Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT panna go bananas  (läst 6401 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Simba83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline HT Plus C7
IVT panna go bananas
« skrivet: 19 augusti 2013, 21:17:32 »
Hej!
Vår IVT Greenline HT Plus C7 panna har helt plötsligt köra ut hetvatten på elementen.
Igår började den skicka ut rejält med varmvatten på elementen trots att det var 15grader ute, hamnade på 25 grader inne.
Skruvade ner tempen i pannan och hoppades allt var löst, men även nu idag/kväll är det 25grader.
Har nyligen gjort en fabriksåterställning och hoppas detta löser problemet.

Men passar på att fråga om tips här om det inte löser problemet.
Det som skiljer sig från sist den gick i våras (förutom varmvattnet) är att vi fått in ett tryckkärl istället för ett expansionskärl.
I övrigt skiljer inget, tycker inte detta skall ha något med saken att göra.
Ev kan det vara lite luft i systemet, "bubblar" från elementen, men ingen luft i radiatorerna vid avluftning men möjligt
att det skulle behövas mer tryck för att kunna pressa ur bubblorna.

Lägger upp foton på inställningar tillsammans med temperaturer på min dropbox som ni kan se på här:
https://www.dropbox.com/sh/uojap0yx9cdxu9p/FmeSVHOue5

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: IVT panna go bananas
« Svar #1 skrivet: 19 augusti 2013, 21:27:45 »
Låter som att du kan ha fel på växelventilen kan gå att motionera i gång om du söker i forumet hittar du säkert tips på hur man gör.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT panna go bananas
« Svar #2 skrivet: 19 augusti 2013, 22:16:00 »
Normalt är det växelventilen som krånglar när det beskrivna händer men jag reagerar på första bilden där inställt värde på varmvattentemperaturen är 51 grader men ärvärdet är 58,4 grader. Pumpen borde ha stannat när temperaturen gick över 53,5 grader även om växelventilen krånglar men kontrollera växelventilen först.

GT11 givaren har havererat. Troligen har den blivit fuktskadad men det påverkar inte det som har hänt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Simba83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline HT Plus C7
SV: IVT panna go bananas
« Svar #3 skrivet: 20 augusti 2013, 18:36:13 »
Låter som att du kan ha fel på växelventilen kan gå att motionera i gång om du söker i forumet hittar du säkert tips på hur man gör.
Har tyvärr inte hittat något bra tips ännu men det låter högst troligt att det är där problemet ligger.

Normalt är det växelventilen som krånglar när det beskrivna händer men jag reagerar på första bilden där inställt värde på varmvattentemperaturen är 51 grader men ärvärdet är 58,4 grader. Pumpen borde ha stannat när temperaturen gick över 53,5 grader även om växelventilen krånglar men kontrollera växelventilen först.

GT11 givaren har havererat. Troligen har den blivit fuktskadad men det påverkar inte det som har hänt.

Har manuellt kört ventilen fram och åter ett 20tal gånger nu och hoppas att det kan förbättra situationen för tillfället.
Var kan man köpa en ersättare till växelventilen?

Var sitter GT11 givaren och var kan man ev köpa en sådan, har tyvärr ingen auktoriserad ivt serviceman i närheten 15mil till närmaste men tycker att den borde vara relativt lätt för en elektriker/rörmockare att byta alt att man byter själv.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT panna go bananas
« Svar #4 skrivet: 20 augusti 2013, 19:05:32 »
En växelventil som har rekommenderats här heter LK 525, den kostar ca 1500 kr. Det kanske finns andra som är lika bra.

Prova att ringa IVT ang. givaren, det är ett vanligt fel.


5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Simba83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline HT Plus C7
SV: IVT panna go bananas
« Svar #5 skrivet: 20 augusti 2013, 19:34:04 »
En växelventil som har rekommenderats här heter LK 525, den kostar ca 1500 kr. Det kanske finns andra som är lika bra.

Prova att ringa IVT ang. givaren, det är ett vanligt fel.

Tackar ska kolla med dom om den är kompatibel så köper jag en sån, ev byter själv alt om röris får assistera lite har ett jobb hos dom redan.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT panna go bananas
« Svar #6 skrivet: 20 augusti 2013, 22:44:58 »
Här kostar en LK Armatur 1200 kr, en som jag själv har bytt.
Har sett någon annan som inte har varit dyrare men kommer inte ihåg.
http://home.koping.net/nila/webb/tillbehor/motorventilEMV110.pdf

Utloggad Simba83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline HT Plus C7
SV: IVT panna go bananas
« Svar #7 skrivet: 21 augusti 2013, 18:43:56 »
Här kostar en LK Armatur 1200 kr, en som jag själv har bytt.
Har sett någon annan som inte har varit dyrare men kommer inte ihåg.
http://home.koping.net/nila/webb/tillbehor/motorventilEMV110.pdf
Tackar, Vet inte om du har samma panna som jag men rent elektriskt behöver man inte göra något annat än att koppla in den på samma sätt som befintliga.
Behov av att byta/förlänga några rör?

Har dock sett att växelventilen eller motorn kanske är rätt ord, ser ut att flytta sig från B till A vid start av pumpen, när den är i A läget går värmen ut på radiatorerna och i B är allt som det ska dvs ingen värme på elementen.
Fick den igår att stanna i läge B dvs inget varmvatten ut på systemet.
Allt ser dock ut att fungera i manuell läge åtminstone på den röda spaken på växlaren det känns också som att den inte läcker ut något vatten på systemet då.
Frågan är beter det sig på detta sätt när ventilen är trasig eller kan det vara något annat?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT panna go bananas
« Svar #8 skrivet: 21 augusti 2013, 19:06:03 »
Nu vet jag inte vad det är för årsmodell på pumpen och vad det är för variant av reglersystem. Är det REGO600 kan man i meny 1.14 (kundmeny 2) ställa in en sommarurkopplingstemperatur. Är utetemperaturen högre än inställd sommarurkopplingstemperatur står växelventilen alltid i läge för varmvattenberedning. Den slår aldrig om till radiatordrift när varmvattenberedningen är avslutad. Det sparar en del el då förlusterna är högre när växelventilen står i läge för radiatordrift, det blir lite självcirkulation då som kyler pumpens innanmäte.

