Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Litet hus med lÃ¥g förbrukning, vad välja m tanke pÃ¥ pay off?  (läst 7241 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matzen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Hej alla experter och tyckare! Vilket värmesystem är bäst i mitt fall?
Jag är inne på att kasta ut min gamla norrahammar kombipanna med pelletsbrännare Junsele (den har bara inbyggt magasin med brännugn och fläkt, inga skruvar och dylikt utan pelletsen brinner ständigt i botten och faller ned av sig själva) brännaren har kass ekonomi då den brinner/glöder hela tiden.

Jag funderar på luft/vatten och har då fördelen att slippa pelletshanteringen. Skorstenen är bara ett isolerat plåtrör från källaren, huset är ½ plan 108 kvadrat + källare från 1956. Självdraget är inte att klaga på även utan pannan igång så jag tror inte det blir problem att gå över från eldning. Huset är byggt i modulplattor fyllda med vibrerat sågspån (mkt bra isolering) och hälften av fönstren är treglas från 2005. Värmebeohovet är litet och jag klarade 2009 på under 12000kr i pellets så jag tjänar inte på bergvärme (lång återbetalning) och funderar därför på luft/vatten. Är luft vatten att föredra? Sc:,h Tillägas kan att jag har bytt ettrörsystemet till tvårör och rejälla radiatorer som lätt klarar att värma vid -10,-15 med under 40 grader ut.

Min tanke är att koppla in en tank, mindre sÃ¥dan pÃ¥ runt 200 liter dÃ¥ vi är tvÃ¥ i hushÃ¥llet, jag kanske kommer att koppla in sol i framtiden eller varför inte en liten braskamin pÃ¥ undervÃ¥ningen att stötta med riktigt kalla dagar. Jag vet att solen ger mest samtidigt som en pump levererar som bäst men lockas lite av sol ändÃ¥  :)

Är det ett hyffsat system? Ar det ok att börja med en liten 200literstank och ev hänga på en till vid behov,eller bör man dra till med en rejäl med en gång och i så fall hur stor? Är det stor skillnad mellan skumisolering kontra glasull? SKum är väl bättre? Tack på förhand för tips och råd.. Matz

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
vart i landet bor du. Inte så bra med L/V i Abborrträsk.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Energicentra.nu har ju lågprisgrejor (vet inget om kvaliteten).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad matzen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
vart i landet bor du. Inte så bra med L/V i Abborrträsk.

Jag bor i Taberg nån mil från Jönköping. Kan ju nämna att konverteringen till tvårörssystem gjorde jag själv med en kostnad av ca 20000 kronor. Pannan och brännaren måste ut då de inte är vidare goa i effektivitet, därför ser jag chansen att byta alltsammans på en gång men vill samtidigt öppna för ev kommande pådockningar.

Har tittat på en pump som är ganska billig också, så vi pratar inga jättesystem. Klarar jag mig med 6kW om jag spetsar på med lite annat när det blir snorkallt?

Vart fasen ligger abborrträsk?  ;D
« Senast ändrad: 26 februari 2010, 09:34:13 av matzen »

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Ingen aning, men det är nog jäligt kallt där nu ;D Om jag vore du skulle jag lägga ner slang om jag kunge eller borra. Du kan också ta en L/V pump,men ta då en strl större än vad man först tror är lagom.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
en bra l/v anläggning är inte billig det borde inte bli några större skillnader på pay-off tid mit tex jordvärme eftersom den spar mer

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Tyvärr så är bästa, Luft/luftpump, billig investering och relativt billig i drift, men är du van vattenburet system, så kommer du bli väldigt besviken! Höfläkt i huset och " kalla punkter" samt att alla dörrar måste vara öppna, mm, vattenkannor och av isa.. Thumbsup
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
Om du inte gör av med mycket TVV kan pumpen jag har kanske vara ett alternativ(Daikin EWYQ) ?
enfas-pump utan möjlighet att kalla på tillsats...men med inbyggd styrning efter utekurva mm
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Varför ska du ha en tank? Sol kan du glömma direkt,tyvärr. Det kommer du aldrig att spara in.  Du skulle kunna lÃ¥ta solen värma en J/V kollektor, men du sparar aldrig in grejorna som krävs. men om du inte tänker pÃ¥ pengar sÃ¥ kan du.

Sätta in en Bergvärme pump av duo typ och lÃ¥t solen värma VV pÃ¥ sommaren och växla det mot hÃ¥let pÃ¥ vintern. SÃ¥ här gör väl Eviheat och sÃ¥ kan du bygga med vilken VP om helst. Om VP inte kan styra de olika sakerna sÃ¥ finns det grejer till det ocksÃ¥, som gör att du kan övervaka och logga hur mkt som helst via nätet. Men som sagt du kommer aldrig att spara in detta. Men du kan fÃ¥ en väldigt cool anläggning. Om du vill kan VP styra din pelletspanna som spets. Och styrdatorn kan räkna fram cop pÃ¥ bÃ¥de panna och VP. Dessutom kan den räkna fram hur mkt CO2 du besparar världen samtidigt som den mäter hur mkt ström vp gör av med och hur mkt huset gör av med. OcksÃ¥ mäter den din vattenförbrukning.  Detta läggs upp pÃ¥ en sida pÃ¥ nätet som du kan ha full koll pÃ¥ dina grejer med. :) 

Utloggad matzen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Ursäkta att jag varit borta över helgen...

