Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Online  (läst 10984 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsvtr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Online
« skrivet: 18 januari 2013, 13:58:01 »
Hejsan jag har en Termia Diplomat duo 8, med Thermia Online ,instalerad för 6 månader sedan (första vintern) vad finns det för möjligheter att få värderna på trender? (på datorn) som det är nu får jag bara värden i realtid

Utloggad musicman1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Online
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2014, 06:34:19 »
Har någon funderat på varför man inte får inomhusteperaturens kurva synlig i grafen? Är det någon som frågat Thermia? Skulle det inte vara väsentligt att kunna kolla historiken på den då man skall ställa in kurvan?
Då jag frågade i Finland fick jag svaret: Det är antagligen någon ingenjör som tyckt att den inte behövs..
Då jag skickat förfrågan till Sverige så lyser svaret med sin frånvaro.. Ingen vidare kundbetjäning.. dontknow

Utloggad Diplomatisk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Online
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2014, 10:42:33 »
Hejsan jag har en Termia Diplomat duo 8, med Thermia Online ,instalerad för 6 månader sedan (första vintern) vad finns det för möjligheter att få värderna på trender? (på datorn) som det är nu får jag bara värden i realtid

Vad är det för värden du är ute efter? Du hittar de flesta värdena/temperaturerna under fliken som heter grafer (dock inte innetemperaturen som musicman1 påpekade och önskade).

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Online
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2014, 10:56:35 »
Jag tycker att det finns väldigt mycket för Thermia att göra när det gäller Online. Det är otroligt segt, gränssnittet känns ålderdomligt, det saknas mycket funktioner och val och för mig är det väldigt instabilt. Just nu ritas t ex inte "Framledning bör"- och "Ute"-graferna ut hos mig.

Jag har haft Online i knappt en vecka och börjar redan ångra att vi betalade 5500 kr för det... :-\
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Online
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2014, 14:13:33 »
Betalar man någon månadsavgift för Online (utöver hårdvaran)?
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Online
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2014, 20:17:41 »
Nope, inte längre, nu går det via hemmanätverket så det kostar ingenting. Tidigare gick det ju via GSM-nätet och då kostade det mobiltrafik.

Hur Thermia hanterar kunder som har all hårdvara när de köpt Link och sedan vill registrera sig för Online skulle ju vara lite intressant att veta! Vi har ju konstaterat att hårdvaran är identisk för Online och Link så du Hjopek borde ju kunna köra Online lika väl som jag.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Online
« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2014, 16:03:43 »
Är det någon mer än jag som ofta har problem med att valen för att visa "Ute" och "Framledning bör" i graferna är borta? Dessutom har jag stora problem med att DCM ideligen tappar kontakten med Internet och måste startas om, någon annan som upplever samma sak?

Vad ska man ha Online till om det inte visar det man är intresserad av och om det mÃ¥ste startas om stup i kvarten...?  :(
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad musicman1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Online
« Svar #7 skrivet: 07 oktober 2014, 10:09:49 »
Är det någon mer än jag som ofta har problem med att valen för att visa "Ute" och "Framledning bör" i graferna är borta? Dessutom har jag stora problem med att DCM ideligen tappar kontakten med Internet och måste startas om, någon annan som upplever samma sak?

Vad ska man ha Online till om det inte visar det man är intresserad av och om det mÃ¥ste startas om stup i kvarten...?  :(
Jo. Problem här också. Ute temperaturen har inte funnits med i grafen sedan 5.10.
Det är nog sällsynt med hela kurvor då det gäller Thermia Online, i.a.f. för min del.

Det här fick jag som svar då jag kontaktade thermia.
"  Beror pÃ¥ att kurvan visar det första loggade värdet under den period man angett. AlltsÃ¥, om man frÃ¥gar efter detta dygns t.ex. utetemperatur och den första loggningen inte sker förrän klockan 03:00 sÃ¥ kommer det att vara    tomt fram till 03:00. Likadant om klockan är 16:00 pÃ¥ eftermiddagen och den sista loggningen är t.ex. klockan 13:00 (utetemperaturen har inte ändrats sedan dÃ¥). SÃ¥ kommer kurvan att sluta klockan 13:00"

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Online
« Svar #8 skrivet: 07 oktober 2014, 10:39:01 »
Det var ju osedvanligt fÃ¥nigt...varför loggar den inte hela tiden dÃ¥...? (OBS, retorisk frÃ¥ga!) Dessutom stämmer det inte just nu...i sÃ¥ fall skulle inte utetemperaturen ändrats sedan i söndags natt, alltsÃ¥ konstant utetemperatur i drygt ett dygn!  Sc:,h Skulle inte tro det...

Är det verkligen värt 5500 kr för detta...?! Jag börjar luta mer och mer åt att reklamera "Online"...jag hade sett fram emot att kunna följa pumpens arbete från datorn och därigenom lära mig mer om den men som det är nu blir jag ju mest besviken på att det inte fungerar... >:(

Det kanske finns en anledning till att inte så många skriver i den här tråden...de flesta har kanske valt bort Online på grund av dess brister...

Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Online
« Svar #9 skrivet: 07 oktober 2014, 15:16:33 »
Men du har ju kvar Linkfunktionen... ::)
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Thermia Online
« Svar #10 skrivet: 07 oktober 2014, 18:01:23 »
Jag valde bort online för att jag fick mer funktion på annat håll :) Hade fördelen att ha en kollega som har online och kunde dema den åt mig.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Online
« Svar #11 skrivet: 07 oktober 2014, 21:29:09 »
Men du har ju kvar Linkfunktionen... ::)

...som ju inte fungerar alls för mig... ???

Jag valde bort online för att jag fick mer funktion på annat håll :) Hade fördelen att ha en kollega som har online och kunde dema den åt mig.

Vad menar du med "pÃ¥ annat hÃ¥ll"?  Om jag kan fÃ¥ samma typ av övervakning och fjärrstyrning pÃ¥ nÃ¥got annat sätt en "Online" sÃ¥ tar jag mycket hellre det och lämnar tillbaka Online-grejerna!
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Thermia Online
« Svar #12 skrivet: 07 oktober 2014, 22:34:56 »
Paxman du har PM.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad ThermIQ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Driver ThermIQ
    • ThermIQ
SV: Thermia Online
« Svar #13 skrivet: 08 oktober 2014, 23:03:17 »
Alternativet som Tommy pratar om är Thermiq.net en lösning där du själv loggar dina värden och presenterar dem på webben mha en Raspberry pi och ett interface till värmepumpen. Då får du kontinuerlig loggning av alla data på minutbas och sammanställning på tim och dagsbas.

Se mer på www.thermiq.net

Mvh
/Anders
Svarar gärna på frågor runt ThermIQ.net, Loggning och styrning av din Thermia-värmepump över internet

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Online
« Svar #14 skrivet: 16 oktober 2014, 14:43:11 »
Min Online har inte fungerat alls sedan igår...ett mail till återförsäljaren håller på att formuleras för att häva köptet på denna skräpprodukt... >:(
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!