Jag tycker fortfarande det är konstigt att temperaturen gick upp till 58,4 grader när inställd varmvattentemperatur var 53 grader. Det borde inte vara möjligt. Är varmvattenberedaren luftad? Det är där luften hamnar så småningom då det är varmast stället i systemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Simba83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline HT Plus C7
SV: IVT panna go bananas
« Svar #9 skrivet: 21 augusti 2013, 20:03:46 »
Nu vet jag inte vad det är för årsmodell på pumpen och vad det är för variant av reglersystem. Är det REGO600 kan man i meny 1.14 (kundmeny 2) ställa in en sommarurkopplingstemperatur. Är utetemperaturen högre än inställd sommarurkopplingstemperatur står växelventilen alltid i läge för varmvattenberedning. Den slår aldrig om till radiatordrift när varmvattenberedningen är avslutad. Det sparar en del el då förlusterna är högre när växelventilen står i läge för radiatordrift, det blir lite självcirkulation då som kyler pumpens innanmäte.

Jag tycker fortfarande det är konstigt att temperaturen gick upp till 58,4 grader när inställd varmvattentemperatur var 53 grader. Det borde inte vara möjligt. Är varmvattenberedaren luftad? Det är där luften hamnar så småningom då det är varmast stället i systemet.
Stämmer att det är en REGO637 för att vara exakt, jag kan välja sommartid som du nämner.
När jag har sommarläge på 12 grader åker den i läge A (Varmvatten på radiatorerna).
När jag har den i läget 20 grader och sparar så hamnar växelventilen i läget B (Inget varmvatten på radiatorerna)
Dock när pumpen skall värma mer vatten åker givaren till läge A och elementen blir varma igen.
Men känns som att givaren eller något som styr den är knepigt.
Samtidigt som vi vet att GT11 är kass, denna skall försöka bytas ev repareras.

Var köper ni GT11 givaren?

Jag luftade varmvattenberedaren det var lite luft inte mycket men en del.
Som det ser ut med temperaturen så stiger tempen en del även när den stängt av sig så det kanske kan vara någon grad på eftervärme (förhoppningsvis).
« Senast ändrad: 21 augusti 2013, 20:24:42 av Simba83 »

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT panna go bananas
« Svar #10 skrivet: 21 augusti 2013, 20:38:31 »
Tackar, Vet inte om du har samma panna som jag men rent elektriskt behöver man inte göra något annat än att koppla in den på samma sätt som befintliga.
Behov av att byta/förlänga några rör?

Har dock sett att växelventilen eller motorn kanske är rätt ord, ser ut att flytta sig från B till A vid start av pumpen, när den är i A läget går värmen ut på radiatorerna och i B är allt som det ska dvs ingen värme på elementen.
Fick den igår att stanna i läge B dvs inget varmvatten ut på systemet.
Allt ser dock ut att fungera i manuell läge åtminstone på den röda spaken på växlaren det känns också som att den inte läcker ut något vatten på systemet då.
Frågan är beter det sig på detta sätt när ventilen är trasig eller kan det vara något annat?

Jag har AutoTerm som är samma som dagens Bosch och mekanisk samma
som IVT. Jag bytte inte ens klämringsmuttrar utan använde dom som satt i pumpen, har läst här i forumet flera IVT ägare som har använt samma
ventil, men säkrast är att fråga när man ringer efter om att det passar.
En sak är att se till att A och B hamnar rätt när man byter.
Övrigt färgerna stämmer överens i kabeln med den gamla ventilen.
Men om pumpen är inte gammal så det kanske går i garantin, har set flera
här som har fått sin ventil bytt till garantin och dessutom till en LK Armatur.
Som temperatur givare kan man använda Elfas artikelnummer
60-260-25 om man är lite händig men IVT skickar säkert en om man ringer. Det är ju vanligt fel på IVT.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT panna go bananas
« Svar #11 skrivet: 22 augusti 2013, 07:46:05 »
Temperaturen i beredaren, eller rättare sagt beredarens mantel, stiger något efter det att pumpen har stannat men inte så mycket. Vad är det för kopplingsdifferens inställd på varmvattnet? Jag utgick från att det var 5 grader, det är fabriksinställningen. Då ska temperaturen inte kunna gå upp till 58,4 grader utan högst till ungefär 54 grader.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Simba83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline HT Plus C7
SV: IVT panna go bananas
« Svar #12 skrivet: 23 augusti 2013, 16:57:15 »
Nu har jag iaf monterat en LK 525 och en ny GT11 givare.
Blev original givaren även om man kunde fixat det själv.
Priset blev förljande hos IVT i butik Växelventil 1300:- & Givare 170:-, monterat och hittills ser allt bra ut, ska vänta och se
så inget annat är galet eller ev läckor sen åker täckplåtarna på och problemet får anses vara löst.
Funderar för övrigt att installera en rumsgivare också denna låg på 300:- original.
Tackar för all hjälp.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT panna go bananas
« Svar #13 skrivet: 23 augusti 2013, 19:09:07 »
Rumsgivare är vettigt att ha fungera bra på IVT, och övrigt har du fått rimliga briser på grejerna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!