efter en Ecoair 107 beggad eller annan luft vatten vp.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: storlek 105 eller 107,109
« Svar #3 skrivet: 20 april 2009, 22:07:32 »
Du får ju kylning...

oxå varma sommardagar. Rekommendera en modellbeteckning av minsta Toshiban törs jag inte göra. Anropa Raffen istället, han har stenkoll på senaste modellerna!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!