Tack för alla svar, jag håller med om att en för dyr anläggning inte går att räkna av med mitt lilla hushåll så bergvärme går bort direkt. Tomten är ganska liten så jordvärme får tyvärr förpassas det med. Jag är alltså inne på luft/vatten. Jag behöver antagligen inga stora anläggningar då jag inte har något emot att spetsa med pellets eller en kamin när det kniper, antar att en stor besparing sker speciellt vår-höst då jag anser att pellets inte är värt att starta upp. Tackar för alla svar, antar att många andra har samma situation och undrar..

 Mina frÃ¥gor...

1. Huset är ju 108m2 så är det då idiotiskt att köpa en 6kW? Har ju hört en del säga att man bör välja något större än man tror man behöver, hur resonerar man då?

2. tank eller inte, behöver man inte tank när man har L/V pump? Man bör väl kunna lagra värmen, sol kan jag skippa, (såvida jag inte får för mig att göra ett hembygge). Gissar att en hög tank är bra där man får en fin skiktning och kan köra in V/P i solslingan i botten. Är det stor fördel med en rund samt skumisolerad (har väl bättre isolergrad?)

3.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Jag skulle köra flytande kondensering rätt in i raddarna.  Pumpen räknar fram vaad som behövs och styr även spetsen

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Varför måste du räkna hem investeringen. Har du något annat hemma som du kan räkna hem. Vad är pay off tiden på taket, spisen,tv´n eller en privat bil.
Ursäkta, men vill provocera fram ett lite annat tänk. Du vill att ditt nya värme system ska vara så mycket billigare i drift än ditt gamla att skillnaden återbetalar hela investeringen under dess livstid. Men om du ska jämföra en investering mot att du fortsätter använda den befintliga anläggningen, förutsätter det ju att du kan tänka dig att i fortsättningen använda din nuvarande OCH att den inte kräver omfattande reparationer under motsvarande återbetalningstid. Annars faller ju jämförelsen. Har du däremot tröttnat på att pelletselda eller om pannan är så gammal att den ändå behöver bytas så kan du inte göra en rättvis jämförelse.
Du behöver ett nytt värmesystem och ska kanske acceptera att det inte är gratis (gratis är principen med pay-off)
Ta in några offerter på olika värmelösningar och förkasta inte bergvärme direkt. Räntan är låg och en bergvärmelösning höjer värdet på huset. Kanske med lika mycket som pumpen kostar. Då är den hemräknad direkt Thumbsup
« Senast ändrad: 01 mars 2010, 20:38:59 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad matzen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Vad bra, sÃ¥ hade jag inte tänkt, man blir ju lätt lite blind när det kommer till ekonomi. Oavsett vad jag installerar sÃ¥ väntas ju inte besparingen bli sÃ¥ jättestor. Jag var inne pÃ¥ L/V istället för jordvärme för att jag inte har stor tomt... Men,  :o hör och häpna haha ... I morse slog det mig att jag ju har en jättestor tomt just intill, mitt hus är byggt nedanför en slänt och han som byggde köpte ju upp tomten ovanför intill skogen bara för att slippa ha en granne 15 m ovanför som kan se ner pÃ¥ honom, det är ett igenvuxet potatisland däruppe nu. Kan man använda den tomten (obebyggd)? nivÃ¥skillnaden är ju ca 10-15 meter, jag hade tänkt bygga nÃ¥n liten gäststuga med altan där i framtiden. JAg menar sÃ¥ att det inte blir problem att cirkulera vattnet...

FöregÃ¥ende inlägg fick faktiskt upp mina ögon för att det hela handlar ju faktiskt mer om komfort än pengar. Kan man inte räkna pay off sÃ¥ är ju ett höjt värde pÃ¥ huset inte att förakta heller. Vad kan man mellan tummen och pekfingret tänka sig för skillnader i pris mellan jordvärma, bergvärme och L/V? DÃ¥ menar jag sansade priser för nÃ¥got som fungerar bra?  
« Senast ändrad: 02 mars 2010, 08:17:11 av matzen »

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En lösning som borde gå att räkna hem är en billig kinesisk luft/vattenpump.
Denna kör du större delen av året och när vintern biter till ordentligt och elbolagen gnuggar händerna för att strömmen kostar 1.50:- per kWH och värmepumpen inte riktigt orkar med drar du igång din gamla pelletspanna.
Den stora frågan där är om du behöver en acctank eller inte, den kostar lika mycket som värmepumpen. Acctanken ger många fördelar, men som allt annat kostar den pengar.

Vill du däremot ha komfort och ett enkelt system utan strul hostar du upp hundratusen spänn och låter en installatör sätta in en berg/markvärmeanläggning och dumpar pelletsen.
kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad matzen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
En lösning som borde gå att räkna hem är en billig kinesisk luft/vattenpump.
Denna kör du större delen av året och när vintern biter till ordentligt och elbolagen gnuggar händerna för att strömmen kostar 1.50:- per kWH och värmepumpen inte riktigt orkar med drar du igång din gamla pelletspanna.
Den stora frågan där är om du behöver en acctank eller inte, den kostar lika mycket som värmepumpen. Acctanken ger många fördelar, men som allt annat kostar den pengar.

Vill du däremot ha komfort och ett enkelt system utan strul hostar du upp hundratusen spänn och låter en installatör sätta in en berg/markvärmeanläggning och dumpar pelletsen.


Japp det är ungefär vad jag har kommit fram till, har tittat lite på sfinx också, är du nöjd med din? Jag menar att jag har ju så låg förbrukning ändå så den lär väl betala sig snabbast även om det föreligger risker med kinapumparna. Acctank medför ju även den förluster och eftersom jag har en elvarmvattenberedare på 100 liter så skulle jag kunna klara mig med att köra värmen rakt ut i radiatorerna.
matz

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!